Näytetään tekstit, joissa on tunniste Suolaiset. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Suolaiset. Näytä kaikki tekstit

25. kesäkuuta 2013

Tomaatti-vuohenjuustopiirakka


Vuohenjuusto jakaa mielipiteitä, ja yleensä siitä joko tykkää tai ei tykkää. Minun täytyy myöntää etten ole koskaan pitänyt vuohenjuustosta missään muodossa, ja sen tuoksukin on tuonut mieleen lähinnä siivoamattoman kissanhiekkalaatikon... Mutta kappas vaan tämän tyylistä piirakkaa maistettuani totesin että tämä on hyvää, ja kohta olin jo tekemässä tätä itsekin. :D
Tomaatti sopii hirmuisen hyvin vuohenjuuston kanssa, eikä vuohenjuuston oma maku tule esiin niin voimakkaasti. Samoin basilika sopii tähän aivan loistavasti. Vuohenjuustolaaduissa on varmasti eroja maun voimakkuudessa, ja itse kokeilin tätä ensimmäisen kerran Pirkan vuohenjuustolla. En olisi vielä vähän aikaa sitten uskonut että voisin tykätä ja himoita jotain missä olisi vuohenjuustoa.

Pohja:
125 g margariinia tai voita
n. 3 dl vehnäjauhoja
ripaus leivinjauhetta
ripaus suolaa
tilkka vettä

Täyte:
200 g vuohenjuustoa
kirsikkatomaatteja rasiallinen tai enemmänkin
tuoretta basilikaa reilusti
(1 dl juustoraastetta)

2 kananmunaa
n. 3 dl maitoa
suolaa
pippurirouhetta

Valmista ensin pohjataikina nyppimällä sekaisin jauhot, suola ja rasva. Lisää tilkka vettä niin taikinasta tulee tasainen. Laita taikinapallo jääkaappiin täytteiden pilkkomisen ajaksi.
Pilko kirsikkatomaatit koosta riippuen puoliksi tai neljään osaan. Pilko vuohenjuusto pieniksi paloiksi. Painele pohjataikina piirakkavuoan (halkaisija n. 28-30cm) pohjalle ja reunoille. Levitä pohjalle vuohenjuustoa, halutessasi myös muuta juustoraastetta makua antamaan ja sitovaksi ainesosaksi, pilkotut kirsikkatomaatit, ja saksi päälle reilusti tuoretta basilikaa. Jos juustoraasteen laittaa vasta tomaattien päälle, pinta ottaa herkemmin väriä ja tulee tummemmaksi kuten kuvassa, tämän totesin tehdessäni piirakkaa seuraavana päivänä uudelleen.
Sekoita munamaidon ainekset keskenään. Maidon määrään vaikuttaa miten syvä ja iso piirakkavuoka on, ja miten paljon täytettä on. Paista uunin keskitasolla 200°C asteessa puolisen tuntia, kunnes täyte alkaa osoittaa hyytymisen merkkejä ja pinta saa väriä. Piirakka on hyvää sekä haaleana että kylmänä.

25. maaliskuuta 2013

Viikonlopun voileipäkakkuvillitys


Mielessäni on jo pidemmän aikaa pyörineet voileipäkakut, ja kuinka haluaisin päästä niitä tekemään ja harjoittelemaan, kun en ole niitä tehnyt kuin sen kasvisversion kerran. Ja harmillisen harvoin sitä pääsee voileipäkakulla herkuttelemaan. Eipä siis sen kummempaa syytä tarvittu, kun halusin viikonloppuna näitä tehdä vanhempieni luona ja paikalla oli enemmänkin syöjiä, ja lihaversiollekin oli kysyntää.

