Näytetään tekstit, joissa on tunniste Amerikka. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Amerikka. Näytä kaikki tekstit

11. tammikuuta 2014

Karvinen -kakku


Tämän kakun tein miehelleni hänen 29-vuotissyntymäpäiväksi. Idea Karviseen oli tosin syntynyt jo vuosi-parikin sitten, ja nyt vihdoin pääsin sen toteuttamaan. Karvinen oli näet hänen lempparihahmojaan lapsena.

Karviseen paistoin 6:n munan kaakaokakkupohjan säädettävässä suorakaiteen muotoisessa vuoassa, väliin laitoin suklaamoussea johon ripottelin joukkoon säilykemandariinien paloja. Appelsiini ja suklaa näet on tämän herran mielestä mahtava makuyhdistelmä, ja sitrushedelmät jotenkin sopivat ajatuksena oranssin väriseen kakkuun. Tästä tuli hieno ja veikeä kakku, ja mieheni mielestä tämä oli "hienoin synttärikakku ikinä".

* * *

Pohja:
6:n munan kaakaokakkupohja

Kostutus:
hedelmämehua

Täyte:
(sipaisu Lemon Curdia)
2 x suklaamousse
2 prk (á 175 g) säilykemandariineja

Päällystys:
SatinIce -massaa värjättynä pastaväreillä
mustaa marsipaania
elintarvikeliimaa

10. tammikuuta 2014

Amerikkalainen Pumpkin pie


Pumpkin pie eli suomalaisittain kurpitsapiirakka on se(kin) roikkunut jo pitkään siellä to do -listalla. Maku -lehden numerossa 5/2013 oli USA -extra, ja siinä esiteltiin myös Helsingistä löytyvän amerikkalaisia ja brittiläisiä tuotteita myyvää Behnford's -liikettä ja tuotteita, ja joukossa oli muutama resepti niiden hyödyntämiseen. Itse olen vieraillut useastikin kyseisessä liikkeessä etsimässä maailman erikoisuuksia kokeiltavaksi, ja ohjeessa tarvittavaa kurpitsasosetta minulla olikin jo kaapissa odottamassa kokeilua.

Kurpitsapiirakkaa maistoin tämän myötä siis elämäni ensimmäistä kertaa, ja se maistui hämmentävästi piparitaikinalle. Se sopii siis makunsa puolesta hyvin syksyyn ja talveen. Pohjataikinan ohje oli muuten erityisen hyvä, se kesti täytteen kosteuden ja leikkautui murenematta.

Behnford'silla kannattaa vierailla jos Helsinkiin päin eksyy, ja kauempaa asuvia palvelee myös nettikauppa. Liike sijaitsee nykyisin osoitteessa Keskuskatu 6, aivan Rautatieaseman läheisyydessä.


* * *

Pohja:
3 dl vehnäjauhoja
2 rkl sokeria
125 g voita
1 keltuainen

Kurpitsatäyte:
2 kananmunaa
1 prk = 425 g kurpitsasosetta (Libby's)
1 prk = 400 g kondensoitua maitoa
(2 rkl sokeria)
1 tl kanelia
0,5 tl jauhettua inkivääriä
0,25 tl neilikkaa
0,5 tl suolaa

Valmista ensin pohja nyppimällä rasva, vehnäjauhot ja sokeri ryynimäiseksi seokseksi. Lisää kananmuna ja sekoita tasaiseksi taikinaksi. Painele taikina halkaisijaltaan n. 20 cm:n vuoan pohjalle ja reunoille. Tämän kokoisessa vuoassa piirakasta tulee täytteen osalta paksumpi. Laita piirakkapohja jääkaappiin täytteen valmistamisen ajaksi.

Vatkaa munien rakenne rikki, sekoita joukkoon kurpitsasose ja mausteet, ja kondensoitu maito vähitellen. Kaada seos piirakkapohjan päälle, ja paista uunin ala-keskitasolla ensin 200°C asteessa 15 minuuttia, ja laske lämpö 175°C asteeseen ja jatka 40-50 minuuttia. Piirakka on valmis kun täyte on hyytynyt ja pinta saanut hieman väriä. Pintaan saattaa tulla halkeama kypsymisen aikana, mutta täyte yleensä jäähtyessään laskee ja tiivistyy vielä.

