Näytetään tekstit, joissa on tunniste Hiivaton. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Hiivaton. Näytä kaikki tekstit

16. syyskuuta 2013

Apfelstrudel - Omenastruudeli


Nyt on mitä parhain hetki leipoa omenastruudelia! Kotimaiset omenat ovat kypsyneet ja niistä saa loihdittua monenlaisia herkkuja. Itse en ollut aiemmin omenastruudelia tehnytkään, niin nyt pääsin sitä kokeilemaan sekä hyödyntämään omenasatoa.

Oma taikinani oli erittäin hyvin venyvää, eikä repeillyt tai palautunut kaulitessa. Tähän vaikuttaa hyvä vaivaus ja riittävä lepo. Struudelista tuli muutenkin onnistunut ja kaunispintainen. Maku oli mehevä eikä liian makea.

* * *

Taikina:
3 dl vehnäjauhoja
1 kananmuna
0,25 tl suolaa
2 rkl öljyä
4-5 rkl vettä

Täyte:
400 g hapokkaita omenoita pienenä kuutiona (ilman hävikkiä)
2 rkl sitruunanmehua
1 dl korppujauhoja tai keksimurskaa
1 dl rusinoita
0,75 dl sokeria
2 tl kanelia
1 tl vaniljasokeria
100 g voita (osa voiteluun)

pinnalle tomusokeria

Valmista ensin taikina. Sekoita keskenään jauhot, kananmuna, suola ja öljy, ja lisäile vettä pikkuhiljaa kerrallaan kunnes taikina on tasainen ja kimmoisa. Vaivaa taikinaa vielä noin 5 minuuttia, jotta taikinaan muodostuu sitkoa. Laita taikinan ympärille kelmu ja anna sen levätä jääkaapissa vähintään tunnin verran.

Varaa täytteeseen riittävästi omenoita, niin että kuorimisen ja siemenkotien poistamisen jälkeen jää 400 g omenaa. Leikkaa omenat pieniksi kuutioiksi. Lisää omenakuutioiden joukkoon sitruunamehua ja sekoittele. Mittaa pieneen kulhoon tai lasiin valmiiksi 1 dl korppujauhoja tai keksimurskaa. Sekoita toisessa pienessä kulhossa sokeri, kaneli, vaniljasokeri ja rusinat. Sulata 100 g voita.
Ennen kuin alat kaulia ja venyttää struudelitaikinaa, varmista että kaikki täytteeseen tarvittavat raaka-aineet ovat valmiina punnittuina ja voi sulatettuna. Kaulitse ja venyttele taikina joko leivinliinan tai leivinpaperin päällä, käytä vehnäjauhoja apuna. Kauli taikina ensin kaulimella n. 20x20 cm kokoiseksi, jonka jälkeen on helpompaa lähteä venyttämään taikinaa käsin. Venyttele taikinaa tasaisesti ympäriinsä kunnes se on läpikuultava ja kooltaan ainakin 30x40 cm. Laita taikinan päälle ensin korppujauhot tai keksimurska, jätä toisen pitemmän sivun reunaan n. 5 cm tyhjää tilaa. Levitä sitten omenat ja voitele ne voisulalla (noin puolet sulatetusta 100 g:sta), ripottele pinnalle sokeri-kaneli-rusinaseos. Rullaa struudeli leivinliinaa tai -paperia apuna käyttäen ja nosta struudeli uunipellille jossa leivinpaperi. Asettele struudeli perinteisesti sarven muotoon, tai riippuen minkä malliselta astialta sen tarjoilet. Voitele struudeli lopulla voisulalla, ja paista 225°C asteessa uunin keskitasolla n. 20 minuuttia. Peitä kypsä struudeli leivinliinalla ja anna jäähtyä.
Sihtaa tomusokeria struudelin päälle ennen tarjoilua. Tarjoile struudeli haaleana vaniljajäätelön, vaniljakastikkeen tai vaikka kardemummalla maustetun kermavaahdon kanssa.

10. heinäkuuta 2012

Tomaatti-juusto leipäset


Olen ahkera selailemaan erilaisia reseptilehtisiä ja leikkelemään lehdistä ja muualta talteen ohjeita joita voisi joskus kokeilla. Tätä reseptilappusten kasaa selatessani löysin tämän, joskus Pirkka -ruokalehdestä talteen leikatun ohjeen, ja kun jauhopeukaloa syyhysi niin päätinpäs kokeilla. Oli hyviä ja saa tämmöisiin pikaleipäsiin vähän vaihteluakin.

***

Taikina:
n. 100g aurinkokuivattuja tomaatteja
4 dl hiivaleipävehnäjauhoja
1 dl kaurahiutaleita
2 tl leivinjauhetta
ripaus suolaa
1 dl juustoraastetta
2 dl kylmää vettä
(loraus aurinkokuivattujen tomaattien öljyä)

Hienonna aurinkokuivatut tomaatit. Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää joukoon hienonnetut aurinkokuivatut tomaatit, juustoraaste, sekä kylmä vesi. Itse laitoin joukkoon n. ruokalusikallisen aurinkokuivattujen tomaattien öljyä. Jaa taikina 8-10 osaan, ja taputtele jauhoja apuna käyttäen pellille n. 1 cm paksuiksi leipäsiksi. Pistele haarukalla. Paista 225°C asteessa keskitasolla n. 10 minuuttia. Parhaimmillaan nämä ovat lämpiminä.

13. maaliskuuta 2012

Ohrarieskat


Päätinpä kokeilla rieskan valmistusta, kun kävin Kluuvin kauppakeskuksen alakerrassa sijaitsevalla Maatilatorilla ja sieltä ostin ohrasta valmistettua Lapin rieskaa ja hyvää oli.

Rieskan ohjeita taitaa olla yhtä monta kuin on tekijöitäkin. Toiset tekevät taikinan veteen ja toiset piimään, jotkut laittavat hiivaa tai leivinjauhetta ja jotkut eivät mitään kohotusainetta. Rieskaa voi tehdä monista eri jauhoista tai niiden yhdistelmistä. Paljon on myös maakuntakohtaisia eroja rieskan valmistuksessa ja siitä miten rieska kuvioidaan ennen uuniin laittoa.

Minä päätin tehdä rieskani piimään, ja jätin laittamatta kohotusainetta, rieskanhan kuuluu olla litteä. Tein paria erilaista mallia, toiset isompana epäsymmetrisenä ja ilman mitään kuviointeja, ja toiset pyöreinä kulhon reunoilla muotoon leikaten ja haarukalla pistellen. Paistoin rieskat leivinkivellä, joten niistä tuli ihanan rapsakoita.

Taikina:
1 litra piimää
2 tl suolaa
noin kilo ohrajauhoja 

Jääkaappikylmään piimään sekoitetaan suola ja jauhoja niin kauan kunnes alkaa olemaan leivottavaa taikinaa. Jauhojen määrä saattaa vaihdella paljonkin riippuen jauhotyypistä sekä jauhojen tuoreudesta. Jauhoja on sopivasti, kun taikinakönttiä pystyy jauhotetulla pöydällä käsin painelemaan litteäksi. Leipoessa jauhoja kannattaakin käyttää rieskan alla runsaasti tai muuten rieska on pöydässä kiinni ja ärräpäät lentelee.
Rieskat paistoin 250°C lämmössä, ja leivinkivellä ne valmistuivat nopeasti. Tavallisessa sähköuunissa ilman leivinkiveäkin nämä voi paistaa, ja ovat valmiita kun pintaan alkaa muodostumaan ruskeita laikkuja. Parhaimmillaan rieskat ovat uunituoreina ja kun sipaisee voita päälle.