Tein siis kaksi erilaista voileipäkakkua, toisen kasvistäytteisenä ja toisen kinkkutäytteisenä. Molemmat onnistuivat mielestäni ulkonäöllisesti tosi hyvin, ja mielessäni pyörii jo ideoita seuraaviin kokeiluihin. Jotain pyöreää ja kalaisaa... ;)

Täytyy vielä todeta, että en mielelläni julkaisisi lihaisia reseptejä tai kuvia blogissani, mutta vaikken itse näitä söisikään, joudun näitä varmasti leipuri-kondiittorina muille valmistamaan. Itse en tätä kakkua maistanut lainkaan, ja pyysinkin isääni koemaistamaan täytteen. Kakkua syöneet totesivat että oli hyvää, ja ilmeisesti paprika-sipuli-täytekin sopi hyvin kinkkytäytteen kanssa.

* * *


Kinkkuvoileipäkakku

12 palaa paahtoleipää
4 palaa tummaa leipää (tai koosta riippuen enemmänkin)

Kostutukseen:
liha- tai kasvislientä

Kinkkutäyte (yhteen väliin):
150 g kinkkua
1 suolakurkku
100 g tuorejuustoa
100 g ranskankermaa
n. 3 rkl majoneesia
1 rkl sinappia
suolaa ripaus
pippuria


Paprika-sipulitäyte (yhteen väliin):
1 iso suippopaprika
1 iso sipuli
öljyä
100 g tuorejuustoa (esim. Rainbow Paprika-sipuli)
100 g ranskankermaa
suolaa
pippuria
sitruunamehua 

Raikas kurkku-kermaviilitäyte:
reilu pätkä kurkkua raastettuna
n. 0,5-1 dl kermaviiliä
sitruunamehua
suolaa ripaus 

Päällinen:
200 g ranskankermaa
n. 100g majoneesia

Koristeluun:
n. 300 g kinkkuleikkeleitä
herneenversoja
kurkkua
kirsikkatomaatteja
viinirypäleitä
tomaattiruusu (tomaatin kuoresta)
reunoilla juustoraastetta (Emmental) ja persiljasilppua

Valmista ensin täytteet. Nämä ohjeet riittävät kukin tämänkokoisen ja hiukan isommankin kakun yhteen väliin, halutessasi tee esim. kinkkutäyte tuplana.
Kinkkutäytteeseen käytä laadukasta kinkkua (ei mitään pizzasuikaleita pussissa...), ja hienonna. Hienonna myös suolakurkku. Sekoita ainekset keskenään ja mausta.
Paprika-sipulitäytteen paprikat ja sipulit hienonnetaan pienehköiksi kuutioiksi, ja nämä kuullotetaan öljyssä (tämä ei ole välttämätöntä mutta maku on erilainen), jäähtyneenä nämä sekoitetaan muihin aineksiin ja maustetaan.
Kurkkutäyte on hyvinkin yksinkertainen ja sopii myös hyvin monen muun kanssa. Kurkkua raastetaan ja enimmät nesteet valutetaan pois. Joukkoon sekoitetaan hieman kermaviiliä, ja maustetaan suolalla ja sitruunanmehulla.
Leikkaa leipäviipaleista reunat pois. Tästä ohjeesta näillä mittasuhteilla tulee kakku, jossa on 4 leipäkerrosta, ja leivät asetellaan 2x2 kaavalla. Kostuta leivät liha- tai kasvisliemellä, laita jokaiseen väliin reilusti täytettä, ja lopuksi vielä leipäkerros ja kostutus. Kelmuta kakku ja laita jääkaappiin vetäytymään ja jokin paino päälle, esim. leikkuulauta.
Kuorruta kakku kauttaaltaan ranskankerma-majoneesiseoksella, ja koristele haluamallasi tavalla.

* * *


Kasvisvoileipäkakun tein aikaisemmin julkaisemani Kasvissyöjän voileipäkakku ohjeen mukaisesti, vähän pienemmässä koossa. Täytteinä oli siis paprika-sipulitäytettä, sekä tomaatti-fetatäytettä. Tällä kertaa välissä oli yksi leipäkerros tummaa leipää, ja yhdessä välissä kurkku-kermaviilitäytettä. Oli jälleen kerran niiiiiin hyvää, ja tämä hupeni nopeammin kuin kinkkuversio. ;)

12. elokuuta 2012

Yrttiset vihannessämpylät


SLY20 Elokuun paketista löytyi näiden ohje, ja ohje vaikutti sangen tutulta; olin nimittäin myös itse napannut ohjeen Pirkan Ruoka-lehden välistä talteen, mutta en ollut vielä ehtinyt kokeilemaan. Mutta kyllä kannatti, näistä tuli aivan älyttömän hyviä, ja ovat sinänsä nopeat valmistaa kun taikinaa ei missään välissä kohoteta. Olivat itseasiassa niin hyviä että ensimmäinen erä hupeni ennenkuin ehdin saada kuvaa otetuksi, joten seuraavana päivänä oli tehtävä uusi satsi. Ja minä opin syömään oliiveja!

Alkuperäistä ohjetta muutin siten, että tuoreen fenkolin jätin pois, ja tinjamin ja rosmariinin vaihdoin basilikaan, joka sopii erittäin hyvin oliivien ja aurinkokuivatun tomaatin rinnalle, ja on oma suosikkiyrttini.

***

5 dl vettä
1 pkt = 50 g tuorehiivaa
0,5 dl oliiviöljyä
1,5 tl suolaa
1 rkl siirappia
0,5 tl mustapippuria
2 dl kaurahiutaleita
10 dl hiivaleipäjauhoja
1 pieni punasipuli
1/4 osa paprikaa
1 dl mustia oliiveja
0,5 dl aurinkokuivattuja tomaatteja
tuoretta ruohosipulia
tuoretta basilikaa

Hienonna punasipuli, paprika, oliivit, aurinkokuivatut tomaatit sekä yrtit pieneksi silpuksi. Liota hiiva kädenlämpöiseen veteen, ja lisää joukkoon oliiviöljy, suola, siirappi, mustapippuri, kaurahiutaleet, sekä osa hiivaleipäjauhoista. Sekoita joukkoon pilkotut kasvikset, ja lisää loput hiivaleipäjauhoista. Taikina saa jäädä löysäksi, eikä sitä tarvitse kohottaa. Öljyä muffinssipellin kolot, ja jaa taikina koloihin lusikan avulla. Tässäkään vaiheessa ei kohoteta, vaan nämä menevät suoraan uuniin. Paista 200°C asteessa n. 30 minuuttia, ja irrota sämpylät pellistä heti paistamisen jälkeen. Ohjeesta tulee 12 muffinin pellille sopiva määrä.

10. heinäkuuta 2012

Tomaatti-juusto leipäset


Olen ahkera selailemaan erilaisia reseptilehtisiä ja leikkelemään lehdistä ja muualta talteen ohjeita joita voisi joskus kokeilla. Tätä reseptilappusten kasaa selatessani löysin tämän, joskus Pirkka -ruokalehdestä talteen leikatun ohjeen, ja kun jauhopeukaloa syyhysi niin päätinpäs kokeilla. Oli hyviä ja saa tämmöisiin pikaleipäsiin vähän vaihteluakin.

***

Taikina:
n. 100g aurinkokuivattuja tomaatteja
4 dl hiivaleipävehnäjauhoja
1 dl kaurahiutaleita
2 tl leivinjauhetta
ripaus suolaa
1 dl juustoraastetta
2 dl kylmää vettä
(loraus aurinkokuivattujen tomaattien öljyä)

Hienonna aurinkokuivatut tomaatit. Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää joukoon hienonnetut aurinkokuivatut tomaatit, juustoraaste, sekä kylmä vesi. Itse laitoin joukkoon n. ruokalusikallisen aurinkokuivattujen tomaattien öljyä. Jaa taikina 8-10 osaan, ja taputtele jauhoja apuna käyttäen pellille n. 1 cm paksuiksi leipäsiksi. Pistele haarukalla. Paista 225°C asteessa keskitasolla n. 10 minuuttia. Parhaimmillaan nämä ovat lämpiminä.

5. heinäkuuta 2012

Italialainen focaccia-leipä


Ihana ystäväiseni Jonna on tässä useaan otteeseen kertonut leipomastaan focacciasta joka kuulostaa niin älyttömän hyvältä, että oli pakko urkkia resepti ja kokeilla itsekin. Ja Leivotaan -lehden uusimassa numerossa oli hyvä idea leipoa tämäntyyppinen leipä irtopohjavuokaan, niin saa helposti hyvännäköisen tarjottavan vaikka juhlapöytään. Tämmöinen sitten tuli tehtyä ja oli todella hyvää, ja kuten Jonna varoitteli, tämä focaccia hupenee alta aikayksikön. Ja kappas, täytteiden värit muodostivat Italian lipun värit! Buon appetito!

***

Taikina:
3 dl vettä
25 g = 0,5 pkt tuorehiivaa
2 rkl oliiviöljyä
1 tl suolaa
n. 5 dl vehnäjauhoja

Pinnalle:
oliiviöljyä
suolaa
valkosipulia
tuoretta basilikaa
kirsikkatomaatteja puolikkaina
mozzarellaa palasina

Yhdistä kädenlämpöiseen veteen hiiva, öljy ja suola ja anna näiden liueta. Sitten alustetaan jauhoja mukaan kunnes taikina alkaa irtoamaan kulhosta ja käsistä. Anna taikinan kohota n. puoli tuntia.

Taputtele kohonnut taikina pellille haluamaasi muotoon, tai kuten minä tein niin irtopohjavuokaan (26 cm) jossa paperi pohjalla ja reunat öljytty.
Voitele focaccia oliiviöljyllä, ripottele päälle suolaa. Hienonna valkosipulinkynnet raastimella ja hiero focaccian pintaan. Ripottele päälle hienonnettua tuoretta basilikaa. Painele kirsikkatomaatin puolikkaat ja mozzarellan palaset kiinni leipään.
Paista focacciaa 225°C asteessa noin 15 minuuttia, kunnes pinta alkaa saamaan väriä.
Ohjeen tuplaamalla saat pellillisen focacciaa, hiivaa riittää kuitenkin hieman vajaa paketillinen ettei se maistu liikaa hiivalle.

2. toukokuuta 2012

Lihapiirakat soijalla



On kyllä suuri vääryys, että kaupoista ei ole saatavilla lihapiirakan tapaisia kasvissyöjälle sopivana! Koska tarjontaa ei ole, täytyy ottaa ohjat omiin käsiin ja tehdä itse kuten moni muukin kasvisjuttu. Ja tekee sitten kerralla kunnon satsin ja pakastaa osan. Ei nämä edes ole mitenkään vaikeita tai niin kovin suuritöisiä, kun kerran hommaan ryhtyy. Ja lopputulos on sen verta herkkua että kannattaa nähdä vaiva.

***

Taikina:
6 dl maitoa tai soijamaitoa
50 g = 1 pkt hiivaa
1 tl suolaa
2 rkl sokeria
2 rkl öljyä
n. 15 dl jauhoja (hiivaleipäjauhoja, vehnäjauhoja, grahamjauhoja, sämpyläjauhoja)

Täyte:
3 dl soijarouhetta (+kasvisliemikuutio)
2 sipulia
1 dl riisiä
mausteita kuten pippuria, suolaa, paprikajauhetta
öljyä

Paistamiseen 2 litraa öljyä

Valmista ensin taikina liottamalla kädenlämpöiseen maitoon hiiva, suola ja sokeri, sekä öljy. Lisäile jauhoja kunnes taikina on pullataikinamainen. Tässä voi yhdistellä monenlaista jauhoa ja hyödyntää pussinloppuja, ja tulee parempia kun laittaa reilun osan esim. hiivaleipäjauhoja. Jätä kohoamaan, ja valmista sillä välin täyte.

Pilko sipulit, keitä soijarouhe, ja keitä myös riisi. Paista sipulia ja valutettua soijarouhetta pannulla ja lisää mausteita, lisää joukkoon huuhdeltu kypsä riisi.

Kumoa taikina pöydälle, ja leikkaa ja muotoile taikinasta n. 20-25 kpl pienen pullan kokoisia pallosia. Kaulitse pallot joko pyöreiksi tai hieman soikeiksi, ei hirveän ohueksi mutta ei liian paksuksikaan. Laita lusikalla täytettä piirakan keskelle ja kostuta sormia vesikulhossa ja sipaise reunoja, ja taita piirakka kiinni, painele vielä haarukalla tiiviisti kiinni. Jätä kohoamaan hetkeksi liinan alle.

Laita öljy kuumenemaan. Öljyn pinta alkaa väreilemään hieman sen saavuttaessa sopivaa lämpötilaa. Kokeile taikinanpalalla lämpötilan sopivuus; jos taikinanpala pysyy pinnalla ja alkaa kypsyä ja saamaan väriä, on öljy tarpeeksi kuumaa paistoon. Paista piirakat öljyssä molemmin puolin kypsän ruskeiksi, ja siirrä valumaan ritilälle tai paperin päälle hetkeksi.
Muista varovaisuus kuuman öljyn kanssa; pidä lähettyvillä kattilaan sopiva kansi sekä patakintaat, näiden kanssa sammutat mahdollisen rasvapalon. Älä jätä öljyä vartioimatta edes hetkeksi.

Olen tehnyt tällä ohjeella näitä lihapiirakoita myös soijamaitoon ja siis täysin vegaanisena, ja ovat todella hyviä. Tuppaavat häviämään helposti myös lihaa syövien suihin. ;)

29. maaliskuuta 2012

Nacho-tulivuori



Onko luvassa illanviettoa tai leffailta ystävien kesken? Jotain naposteltavaa saisi olla, mutta ei mitään kovin työlästä, eikä semmoista jonka seurauksena keittiössä on hirveä sotku? Tässä yksi helppo ja nopea vaihtoehto tarjottavaksi. Annoksen kokoa on helppo säätää syöjien ja nälän mukaan.

Nachoja
Salsakastiketta
Jalopenoja
Ranskankermaa
Cheddarjuustoa
Mozzarella- tai muuta juustoraastetta


Kaada nachot uunin kestävään vuokaan ja tee keskelle keko, ja siihen keskelle vielä pieni syvennys. Ripottele juustoraastetta ympäriinsä, ja laita cheddarsiivuja kohouman päälle ja kuoppaan. Laita uuniin hetkeksi, niin että nachot lämpiävät ja juusto sulaa. Ota vuoka uunista ja kaada kuoppaan salsakastiketta ja levittele laavamaisesti hieman ylikin, ripottele myös halutessasi jalopenoja. Kuopan keskelle kaada ranskankerma, ikäänkuin dippialtaaksi. Sitten vain kimppuun.
Tämän seurana voi tarjoilla vaikka dippivihanneksia, kuten kurkunpätkiä ja miniporkkanoita.

13. maaliskuuta 2012

Ohrarieskat


Päätinpä kokeilla rieskan valmistusta, kun kävin Kluuvin kauppakeskuksen alakerrassa sijaitsevalla Maatilatorilla ja sieltä ostin ohrasta valmistettua Lapin rieskaa ja hyvää oli.

Rieskan ohjeita taitaa olla yhtä monta kuin on tekijöitäkin. Toiset tekevät taikinan veteen ja toiset piimään, jotkut laittavat hiivaa tai leivinjauhetta ja jotkut eivät mitään kohotusainetta. Rieskaa voi tehdä monista eri jauhoista tai niiden yhdistelmistä. Paljon on myös maakuntakohtaisia eroja rieskan valmistuksessa ja siitä miten rieska kuvioidaan ennen uuniin laittoa.

Minä päätin tehdä rieskani piimään, ja jätin laittamatta kohotusainetta, rieskanhan kuuluu olla litteä. Tein paria erilaista mallia, toiset isompana epäsymmetrisenä ja ilman mitään kuviointeja, ja toiset pyöreinä kulhon reunoilla muotoon leikaten ja haarukalla pistellen. Paistoin rieskat leivinkivellä, joten niistä tuli ihanan rapsakoita.

Taikina:
1 litra piimää
2 tl suolaa
noin kilo ohrajauhoja 

Jääkaappikylmään piimään sekoitetaan suola ja jauhoja niin kauan kunnes alkaa olemaan leivottavaa taikinaa. Jauhojen määrä saattaa vaihdella paljonkin riippuen jauhotyypistä sekä jauhojen tuoreudesta. Jauhoja on sopivasti, kun taikinakönttiä pystyy jauhotetulla pöydällä käsin painelemaan litteäksi. Leipoessa jauhoja kannattaakin käyttää rieskan alla runsaasti tai muuten rieska on pöydässä kiinni ja ärräpäät lentelee.
Rieskat paistoin 250°C lämmössä, ja leivinkivellä ne valmistuivat nopeasti. Tavallisessa sähköuunissa ilman leivinkiveäkin nämä voi paistaa, ja ovat valmiita kun pintaan alkaa muodostumaan ruskeita laikkuja. Parhaimmillaan rieskat ovat uunituoreina ja kun sipaisee voita päälle.

15. lokakuuta 2011

Juustosarvet


Nämä helpot ja nopeat juustosarvet ovat herkullisia iltapalana, mutta sopivat myös hyvin illanistujaisiin tai tarjottavaksi kahvipöydässä. Parhaimmillaan ne ovat uunituoreina ja lämpöisinä. Ohje on hyvin helppo ja näitä voi valmistaa pienempien kanssa yhdessä.

Taikina:
2 dl juustoraastetta
4 dl vehnäjauhoja
2,5 tl leivinjauhetta
0,5 tl suolaa
(0,5-1 tl Kernel's Popcorn Seasoning Nacho Cheddar -maustejauhetta)
2 dl kermaviiliä tai piimää
0,5 dl öljyä
juustoraastetta sarvien täytteeksi, sekä halutessasi myös päälle.


Valmista taikina sekoittamalla keskenään juustoraaste, vehnäjauhot, leivinjauhe, suola ja mahdollinen juustonmakuinen jauhe. Lisää joukkoon kermaviili/piimä (itse olen käyttänyt tässä myös maustamatonta jogurttia sekä maustatonta soijajogurttia) sekä öljy. Sekoita tasaiseksi taikinaksi, ja lisäile hieman vehnäjauhoja niin että taikina alkaa irrota käsistä ja kulhosta.
Jaa taikina kahteen osaan. Kauli taikina pyöreäksi levyksi ja jaa 6-8 sektoriin. Kaulitse nämä sektorit vielä erikseen pidemmiksi ja leveämmiksi, aseta leveämpään päähän juustoraastetta, ja rullaa kiinni. Asettele sarvet leivinpaperille niin että rullatun taikinan kärki jää sarven alapuolelle, niin sarvet eivät aukeile paistuessaan, ja muotoile sarvet puolikuun muotoon. Voitele vedellä, tai halutessasi kananmunalla jos tahdot kiiltävän pinnan. Pinnalle voi vielä ripotella juustoraastetta. Paista 225°C uunin keskitasolla n. 10-15 minuuttia, kunnes sarvet alkavat saada väriä.