Piirakan voi tarjoilla esimerkiksi kanelilla tai kardemummalla maustetun kermavaahdon kanssa.

Alkuperäisessä, kurpitsasosepurkin kyljestä löytyvässä ohjeessa täytteeseen tuli vielä reilusti sokeriakin, mutta tämä oli kyllä aivan tarpeeksi makeaa ilman sokeria. Sokerin puuttuminen ei vaikuta piirakan ulkonäköön tai hyytymiseen.

4. syyskuuta 2013

Kreemi-browniet


Tämän ohjeen sain SLY23-kierroksen pariltani Kakkupuikkojen Astalta. Ja nämä olivatkin suussasulavia! Suklaisia, ja välissä olevan kreemin ansiosta ihanan meheviä. Lisäksi tämmöiset pieneen vuokaan mitoitetut reseptit ovat yhden ja kahden hengen talouksissa käteviä niin ei tule aivan valtavia määriä herkkuja, ja sitä myöten sitten syötyä niitä. ;)

Pekaanipähkinästä on ehkä tullut lempparipähkinäni, koska sen rakenne on melko pehmeä ja maku mieto, ja sen ulkonäkö on kaunis ja sopii koristeluun.

* * *

Taikina:
250 g sokeria
2 kananmunaa
100 g vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
50 g pekaanipähkinöitä rouhittuna
100 voita tai margariinia
3 rkl kaakaojauhetta

Kreemi:
200 g tuorejuustoa
0,5 tl vaniljauutetta
5 rkl sokeria

Kuorrute:
4 rkl voita tai margariinia
1 rkl maitoa
100 g tomusokeria
2 rkl kaakaojauhetta

koristeluun 9 tai 16 kpl kokonaisia pekaanipähkinöitä

Aloita punnitsemalla sokeria 250g. Ota sokerista 5 rkl toiseen kulhoon, jossa sekoitetaan keskenään tuorejuusto, vaniljauute ja tämä 5 rkl sokeria. Laita valmis kreemi sivuun tai kylmään odottamaan.
Vatkaa munat ja loput sokerista vaahdoksi. Sulata taikinan voi ja kaakaojauhe kasarissa sekoittaen, lisää seos munasokerivaahtoon. Hämmennä joukkoon jauhot, leivinjauhe ja pähkinät.
Voitele neliskulmainen (20x20 cm) vuoka kevyesti ja peitä pohja leivinpaperilla. Laita puolet taikinasta vuokaan ja sivele tasaiseksi. Laita tuorejuustoseos varovasti päälle ja sitten lopuksi loput taikinasta.
Paista 180°C asteessa 40-45 minuuttia, anna jäähtyä.
Sulata kuorrutteen voi maidon kanssa ja sekoita joukkoon tomusokeri ja kaakaojauhe. Levitä kuorrute brownielevyn pinnale, koristele halutessasi pekaanipähkinöillä. Leikkaa paloiksi joko 9 tai 16 kpl (eli 3x3 tai 4x4).

20. joulukuuta 2012

Cookie Monster Cupcakes


Näillä osallistuin SLY-ringin Miss SLY Cupcake 2012 -kisaan. Voittoa ei lohjennut, mutta sainpahan vihdoinkin hyvän syyn päästä kokeilemaan tätä ideaa, jonka joskus aikoinaan bongasin jostain Riemurasiasta tai vastaavalta kuvasivustolta. Näiden yksilöiden pohjan tein kookoksen makuisena, ja kreemistä limen makuisen. Näihin ei ole sen kummempaa ohjetta, mutta ohessa selostus eri vaiheista ja kuinka toteuttaa ne. C is for Cookie! ;)

Valmista haluamasi makuisia kuppikakkuja, (esim. suklaa-kookos, mustikka-kookos, kookos-lime tai ihan perus kuppikakkupohja). Muffinssivuokia täyttäessä täytä ne liki täyteen, että kuppikakut kohoavat uunissa reilusti ja korkeiksi.

Silmät voi valmistaa helposti joko suklaasta (valko- sekä tummasuklaata), Candy Meltseistä (valkoista sekä mustaa) tai sokerimassoista.

Suuhun tulevat keksit voi toki itse valmistaa, mutta näissä voi oikaista ja napata kaupasta mukaan jonkun perus-cookiepaketin jonka keksit ovat sopivan pieniä halkaisijaltaan.

Helpon ja hienon pinnan Cookie Monstereille saa kookoshiutaleista, jotka värjätään jauhemaisella sinisellä elintarvikevärillä. Värjääminen on niinkin yksinkertaista, että muovipussiin laitetaan haluttu määrä värjättäviä kookoshiutaleita ja hieman väriainetta ja sitten vaan ravistellaan pussia. Väriä voi lisätä tarpeen mukaan.

Kun kuppikakut on paistettu ja jäähtyneet, leikkaa sivuun kolo keksiä varten. Sivele kuppikakkuihin voikreemiä, ja pyörittele värjätyissä kookoshiutaleissa. Iske paikalleen silmät (mielellään vähän kieroon) ja keksi suuhun.

25. marraskuuta 2012

Brownie -muffinssit


Tämän ohjeen sain SLY21-kierroksen pariltani marraskuun paketissa, jossa teemana oli muffinssit ja kuppikakut. Ohje innosti kokeilemaan ensinnäkin koska browniet ♥, ja kun ohjeessa sokerina käytettiin fariinisokeria joka vaahdotettiin kananmunien kanssa, ja fariinisokeri tuo oman makunsa leipomuksiin ja arvelin että tässä se voisi toimia erinomaisesti.
Näitä leipoessa hetken ihmettelin kun ohjeessa ei ollut mitään nostatusainetta, että olisiko ohje käännös englanninkielisestä ohjeesta joissa yleensä käytetään ns. self-raising flouria, jossa on mukana nostatusaine. Mutta huoli osoittautui aivan turhaksi, näistä tuli nimittäin ensinnäkin taivaallisen makuisia, ja koostumus oli juuri oikeanlainen! Tämä ohje on aivan mahtava, ja oli onni saada se omiin reseptiarkistohin. Kiitos SLY-parilleni!


Lisäksi ohje antoi idean koristeluun. Haaveilen edelleen siitä Hard Rock Cafen hotfudgebrownie-jäätelö-kermavaahto-suklaakastike-cherryonthetop -jälkiruokamaljasta, ja päätin koristella browniet kermavaahdolla, johon päälle vähän suklaakastiketta ja varrellinen kirsikka päälle. Niin periamerikkalaista kuin olla voi. Näihin halusin myös yhdistää leopardimuffinssivuoat joita vihdoin onnistuin UllanUnelmasta löytämään ja tilaamaan ison satsin. Kirsikoiden ohella rakastan kaikkea leopardikuvioista, ja näistä tuli sitten tämmöisiä pin up -cupcakeja. Oh boys!

Brownietaikina:
200 g tummaa suklaata
85 g voita tai margariinia
2 isoa kananmunaa
200 g fariinisokeria
1 tl vaniljauutetta
140 g vehnäjauhoja (suosittelen karkeita)
75 g saksanpähkinöitä pilkottuina

Koristeluun:
kermavaahtoa
suklaakastiketta
12 kpl varrellisia säilykekirsikoita

Sulata voi/margarini ja suklaa yhdessä. Vatkaa kananmunat ja fariinisokeri vaahdoksi, sekoita vaahtoon vaniljauute. Sihtaa joukkoon vehnäjauhot, ja lisää suklaarasvaseos, ja lopuksi pähkinät. Sekoita mahdollisimman vähän, mutta niin että kaikki ainekset menevät tasaisesti sekaisin.
Lusikoi taikinaa muffinssivuokiin, tästä annoksesta tulee 12 kappaletta normaalikokoisia muffinsseja. Suosittelen muffinsipeltiä, jolla paistettaessa muffinssit eivät leviä vaan kohoavat. Paista 180°C asteessa n. 20 minuuttia. Näiden on tarkoitus jäädä hieman kosteiksi ja pehmeiksi keskeltä.

Halutessaan nämä voi koristella vaikkapa tällä minun tyylilläni, mutta ovat herkullisia sellaisenaankin.

25. lokakuuta 2012

Hard Rock Cafe Helsinki

Tuossa viime viikolla tuli täytettyä vuosia, ja pitihän sitä jotenkin juhlistaa vaikka keskellä viikkoa syntymäpäiväni olikin. Mittariin tuli 24 vuotta, eikä minusta juurikaan tunnu niin "vanhalta", vaan koen olevani edelleen siellä parinkympin paikkeilla, enkä ole juurikaan muuttunut niistä ajoista edes ulkonäöllisesti. Ja kiitos Avonin kosmetiikan, silmäkulmiin eikä muuallekkaan ole vielä ilmestynyt harakanvarpaita. ;)

Olen siitä asti, kun huhuja Hard Rock Cafen avaamisesta Suomeen alkoi liikkua, odottanut tätä ja avaamisen aina siirryttyä olin jo huolissani, pääsisinkö viettämään synttärini siellä. Kuitenkin saman viikon maanantaina paikka aukesi, ja keskiviikkona olimme sinne menossa mieheni sekä ihanan ystäväiseni Jonnan kanssa.
Ravintola ei ottanut vielä pöytävarauksia vastaan, ja tiedustelin etukäteen kasvisruokavalikoimasta, ja ennen kaikkea jälkiruokalistasta, olisiko listalla yksi tietty herkku jonka olen ennenkin syönyt Pariisissa sekä Tukholmassa, ja Tukholmassa nimenomaan synttäreinäni. 

Kun saavuimme paikalle klo 20 maissa, ovella meille kerrottiin että edessä olisi noin tunnin odotus ennenkuin pöytä vapautuisi. Noh, ei siinä auttanut muu kuin istua odottelemaan siihen baaripuolelle, joka oli myöskin täynnä. Pääsimme kuitenkin paljon luvattua nopeammin pöytään.
Listalta löytyi useampi vegevaihtoehto, ja itse päädyin kasvisburgeriin jossa oli papu-bataattipihvi, ja burgeri oli mukavan mausteinen. Jälkkäriksi olin suunnitellut ottavani meille semmoisen valtavan maljan, jossa on brownie, jäätelöä, kermavaahtoa, suklaakastiketta ja päällä kirsikka, mutta annokset oli juuri myyty loppuun siltä päivältä. Noh, tarjoilijamme kuitenkin kiikutti pöytään minulle oman surprise-jätskiannoksen johon laitettiin kynttilä ja henkilökunta kokoontui pöytämme eteen laulamaan minulle onnittelulaulua, ja siihen yhtyi koko ravintola. Tämä tyttö oli melko muikeena, khihi!

Paikka tuntui kyllä melkoisen hintavalta verrattuna muihin maihin, vai liekö se sekoittanut kun on ennen maksanut joko Englannin punnilla tai Ruotsin kruunuilla, ja Pariisi nyt ei muutenkaan ole mistään edullisimmasta päästä. 
Mutta ruoka oli hyvää, tuon burgerin pihvin rakenne oli erinomainen. Ja palvelu sekä ilmapiiri, se on ihan omaa luokkaansa, ja ehkä se pääsyy miksi siellä käydään. 

Caribbean Black Bean Burger

Synttärisankarin yllärijälkkäri

Joku aivan ihana alkoholiton juoma, jossa vadelmaa 
sekä pina coladan makuista paksua pyrettä.

Ollaan tässä varmaan pian menossa Jonnan kanssa syömään se jälkkäriannos, Hot Fudge Brownie Sundae, joka on muuten niin valtava että sen syömisessä on hommaa kahdellekkin ihmiselle... ;)

4. syyskuuta 2012

Browniet


Brownieiden ohjeita netistä tuntuu löytyvän pilvin pimein, mutta vasta nyt löysin hyvän reseptin kirjasta Amerikan herkut (tekijöinä Jill & Joyce Parker) ja sain säädeltyä kohdilleen semmoisen oikeasti hyvän ja omaan mieleeni olevan browniereseptin. Useiden ohjeiden tulokset ovat olleet kitkerän suklaisia, sekä aivan liian kuivia, ja rehellisesti sanottuna niin pahoja että syömättä jäi (ja silloin se on todellakin pahaa).

Brownieita on kahdentyyppisiä ´cakey´ joka on nimensä mukaan kakkumainen ja kuivempi, ja ´fudgy´ joka on kosteampi ja tahmaisempi, ja minun mielestäni se oikeampi versio. Browniessa kuuluu ehdottomasti olla suklaata, ja tarpeeksi, niin että yksikin suupala voi viedä sen makeanhimon.

Kuvassa on sekä suklaabrownieita että valkosuklaabrownieita, ja yhdestä taikinasta tulee tuo määrä, eli 16 pikkupalaa.

***

Suklaabrowniet:
130 g tummaa suklaata (1 Pandan levy)
100 g voita tai margariinia
2 munaa
1 dl sokeria
1 tl vaniljasokeria
1,75 dl vehnäjauhoja
(rouhittuja saksanpähkinöitä)

Sulata rasva sekä suklaa yhdessä. Sekoita kulhossa sokeri, vaniljasokeri ja munat, lisää rasva-suklaaseos joukkoon. Sekoita joukkoon jauhot, sekä halutessasi pähkinöitä. Levitä taikina brownie-vuokaan (n. 20 cm x 20 cm) ja paista 175°C asteessa keskitasolla n. 15-20 minuuttia. Kakku on valmista kun se hieman alkaa reunoista irrota, mutta on kuitenkin vielä kostea ja pehmeä. Jäähdytä kakku, ja leikkaa paloiksi. Koristele kermapursotuksilla, kerma täydentää ihanasti suklaan maun.
Pyöreään piirakkavuokaan tarvitaan tupla-annos, uunipellille vähintään nelinkertainen.

Valkosuklaabrownieita saat vaihtamalla tumman suklaan tilalle saman määrän valkosuklaata. Näitä ei kuitenkaan kutsuta blondieiksi, vaikka joskus tämmöiseen nimitykseen törmääkin niiden yhteydessä. Blondie on oikeaoppisesti brownien serkku josta suklaa on jätetty pois ja sokerina on muscovado- tai fariinisokeria, ja maku on toffeinen.

9. heinäkuuta 2012

Amerikkalainen kirsikkapiirakka


Minun rakkauteni kohde on kirsikat kaikissa mahdollisissa muodoissa, ja on harmi että Suomessa kirsikat tuntuvat olevan aivan liian aliarvostettuja. On välillä sangen vaikea löytää esim. kirsikkahilloa (joka onneksi palasi Lidlin valikoimiin) tai kirsikoita säilöttynä tai pakastettuna. Näitä ja kaikenmaailman kirsikkaherkkuja löytyy useimmiten venäläisiä ja virolaisia elintarvikkeita myyvistä liikkeistä.

Mutta kirsikkapiirakat, niihin minulla on useampi ohje ja tässä nyt sitten yksi ja tämmöinen perinteinen amerikkalainen ristikkokantinen kirsikkapiirakka, jonka täytteessä on käytetty tuoreita kirsikoita.
Kirsikkapiirakkahan oli sangen keskeisessä roolissa myös tv-sarjassa Twin Peaks, jossa taivaallisen makuista kirsikkapiirakkaa kutsuttiin "a cherrypie that'll kill you", ja sitähän nautittiin Double R -dinerissa "damn fine cup of coffee" kanssa.

***

Pohjataikina:
5 dl vehnäjauhoja
ripaus suolaa
3 rkl sokeria
175 g margariinia
1 dl vettä

Täyte:
1 litra perattuja kirsikoita (n. 1 kg)
2 dl sokeria
3 rkl Maizena -maissitärkkelystä
1 tl vaniljasokeria
loraus sitruunamehua
3 tippaa karvasmanteliaromia
(loraus kirsikkalikööriä)

Huuhtele ja perkaa kirsikat, eli puolita ja poista kivi sisältä ja tarkista ettei joukossa ole huonoja yksilöitä tai esim. lintujen nokkimia. Sekoita kulhossa sokeri, Maizena, vaniljasokeri, sitruunamehu sekä karvasmanteliaromi ja mahdollinen likööri, ja lisää tähän kirsikat ja anna maustua sen aikaa kun valmistat pohjataikinan ja annat sen levätä kylmässä.
Pohjataikina valmistetaan sekoittamalla keskenään jauhot, suola ja sokeri, ja nyppimällä rasva näiden joukkoon. Lisää joukkoon vesi ja kun taikina on tasainen massa, laita se muovipussissa jääkaappiin lepäämään toviksi. Taikinasta kaulitaan ensin vuoan pohjaan ja reunoille yltävä piirakkapohja, ja lopusta taikinasta joko toinen pyöreä levy kanneksi, tai sitten siitä leikataan n. 1,5cm levyisiä pitkiä  suikaleita ristikkoa varten. Taikinasta riittää hyvin isompaankin piirakkavuokaan (omani oli halkaisijaltaan 29 cm) sekä päälle tulevan ristikon tekemiseen tai vaihtoehtoisesti umpinaiseen kanteen.Taikina riittää hyvin isompaankin piirakkavuokaan (omani oli halkaisijaltaan 29 cm).
Eli vuoan pohjalle taikina, ja siihen päälle sitten täyte, ja sitten päälle joko ristikko tai umpinainen kansi (kannattaa kuitenkin vaikka haarukalla tai jollain piikillä jokunen reikä siihen tehdä). Uuniin 225°C asteeseen ensin 15 minutttia ja laske lämpö 175°C asteeseen ja paista vielä n. 40 minuuttia.

Suosittelen laittamaan vuoan alle leivinpaperin suojaksi, tämä nimittäin saattaa helposti kiehua yli syvemmästäkin vuoasta. Tämä keino ei välttämättä estä tätä ja edessä voi silti olla uuninpuhdistusperaatio, minun piirakkani nimittäin ruikki täytelientä myös uunin seinille kuin suihkulähde, hupsistakeikkaa. :D

29. helmikuuta 2012

Mudcake


Kun kipeänä oleva poikaystävä pyytää leipomaan jotain hyvää, voiko siitä kieltäytyä millään syyllä? Ei. Päädyin sitten leipomaan mudcakea, eli suomalaisittain melko ällöttävältä kuulostavaa mutakakkua. Mutta ei voi sanoa kuin että omnomnom. Helppoa, nopeaa ja suklaista!

Ohje:
4 munaa
2 dl sokeria
2,5 dl vehnäjauhoja (Anni Helena)
2 tl leivinjauhetta
200g margariinia
200g tummaa suklaata, esim. Taloussuklaa -levy

Sulata margariini ja siihen samalla suklaa paloina, vaahdota munat ja sokeri, ja sekoita leivinjauhe vehnäjauhoihin. Yhdistä munasokerivaahtoon jauhoseos sekä suklaa ja rasva, sekoita varovasti ja mahdollisimman vähän.
Laita irtopohjavuoan (halkaisijaltaan n. 24 cm) pohjalle leivinpaperi, ja voitele ja korppujauhota vuoka. Kaada taikina vuokaan, ja paista 200° C keskitasolla n. 15-20 minuuttia. Oma uunini oli varsin tehokas ja 20 minuuttia oli ehdoton maksimi, koska kakun on tarkoitus jäädä keskeltä raa'aksi. Kakku kuitenkin jäähtyessää laskeutuu ja tiivistyy, eikä jää valuvaksi taikinaksi.
Valmiin kakun voi koristella yksinkertaisesti sihdatulla tomusokerilla, tai annospalojen päälle tai viereen voi laittaa kermapursotuksen.

1. marraskuuta 2011

Chocolate Chunk Cookies



Jos ajattelen keksejä, niin mieleeni piirtyy heti selkeä kuva isoista, paksuista, isoja suklaapaloja sisältävistä Amerikkalais -tyylisistä rapeista ja murenevista suklaakekseistä. Moni onkin varmaan kuullut puhuttavan tämmöisistä nimellä chocolate chip cookie, tai vaihtoehtoisesti chocolate chunk cookie, jossa suklaapalat ovat kunnon palasia, ei mitään pikku sattumia. Tässä minun versioni näistä turmiollisen herkullisista kekseistä, kumpaisestakin taikinasta saa n. 15 isoa keksiä, tai sitten n. 30 kpl pieniä.

Vaaleat suklaahippukeksit:
150g voita tai margariinia
2 dl sokeria
1 tl vaniljasokeria
1 muna
3 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
(vähintään) 130g suklaata paloina (kokonainen Pandan levy)

Tummat suklaahippukeksit:
150g voita tai margariinia
1 dl sokeria
1 dl tummaa sokeria (muscovado tai fariini)
1 tl vaniljasokeria
1 muna
3 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
2 rkl kaakaojauhetta (esim. Van Houten)
(vähintään) 130g suklaata paloina (kokonainen Pandan levy)


Vaahdota rasva, sokeri(t) ja vaniljasokeri. Lisää kananmuna. Sekoita yhteen vehnäjauho, leivinjauhe ja mahdollinen kaakaojauhe, ja lisää taikinaan. Pilko suklaa paloiksi ja lisää palaset taikinaan. Sekoita.
Jos haluat pienempiä keksejä, ota n. 1 rkl taikinaa, ja jos taas halajat isompia yksilöitä, ota n. 2 rkl taikinaa käsiisi, ja muotoile ensin palloksi ja litistä pellille n. 1 cm paksuksi. Jätä tarpeeksi väliä kekseihin, ne nimittäin paistuessa leviävät huomattavasti (isoja keksejä mahtuu normaalikokoiselle pellille n. 4-5 kpl). Paista 175° C asteisen uunin ylätasolla n. 10-15 minuuttia koosta riippuen. Keksit palavat sitten nopeasti, että kannattaa vilkuilla uunia viime minuuteilla.

Olen tehnyt näitä onnistuneesti myös ilman kananmunia, korvaamalla kananmunan No Egg -nimisellä kananmunankorvikevalmisteella.
Maidottomat ja laktoosittomat keksit saa käyttämällä rasvana laktoositonta margariinia, ja suklaana maidotonta suklaata (esim. Pandan Tumma).
Vegaaniset näistä saa käyttämällä kaikkia edellämainittuja korvausohjeita, margariiniksi käy Sunnuntai Laktoositon leivontamargariini tai Keiju Laktoositon 70%, koska niissä ei ole eläinperäistä D-vitamiinia.

20. lokakuuta 2011

New York Cheesecake


New York juustokakku on yksi suosikkiherkuistani, ja siihen tuskin koskaan kyllästyykään. Tämä kakku kuuluu uunissa paistettavien juustokakkujen kategoriaan, ja on mielestäni suhteellisen helppo ja nopea valmistaa, vaikka kakku uunissa viihtyykin ja jäähtyminen vie aikaa. Tärkeä seikka maun kannalta on se, että käyttää tuorejuustona ehdottomasti vain ja ainoastaan Philadelphia -tuorejuustoa.


Keksipohja:
200g Digestive -keksejä
2 rkl sokeria
100g voita tai margariinia sulatettuna

Tuorejuustomassa:
3 prk (=600g) Philadelphia -tuorejuustoa
3 dl tomusokeria
2 rkl vehnäjauhoja
4 kananmunaa
1 prk ranskankermaa
3 tl vaniljasokeria
3 tl sitruunanmehua

Kuorrutus:
150g ranskankermaa
2 tl sitruunanmehua
2 rkl sokeria
0,5 tl vaniljasokeria

Murskaa keksit hienoksi, ja sekoita joukkoon sokeri ja sulatettu rasva. Painele irtopohjavuoan (halkaisija n. 24 cm) pohjalle ja esipaista 10 minuuttia 165°C lämpötilassa.
Vatkaa tuorejuusto notkeammaksi ja sihtaa joukkoon tomusokeri ja vehnäjauhot. Vatkaa joukkoon munat yksi kerrallaan, ja vielä loputkin ainekset. Kaada massa keksipohjan päälle, ja paista keski-alatasolla 165°C lämpötilassa reilun tunnin ajan. Kakku kohoaa aika lailla, se on normaalia, mutta laskeutuu siitä kyllä. Pintaan saa tulla väriä, mutta jos kakku uhkaa ruskettua liikaa, suojaa pinta foliolla.
Sekoita kuorrutteen ainekset keskenään. Anna kakun jäähtyä kunnolla vuoassaan, ja levitä päälle kuorruteseos ja siirrä jääkaappiin mielellään yöksi. Ota juustokakku vuoasta pois vasta kun se on kunnolla jähmettynyt.
Monet tarjoilevat tätä vadelmakastikkeen tai muiden marjojen kanssa, mutta on tämä sellaisenaankin aivan liian hyvää.

13. lokakuuta 2011

Pekaanipähkinäpiirakka




Innostus, tai oikeastaan pakkomielle tehdä ja päästä maistamaan tätä Amerikkalaista klassikkoherkkua, syntyi katsellessa True Blood -sarjaa, kun siinä Sookie mutusti kyseistä piirakkaa lusikalla suoraan astiasta isoäitinsä hautajaisten jälkeen.
Lainasin kasan leivontakirjoja kirjastosta löytääkseni tämän piirakan punaisen langan, ja ohjeita yhdistelemällä loin tämän oman versioni. Käytin itse näitä määriä halkaisijaltaan 29cm mutta suht matalaan piirakkavuokaan, mutta pienempäänkin tämän voi hyvin laittaa jos reunoissa on hieman korkeutta, täyte nimittäin on melkoisen runsas ja tuppaa paiston aikana nousta ja kuplia. Myös irtopohjavuokaan tämän voi valmistaa jos haluaa tarjoilla piirakan muualta kuin suoraan piirakkavuoasta.


Pohja:
180g vehnäjauhoja
2 rkl sokeria
ripaus suolaa
100g margariinia tai voita
1-2 rkl vettä

Täyte:
125g muscovadosokeria
100g margariinia tai voita
3 kananmunaa
1 dl vaahterasiirappia
1,5 dl siirappia
1 rkl tummaa rommia tai Bourbon-viskiä
0,5 tl suolaa
1 rkl vehnäjauhoja
n. 150g pekaanipähkinöitä murskattuna

Päälle:
kokonaisia pekaanipähkinöitä n. 150g


Aloita erottelemalla pekaanipähkinöistä ehjät ja parhaimmat yksilöt piirakan päälle tuleviksi. Jos haluat varmistaa pähkinöiden riittävyyden vuokasi kokoon, lado ne kertaalleen väljästi 4-5 kehäksi tai muuksi haluamaksesi kuvioksi vuoan pohjalle. Murskaa loput täytettä varten.
Valmista pohjataikina sekoittamalla ensin vehnäjauhojen joukkoon sokeri ja suola, nypi joukkoon rasva ja lisää lopuksi vettä niin että taikinasta muodostuu hyvä tasainen pallo. Siirrä taikina jääkaappiin noin tunniksi. Kauli taikina joko pöydällä pyöreäksi levyksi jonka siirrät vuokaan, tai oikaise kuten minäkin ja painele taikina sormin vuoan pohjalle, muista jättää myös kunnon reunukset piirakalle. Paista pohjaa 200°C n. 15 minuuttia.
Tällä välin tee täyte. Vatkaa sokeri ja rasva vaahdoksi, lisää joukkoon munat yksitellen. Lisää loput ainekset ja sekoita yhteen. Kaada täyte piirakkapohjan päälle ja laita takaisin uuniin, ja laske lämpötila 180°C, paista n. 15-20 minuuttia kunnes täyte alkaa hyytymään. Ota piirakka taas hetkeksi pois uunista ja lado kokonaiset pekaanipähkinät täytteen päälle kevyesti painaen. Jatka paistamista vielä 30-40 minuuttia.
Tarjoile piirakka joko haaleana tai kylmänä joko sellaisenaan, vaniljajäätelön tai kermavaahdon (jossa vaikka ripaus kanelia).

Maidottoman ja laktoosittoman version saat helposti korvaamalla vain ohjeen margariinit laktoosittomalla leivontamargariinilla joka on myös maidotonta. Huomaathan myös valita maidottoman/laktoosittoman jäätelön tai kerman piirakan seuraksi.

Lopuksi vielä Sookien kommentit asiaan: