Näytetään tekstit, joissa on tunniste Laktoositon. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Laktoositon. Näytä kaikki tekstit

25. syyskuuta 2013

Vegaaninen suklaa-banaanikakku


Tämä kahvikakku on yllättävän hyvää vaikka se valmistuukin ilman eläinkunnan tuotteita. :)

* * *

5 dl karkeita vehnäjauhoja
4 dl sokeria*
1 tl suolaa
1 tl sooda
1,5 vaniljasokeria
1 tl kanelia
1 tl kardemummaa
4 rkl kaakaojauhetta
1 dl soijajauhoja
2 isoa kypsää banaania
1,5 dl sulatettua margariinia (Sunnuntai Laktoositon leivontamargariini)
2 dl soijamaitoa

Mittaa kuivat aineet kulhoon ja sekoita keskenään, siivilöi ettei taikinaan jäisi paakkuja. Lisää joukkoon soseutettu banaani sekä sulatettu margariini ja soijamaito. Sekoita tasaiseksi taikinaksi, ja kaada voideltuun (alumiinivuokaa käytettäessä myös korppujauhotettuun) vuokaan ja tasoita. Paista uunin alatasolla 175°C asteessa n. 1 tunti.

* Osan sokerista voi korvata esim. ruoko- tai muscovadosokerilla.

2. kesäkuuta 2013

Koulussa: Oman erityisruokavaliotuotteen suunnittelu ja toteutus



Erityisruokavaliokurssin lopussa meidän tuli valmistaa johonkin tai useampaan erityisruokavalioon sopiva tuote. Minä sitten vähän ns. hikarina yhdistin nämä kaikki ja päädyin tekemään korvapuusteja jotka sopivat vegaaniseen ruokavalioon eli maidottomaan, laktoosittomaan, kananmunattomaan ja muutenkin ilman eläinperäisiä ainesosia, sekä samalla myös gluteenittomaan ruokavalioon.
Koska vegaanileivonta on minulle jo sangen tuttua, en kokenut tätä niin haastavana ajatuksena kuin miltä se joistain saattoi kuulostaa. Toki hieman mietitytti voiko näin monen erityisruokavalion tuote onnistua miten hyvin noin vain suoraan korvaamalla raaka-aineet sopiviksi, mutta innolla ja mielenkiinnolla lähdin haastetta kokeilemaan.

Työn ohje piti laatia itse muuntamalla jotain perusreseptiä, eli emme saaneet käyttää valmiiksi täysin sopivaa reseptiä. Päädyin käyttämään pohjana opettajan reseptiä gluteenittomille korvapuusteille, koska tämä resepti oli jo hyväksi havaittu ja tiesin miltä taikinan pitäisi näyttää ja tuntua. Gluteeniton hiivaleivonta kun ei ole ennen tätä jaksoa ollut minulle vielä tuttua.
Alkuperäistä reseptiä jota lähdin muokkaamaan en voi julkaista, mutta oma versioni näytti tältä.

Raaka-aineet:
2,5 dl soijamaitoa
25 g hiivaa
1 rkl psylliumkuorijauhetta
0,75 dl valutettua soijajogurttia
1 dl sokeria
0,75 tl suolaa
2 tl kardemummaa
75 g margariinia (Sunnuntai Laktoositon leivontamargariini)
n. 600-700 g luontaisesti gluteenitonta jauhoseosta (Semper Fin Mix)

margariinia
kanelisokeriseosta

siirappi-vesiseosta voiteluun
raesokeria

Ensin lämmitin soijamaidon kädenlämpöiseksi, ja liotin sinne hiivan sekä psylliumkuorijauheen, ja jätin turpoamaan n. 10 minuutiksi. Turvonneeseen seokseen lisäsin valutetun soijajogurtin, sokerin, suolan, kardemumman, pehmeän margariinin sekä osan jauhoista. Vatkasin käsin tätä liisterimäistä seosta reilut 5 minuuttia. Sitten lisäilin jauhoja ja vaivasin kunnes taikina alkoi tuntumaan hyvältä ja yhtenäiseltä taikinalta, ja semmoiselta jota pystyisi käsittelemään.

Kaulitsin taikinan jauhojen avulla suorakaiteen muotoiseksi levyksi, ja väliin levitin margariinia sekä kanelisokeriseosta. Sitten rullattiin, leikattiin ja palat paineltiin korvapuustin muotoon. Nostatuskaapissa nämä olivat puolisen tuntia, jonka jälkeen voitelin ne vesi-siirappiseoksella ja ripottelin raesokerit pintaan. Paistoin korvapuustit pinnavaunu-uunissa n. 210°C asteessa reilut 10 minuuttia. En ihan minuutintarkkuudella katsonut kelloa, vaan arvioin aina loppujen lopuksi värin, pinnan ja tuoksun perusteella kun tuote on kypsä.

Soijajogurtin laitoin jo edellisenä iltana suodatinpaperiin valumaan, tuo Alpro Soyan maustamaton jogurtti kun on nykyään lirumpaa kuin ennen. Valuttamalla siitä saa hyvin jämäkämpää tavaraa esim. rahkan korvikkeeksi.

Työn aikana huomioin parhaani mukaan kontaminaatioriskin ei-toivottuihin raaka-aineisiin, eli esimerkiksi leikkasin margariinin omalla puhtaalla veitsellään enkä lainannut veistä pöydällä olleesta voipaketista, peitin astiat aina tarpeen mukaan minimoidakseni jauhopölyn leijailemisen taikinaan tai raaka-aineisiin, sekä tarkistin vielä erikseen kaikista raaka-aineista ettei niissä ole jotain mikä ei sopisi näihin ruokavalioihin (esim. maidon jäämiä gluteenittomassa jauhoseoksessa).


Lopputulos oli oikein onnistunut, ja olin yllättynyt kun nämä korvapuustit olivat jopa parempia kuin aiemmin valmistamamme gluteenittomat korvapuustit. Rakenne oli kuohkeampi ja pullamaisempi eikä niin murenevainen. Myös maku oli kohdillaan. Opettajakin hämmästeli onnistunutta lopputulosta ja totesi sen olevan "huipputuote" kun käy niin moneen erityisruokavalioon. Myös eräs koulumme henkilökuntaan kuuluva keliakiaa sairastava työntekijä, jolle gluteenittomat tuotteet ovat luonnollisestikin hyvin tuttuja, kehui että nämä olivat erityisen hyviä ja onnistuneita korvapuusteja. Pussit hävisivät myymälästä alta aikayksikön eivätkä edes ehtineet pakkaseen.

Tämmöisinä hetkinä on kyllä aikamoinen voittajafiilis, ja tuntee olevansa omalla alalla. Erityisruokavaliot kun ovat vielä itselleni semmoinen osa-alue johon haluan panostaa ja tarjota mahdollisuuden nauttia hyvistä leipomotuotteista vaikka olisikin jokin rajoite ruokavaliossa.

25. marraskuuta 2012

Tuhkimon lasikenkä -kakku


Tämä kakku meni Miisa-tytön 6-vuotisjuhliin. Hän oli toivonut kakusta Tuhkimo -aiheista ja kakun päällä piti olla Tuhkimon lasikenkä. Kakun toteutuksessa piti ottaa huomioon myös useat allergiat (mansikka, banaani, sitrushedelmät, ananas, pähkinät), ja kakun tuli olla täysin laktoositon. Kakku ei myöskään saanut olla yltiömakea ja sokerinen, vaan mielummin raikas ja rahkatäytteinen. Nämä rajoitteet huomioituina päädyimme mustikkarahkatäytteiseen kakkuun, jossa sokerimassapäällys (marsipaani kun ei käy), ja laktoosittomilla maitotuotteilla valmistettuina.

Kakku itsessään onnistui ihan hyvin, tuo kenkä vaan oli hieman haasteellinen tapaus ja herkkä rikkoutumaan. Kenkää olisi pitänyt alkaa työstämään paljon aikaisemmin kuin kiireessä edellisenä iltana, jotta se olisi kuivunut hyvin ja kestänyt paremmin kasassa. Lasikengän olisi saanut upeasti toteutettua kondiittorin sokerista eli isomaltoosista, mutta sen kanssa työskentelyyn en ole perehtynyt eikä minulta (vielä) löydy tarvittavia välineitä sen käsittelyyn. Jossain vaiheessa tulemme tätä käsittelemään koulussakin.

***

Pohja:
4:n munan sokerikakkupohja

Kostutus:
2 dl laktoositonta maitoa jossa ripaus vaniljasokeria

Täyte:
1 x mustikkarahka laktoosittomana

Kreemi:
2 dl laktoositonta vispikermaa

Päällystys:
vaaleansinistä sokerimassaa (Renshaw)
valkoista sokerimassaa koristeluihin (Renshaw)
kimallepuuteria, hopeahelmiä

1. syyskuuta 2012

Porkkanakakku (vegaaninen & gluteeniton)



Sain kakkutilauksen juhliin jonne valmistin New York juustokakun, sekä porkkanakakun joka oli gluteeniton sekä vegaaninen, ja siten myös maidoton, laktoositon ja kananmunaton. New York juustokakun tein aiemmin julkaisemalla ohjeellani, ja tämän porkkanakakun tein ohjeella jolla olen tehnyt taivaallisen herkullista porkkanakakkua ollessani täysin vegaani. Nyt vain korvasin vehnäjauhot gluteenittomalla jauhoseoksella sekä kaurattomalla soijapohjaisella vaniljakastikkeella, ja näin saimme tästä gluteenittoman. Tämä porkkanakakku on ihanan kostea ja mehevä, ja siinä on paksu kerros tuorejuustokreemiä. Sellainenhan porkkanakakun kuuluukin olla.

Nuo koristeporkkanat näyttävät kuvassa jotenkin paljon isommilta, eikä niiden kuviointi erotu.


***

Pohja:
2,5 dl Alpro Soya vaniljakastiketta (tämä ei sisällä kauraa)
4 dl gluteenitonta jauhoseosta
2 dl sokeria
1 tl suolaa
1 tl vaniljasokeria
2 tl kanelia
2 tl leivinjauhetta
225 g Sunnuntai Laktoositonta leivontamargariinia
300 g porkkanaraastetta

Kuorrutus:
100 g Tofutti Naturel soijatuorejuustoa
100 g Sunnuntai Laktoositonta leivontamargariinia
200 g tomusokeria
2 tl vaniljasokeria

Koristeeksi:
sokerimassasta tai marsipaanista tehtyjä porkkanoita
hasselpähkinärouhetta


Raasta porkkanat. Sulata margariini. Sekoita kuivat aineet yhteen. Notkista vaniljakastike vatkaimella, ja sekoita joukkoon kuivat aineet sekä sulatettu margariini, ja lopuksi porkkanaraaste. Kaada taikina pyöreään 24 cm:n irtopohjavuokaan jonka pohjalla on paperi. Paista 180°C asteessa keskitasolla tai hieman alempana n. 35-40 minuuttia. Irrota vuoasta ja jäähdytä.
Vatkaa soijatuorejuusto sekä margariini sekaisin, sihtaa joukkoon tomusokeri ja vaniljasokeri. Levitä reilu kerros jäähtyneen kakun päälle ja reunoille. Koristele halutessasi koristeporkkanoilla ja/tai pähkinärouheella.

6. maaliskuuta 2012

Silinterikakku

Kuva: Heidi Humina

Tämän kakun tein 11.12.2010 ravintola dtm:ssä järjestetyn L-World -tapahtuman 20. bileisiin, jossa järjestettiin myös kakkukilpailu. Kilpailuun osallistujien tuli kehitellä tapahtuman henkeen ja teemaan sopiva kakku, ja osallistujia oli loppujen lopuksi 4. Palkintona oli 100e lahjakortti Stockmannille.
L-World on dtm:n ja Kristiina Puukon säännöllisesti järjestämä naistentapahtuma dtm:ssä, ja tämän 20. tapahtuman teemana oli Partoja ja Bondagea! Kakkua ja Dragia!. Päädyin tekemään silinterin mallisen kakun, joka sopi niin Drag King -henkeen, ja onhan silinteri juhlapäähine.

Juliste: Heidi Humina

Tällöin olin vielä itse melkoisen tiukka vegaani, ja tahdoin samalla näyttää että vegaanisestikin voi leipoa, joten kakkukin oli kokonaisuudessaan vegaaninen. Kakkua varten paistoin erillisiä pyöreitä kakkulevyjä jotka muotoilin silinterin malliin, kostukkeena oli Spriteä, väleissä ananasmurskaa sekä Alpro Soyan vaniljavanukasta joka oli maustettu Pirkan lakritsikastikkeella. Tämän kakun teossa pääsin ensimmäistä kertaa käsittelemään sokerimassaa.
Jälkikäteen ajatellen tuo kakku oli ihan komea ulkoa, mutta nykyään tekisin kyllä melkein kaiken toisin. Voittoa tällä ei lohjennut, mutta hauska tapahtuma oli ja se oli pääasia. :)

1. marraskuuta 2011

Chocolate Chunk Cookies



Jos ajattelen keksejä, niin mieleeni piirtyy heti selkeä kuva isoista, paksuista, isoja suklaapaloja sisältävistä Amerikkalais -tyylisistä rapeista ja murenevista suklaakekseistä. Moni onkin varmaan kuullut puhuttavan tämmöisistä nimellä chocolate chip cookie, tai vaihtoehtoisesti chocolate chunk cookie, jossa suklaapalat ovat kunnon palasia, ei mitään pikku sattumia. Tässä minun versioni näistä turmiollisen herkullisista kekseistä, kumpaisestakin taikinasta saa n. 15 isoa keksiä, tai sitten n. 30 kpl pieniä.

Vaaleat suklaahippukeksit:
150g voita tai margariinia
2 dl sokeria
1 tl vaniljasokeria
1 muna
3 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
(vähintään) 130g suklaata paloina (kokonainen Pandan levy)

Tummat suklaahippukeksit:
150g voita tai margariinia
1 dl sokeria
1 dl tummaa sokeria (muscovado tai fariini)
1 tl vaniljasokeria
1 muna
3 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
2 rkl kaakaojauhetta (esim. Van Houten)
(vähintään) 130g suklaata paloina (kokonainen Pandan levy)


Vaahdota rasva, sokeri(t) ja vaniljasokeri. Lisää kananmuna. Sekoita yhteen vehnäjauho, leivinjauhe ja mahdollinen kaakaojauhe, ja lisää taikinaan. Pilko suklaa paloiksi ja lisää palaset taikinaan. Sekoita.
Jos haluat pienempiä keksejä, ota n. 1 rkl taikinaa, ja jos taas halajat isompia yksilöitä, ota n. 2 rkl taikinaa käsiisi, ja muotoile ensin palloksi ja litistä pellille n. 1 cm paksuksi. Jätä tarpeeksi väliä kekseihin, ne nimittäin paistuessa leviävät huomattavasti (isoja keksejä mahtuu normaalikokoiselle pellille n. 4-5 kpl). Paista 175° C asteisen uunin ylätasolla n. 10-15 minuuttia koosta riippuen. Keksit palavat sitten nopeasti, että kannattaa vilkuilla uunia viime minuuteilla.

Olen tehnyt näitä onnistuneesti myös ilman kananmunia, korvaamalla kananmunan No Egg -nimisellä kananmunankorvikevalmisteella.
Maidottomat ja laktoosittomat keksit saa käyttämällä rasvana laktoositonta margariinia, ja suklaana maidotonta suklaata (esim. Pandan Tumma).
Vegaaniset näistä saa käyttämällä kaikkia edellämainittuja korvausohjeita, margariiniksi käy Sunnuntai Laktoositon leivontamargariini tai Keiju Laktoositon 70%, koska niissä ei ole eläinperäistä D-vitamiinia.

26. lokakuuta 2011

Meksikolainen ananaskakku


Ananasta minun keittiössäni käytetään paljon, ja se sopii moniin ruokiin ja jälkiruokiin erinomaisesti. Tämän kakun muistan yläasteen kotitaloustunneilta kun teemana oli Meksiko, ja onnistuinpas taannoin löytämään sen reseptin ja pääsin taas maistelemaan tätä ihanan kosteaa ja makeaa kakkua.


Vuoan pohjalle:
n. 1 rkl voita tai margariinia
1 dl fariinisokeria tai tummaa sokeria
7 kpl ananasrenkaita
7 kpl punaisia cocktailkirsikoita

Taikina:
125g voita tai margariinia
2 dl sokeria
2 kananmunaa
2,5 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
2 tl vaniljasokeria
0,5 dl ananasmehua


ananasmehua kakun kostuttamiseen


Leikkaa aluksi leivinpaperista vuoan pohjan kokoinen pala, tähän käy halkaisijaltaan n. 24-26 cm irtopohjavuoka. Voitele paperi ja vuoan reunat. Ripottele tumma sokeri tasaisesti pohjalle, ja asettele siihen ananakset joko renkaina, tai jos haluat tehdä kakkuun aurinkoisen kuvion, jätä keskimmäinen ananas renkaaksi ja lado puolikkaita ananasrenkaita auringon säteiksi. Asettele cocktailkirsikat ananasrenkaiden sisään.
Valmista taikina vatkaamalla rasva ja sokeri vaahdoksi, ja lisää kananmunat yksitellen. Sekoita keskenään kuivat aineet, ja ripottele niitä sitten taikinaan vuorotellen ananasmehun kanssa. Sekota tasaiseksi, ja nostele nokareina kakkuvuokaan ananaksien päälle. Tasoittele taikinaa hieman, mutta varo etteivät kirsikat lähde vaeltelemaan taikinan mukana. Paista 175° C asteisessa uunissa n. 40 minuuttia.
Anna kakun ensin jäähtyä kunnolla, ja valele päälle ananasmehua. Anna kakun mehustua vuoassaan mielellään seuraavaan päivään, mutta sen paremmaksi tämä muuttuu mitä pidempään tämän antaa kylmässä vetäytyä ja valelee välillä ananasmehulla.
Kun kakku on aika tarjoilla, kumoa se kakkuvadille niin ananasten muodostama kuvio tulee pinnalle. Tämä on herkkua sellaisenaankin mutta sopivia lisukkeita ovat esimerkiksi vaniljajäätelö sekä kermavaahto.

Maidottoman ja/tai laktoosittoman version saat käyttämällä laktoositonta/maidotonta leivontamargariinia. Muistathan ottaa huomioon myös mahdollisen maidottoman/laktoosittoman jäätelön ja kermavaahdon tarjoillessasi.

13. lokakuuta 2011

Pekaanipähkinäpiirakka




Innostus, tai oikeastaan pakkomielle tehdä ja päästä maistamaan tätä Amerikkalaista klassikkoherkkua, syntyi katsellessa True Blood -sarjaa, kun siinä Sookie mutusti kyseistä piirakkaa lusikalla suoraan astiasta isoäitinsä hautajaisten jälkeen.
Lainasin kasan leivontakirjoja kirjastosta löytääkseni tämän piirakan punaisen langan, ja ohjeita yhdistelemällä loin tämän oman versioni. Käytin itse näitä määriä halkaisijaltaan 29cm mutta suht matalaan piirakkavuokaan, mutta pienempäänkin tämän voi hyvin laittaa jos reunoissa on hieman korkeutta, täyte nimittäin on melkoisen runsas ja tuppaa paiston aikana nousta ja kuplia. Myös irtopohjavuokaan tämän voi valmistaa jos haluaa tarjoilla piirakan muualta kuin suoraan piirakkavuoasta.


Pohja:
180g vehnäjauhoja
2 rkl sokeria
ripaus suolaa
100g margariinia tai voita
1-2 rkl vettä

Täyte:
125g muscovadosokeria
100g margariinia tai voita
3 kananmunaa
1 dl vaahterasiirappia
1,5 dl siirappia
1 rkl tummaa rommia tai Bourbon-viskiä
0,5 tl suolaa
1 rkl vehnäjauhoja
n. 150g pekaanipähkinöitä murskattuna

Päälle:
kokonaisia pekaanipähkinöitä n. 150g


Aloita erottelemalla pekaanipähkinöistä ehjät ja parhaimmat yksilöt piirakan päälle tuleviksi. Jos haluat varmistaa pähkinöiden riittävyyden vuokasi kokoon, lado ne kertaalleen väljästi 4-5 kehäksi tai muuksi haluamaksesi kuvioksi vuoan pohjalle. Murskaa loput täytettä varten.
Valmista pohjataikina sekoittamalla ensin vehnäjauhojen joukkoon sokeri ja suola, nypi joukkoon rasva ja lisää lopuksi vettä niin että taikinasta muodostuu hyvä tasainen pallo. Siirrä taikina jääkaappiin noin tunniksi. Kauli taikina joko pöydällä pyöreäksi levyksi jonka siirrät vuokaan, tai oikaise kuten minäkin ja painele taikina sormin vuoan pohjalle, muista jättää myös kunnon reunukset piirakalle. Paista pohjaa 200°C n. 15 minuuttia.
Tällä välin tee täyte. Vatkaa sokeri ja rasva vaahdoksi, lisää joukkoon munat yksitellen. Lisää loput ainekset ja sekoita yhteen. Kaada täyte piirakkapohjan päälle ja laita takaisin uuniin, ja laske lämpötila 180°C, paista n. 15-20 minuuttia kunnes täyte alkaa hyytymään. Ota piirakka taas hetkeksi pois uunista ja lado kokonaiset pekaanipähkinät täytteen päälle kevyesti painaen. Jatka paistamista vielä 30-40 minuuttia.
Tarjoile piirakka joko haaleana tai kylmänä joko sellaisenaan, vaniljajäätelön tai kermavaahdon (jossa vaikka ripaus kanelia).

Maidottoman ja laktoosittoman version saat helposti korvaamalla vain ohjeen margariinit laktoosittomalla leivontamargariinilla joka on myös maidotonta. Huomaathan myös valita maidottoman/laktoosittoman jäätelön tai kerman piirakan seuraksi.

Lopuksi vielä Sookien kommentit asiaan: