Näytetään tekstit, joissa on tunniste Gluteeniton. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Gluteeniton. Näytä kaikki tekstit

10. tammikuuta 2014

Käpykakku


Viime syksyn isänpäivän kahvipöydässä koreili käpykakku, itsetehty sellainen. Tein käpykakkua ensimmäistä kertaa elämässäni ja reseptin kehittelin itse, ja kaikki meni niin nappiin kuin vain voi. Kerrankin tuntuu että kaikki onnistui täydellisesti, ja olin siksi tästä niin tohkeissani. Makukin oli juuri niinkuin lapsuuden muistoissa. :)

Käpykakku tuo mieleen lapsuuden, koska sitä meillä oli usein kahvipöydässä. Sieltä mistä olen kotoisin, käpykakku on leipomoiden kestosuosikki edelleen ja sitä myydään ympäri vuoden tasaiseen tahtiin, enkä itse osaa ajatella käpykakun kuuluvan mihinkään tiettyyn vuodenaikaan tai juhlaan.
Minun muistoissani käpykakussa on aina ollut välissä vadelmahilloa, ja päällinen on ollut ruskeaa marsipaania jossa maistuu selkeästi suklaa. Välissä on ollut jonkinlaista kreemiä. Opettajieni mielestä oikeaoppisesti välissä on voikreemiä sellaisenaan tai suklaalla maustettuna, mutta itse en niin hirveästi välitä rasvaisesta voikreemistä, tämä kerman ja vaniljakreemijauheen yhdistelmäkin sopii väliin vallan mainiosti.

* * *

Pohja:
4 kananmunaa
1,5 dl sokeria
1 dl vehnäjauhoja (tai gluteenitonta jauhoa)
1 dl perunajauhoja
1 tl leivinjauhetta

Kostutus:
sokerivettä (20%)
rommiaromia ja/tai rommia

Väliin:
vadelmahilloa
750ml (=3 prk) vispikermaa
1,5-2 dl vaniljakreemijauhetta

Pinnalle:
1 dl kermaa vaahdotettuna kakun pinnalle
350g (ruskeaa) marsipaania
kaakaojauhetta
(ruskeaa elintarvikeväriä)

Koristeluun:
tomusokeria tai lumijauhetta

Valmista ensin pohja vaahdottamalla munat ja sokeri. Sihtaa joukkoon keskenään sekoitetut jauhot ja leivinjauhe. Levitä massa leivinpaperoidulle uunipellille, ja paista 200°C asteisessa uunissa n. 8-10 minuuttia, kunnes pohja on kypsä. Kumoa sokeroidulle leivinpaperille ja poista pohjapaperi.
Leikkaa jäähtyneestä levystä 4 kpl (erikokoiset) pisaran muotoisia paloja. Kannattaa tehdä kaavat leivinpaperista niin muoto pysyy oikeana ja voit varmistaa kakkupohjan riittävyyden.

Tässä välissä kannattaa valmistaa sokerivesi. Sokerivesi on liuos jossa on sokeria ja vettä suhteessa 1:4. Liuosta valmistetaan tarvittava määrä, ja se kiehautetaan niin että sokeri liukenee, ja jäähdytetään esim. vesihauteessa. Tämä käy kaikkien kakkujen kostutukseen. Mausta sokerivesi rommiaromilla ja/tai rommilla, itse käytin molempia.

Vispaa kerma ja sekoita siihen vaniljakreemijauhetta, kunnes kreemi paksunee ja maku on hyvä. Vaniljakreemijauheen menekki voi olla eri merkkien välillä erilainen, siksi on hyvä lisäillä kreemijauhetta pikkuhiljaa.

Kostuta kakun pohjimmainen levy, levitä päälle vadelmahilloa ja hillon päälle kermakreemiä. Kokoa kakku loppuun ja päällystä vielä lopuksi kauttaaltaan kreemillä. Kelmuta kakku kauttaaltaan ja muotoile käsin. Anna maustua kylmässä seuraavaan päivään.

Päällystä kakku marsipaanilla, joka on värjätty ruskeaksi kaakaojauholla. Tässä voi käyttää apuna myös ruskeaa elintarvikeväriä ja valmiiksi ruskeaa massaa. Kannattaa siltikin lisätä massaan kaakaojauhetta, jotta marsipaani saa suklaisen maun. Leikkaa marsipaanin pintaan piikit pitämällä saksia melkoisen vaakatasossa. Tässä parhaat ovat kapeat ja teräväkärkiset sakset (esim. parturisakset) jotta jälki on siistiä. Piikkejä voi muotoilla vielä käsin terävämmiksi ja pidemmiksi.

Koristele käpykakku halutessasi tomusokerilla tai lumijauheella.

20. lokakuuta 2013

Baby bump -kakku (gluteeniton)


Tämä muhkeamuotoinen vauvamasu-kakku meni ystäväni ystävän Baby Shower -juhliin, joista tämä tuleva äiti ei tiennyt ennakkoon mitään. Ja minä pääsin siis tekemään masukakkua, jonka olenkin halunnut jo pidempään toteuttaa mutta lähipiirissäni ei olla lisäännytty viimeaikoina.
Juhlissa oli teemana vaaleanpunainen koska mitä todennäköisimmin tyttö sieltä olisi tulossa, ja kakunkin haluttiin olevan värimaailmaltaan juhlien koristeluihin sopiva. Täytteeksi valikoitui vadelma- sekä valkosuklaamoussea, joten kakku sopi täytteidensäkin värien puolesta teemaan. Lisäksi kakun tuli olla gluteeniton.

Lisäksi varmistin pitääkö raskauden aikana välttää jotain tiettyjä ainesosia kun muistelin semmoisesta kuulleeni joskus, ja varmistin mousseihin tulevan tuorejuuston sopivuuden kakun tilanneelta ystävältäni joka on itsekin äiti. Hän totesi että kyllä Suomessa valmistettua tuorejuustoa uskaltaa käyttää varsinkin jos ne on valmistettu pastoröidusta maidosta, ja ainakin tämä tällä kertaa käyttämäni Valion Viola maustamaton oli siten sopiva. Vadelmamoussen vadelmat olivat kotimaisia pakastevadelmia, ja Evirahan suosittelee kaikille näiden ulkomaisten vadelmien kuumennusta.

Vauvamasu-kakkua tehdessä kannattaa kiinnittää huomiota mittasuhteisiin, että rinnat ja vatsa ovat sopusuhdassa ja oikeassa kohdassa eikä kakku ole esimerkiksi leveämpi rinnan kohdalta kuin navan kohdalta.
Baby Shower -tyyppiset juhlat ovat alkaneet Suomessakin yleistyä, ja idea on minusta kiva ja se on hyvä tilaisuus kaikille vielä juhlistaa äitiä yhdessä ennenkuin vauva-arki alkaa.
Olen kuullut kakuista, joissa tulevan lapsen sukupuoli selviää juhlijoille kakun täytteen väristä (vaaleansininen tai vaaleanpunainen), ja se on siis pidetty siihen asti salaisuutena.
Toki kakun voi tehdä myös vaikka tulevan äidin lempiväreillä, tai jollain neutraalilla värillä jos ei välitä tästä vaaleanpunainen/vaaleansininen -jaottelusta tai vauvan sukupuolta ei ole haluttu tietää etukäteen.

Tämän kakun myötä tahdon onnitella Hannelea tulevan perheenlisäyksen johdosta!

* * *

Kakkupohja:
2 x gluteeniton kääretorttupohja

Kostutus:
vaniljasokerilla maustettua maitoa

Täyte:
1 x valkosuklaamousse
1 x vadelmamousse

Päällinen:
Satin Ice -massaa
sokerimassaa
pastavärejä värjäämiseen

2. kesäkuuta 2013

Koulussa: Oman erityisruokavaliotuotteen suunnittelu ja toteutus



Erityisruokavaliokurssin lopussa meidän tuli valmistaa johonkin tai useampaan erityisruokavalioon sopiva tuote. Minä sitten vähän ns. hikarina yhdistin nämä kaikki ja päädyin tekemään korvapuusteja jotka sopivat vegaaniseen ruokavalioon eli maidottomaan, laktoosittomaan, kananmunattomaan ja muutenkin ilman eläinperäisiä ainesosia, sekä samalla myös gluteenittomaan ruokavalioon.
Koska vegaanileivonta on minulle jo sangen tuttua, en kokenut tätä niin haastavana ajatuksena kuin miltä se joistain saattoi kuulostaa. Toki hieman mietitytti voiko näin monen erityisruokavalion tuote onnistua miten hyvin noin vain suoraan korvaamalla raaka-aineet sopiviksi, mutta innolla ja mielenkiinnolla lähdin haastetta kokeilemaan.

Työn ohje piti laatia itse muuntamalla jotain perusreseptiä, eli emme saaneet käyttää valmiiksi täysin sopivaa reseptiä. Päädyin käyttämään pohjana opettajan reseptiä gluteenittomille korvapuusteille, koska tämä resepti oli jo hyväksi havaittu ja tiesin miltä taikinan pitäisi näyttää ja tuntua. Gluteeniton hiivaleivonta kun ei ole ennen tätä jaksoa ollut minulle vielä tuttua.
Alkuperäistä reseptiä jota lähdin muokkaamaan en voi julkaista, mutta oma versioni näytti tältä.

Raaka-aineet:
2,5 dl soijamaitoa
25 g hiivaa
1 rkl psylliumkuorijauhetta
0,75 dl valutettua soijajogurttia
1 dl sokeria
0,75 tl suolaa
2 tl kardemummaa
75 g margariinia (Sunnuntai Laktoositon leivontamargariini)
n. 600-700 g luontaisesti gluteenitonta jauhoseosta (Semper Fin Mix)

margariinia
kanelisokeriseosta

siirappi-vesiseosta voiteluun
raesokeria

Ensin lämmitin soijamaidon kädenlämpöiseksi, ja liotin sinne hiivan sekä psylliumkuorijauheen, ja jätin turpoamaan n. 10 minuutiksi. Turvonneeseen seokseen lisäsin valutetun soijajogurtin, sokerin, suolan, kardemumman, pehmeän margariinin sekä osan jauhoista. Vatkasin käsin tätä liisterimäistä seosta reilut 5 minuuttia. Sitten lisäilin jauhoja ja vaivasin kunnes taikina alkoi tuntumaan hyvältä ja yhtenäiseltä taikinalta, ja semmoiselta jota pystyisi käsittelemään.

Kaulitsin taikinan jauhojen avulla suorakaiteen muotoiseksi levyksi, ja väliin levitin margariinia sekä kanelisokeriseosta. Sitten rullattiin, leikattiin ja palat paineltiin korvapuustin muotoon. Nostatuskaapissa nämä olivat puolisen tuntia, jonka jälkeen voitelin ne vesi-siirappiseoksella ja ripottelin raesokerit pintaan. Paistoin korvapuustit pinnavaunu-uunissa n. 210°C asteessa reilut 10 minuuttia. En ihan minuutintarkkuudella katsonut kelloa, vaan arvioin aina loppujen lopuksi värin, pinnan ja tuoksun perusteella kun tuote on kypsä.

Soijajogurtin laitoin jo edellisenä iltana suodatinpaperiin valumaan, tuo Alpro Soyan maustamaton jogurtti kun on nykyään lirumpaa kuin ennen. Valuttamalla siitä saa hyvin jämäkämpää tavaraa esim. rahkan korvikkeeksi.

Työn aikana huomioin parhaani mukaan kontaminaatioriskin ei-toivottuihin raaka-aineisiin, eli esimerkiksi leikkasin margariinin omalla puhtaalla veitsellään enkä lainannut veistä pöydällä olleesta voipaketista, peitin astiat aina tarpeen mukaan minimoidakseni jauhopölyn leijailemisen taikinaan tai raaka-aineisiin, sekä tarkistin vielä erikseen kaikista raaka-aineista ettei niissä ole jotain mikä ei sopisi näihin ruokavalioihin (esim. maidon jäämiä gluteenittomassa jauhoseoksessa).


Lopputulos oli oikein onnistunut, ja olin yllättynyt kun nämä korvapuustit olivat jopa parempia kuin aiemmin valmistamamme gluteenittomat korvapuustit. Rakenne oli kuohkeampi ja pullamaisempi eikä niin murenevainen. Myös maku oli kohdillaan. Opettajakin hämmästeli onnistunutta lopputulosta ja totesi sen olevan "huipputuote" kun käy niin moneen erityisruokavalioon. Myös eräs koulumme henkilökuntaan kuuluva keliakiaa sairastava työntekijä, jolle gluteenittomat tuotteet ovat luonnollisestikin hyvin tuttuja, kehui että nämä olivat erityisen hyviä ja onnistuneita korvapuusteja. Pussit hävisivät myymälästä alta aikayksikön eivätkä edes ehtineet pakkaseen.

Tämmöisinä hetkinä on kyllä aikamoinen voittajafiilis, ja tuntee olevansa omalla alalla. Erityisruokavaliot kun ovat vielä itselleni semmoinen osa-alue johon haluan panostaa ja tarjota mahdollisuuden nauttia hyvistä leipomotuotteista vaikka olisikin jokin rajoite ruokavaliossa.

2. maaliskuuta 2013

Koira -kakku (gluteeniton)


Tämmöinen ajokoiraa mukaileva kakku tuli väsättyä. Kakku oli pyynnöstä sekä gluteeniton että vähälaktoosinen. Täytteeksi valikoitui Dumle-mousse banaanipaloilla, ja sen valmistin toisella tapaa kun Dumle -suklaalevyt ovat kyllä gluteenittomia mutta sisältävät laktoosia. Ratkaisuna toimi mousse tummasta suklaasta, johon lisäsin kinuskikastiketta! Yleensä monet erityisruokavaliot pystyy huomioimaan pienellä kikkailulla, tai vaihtamalla tuotteen toiseen merkkiin joka saattaakin olla sopiva.

Mieleeni tuli ajatus, että miten hienosti tämän olisi saanut väritettyä airbrush-tekniikalla... Ja ei, tämä ei ole sitten mikään tekosyy hankkia semmoisia vehkeitä! :D

***

 Pohja:
5:n munan gluteeniton kakkupohja neliövuoassa 
(hieman hävikkiä muotoilussa)

Kostutus:
vajaa 2 dl vähälaktoosista maitoa jossa vaniljasokeria
(gluteeniton kakkupohja tarvitsee huomattavasti vähemmän kostutusta)

Täyte:
1 x Dumle-banaani-mousse soveltaen niin että suklaana käytin tummaa ja lisäsin joukkoon kinuskikastiketta. Varmistin että käyttämäni merkit olivat sekä gluteenittomia että vähälaktoosisia.

Kreemi:
1 prk Flora Vispiä + vaniljakreemijauhetta (Sallisen on gluteeniton ja laktoositon)

Koristeet:
valkoista Satin Ice -massaa
mustaa sokerimassaa/marsipaania
Satin Ice -massaa värjättynä Wiltonin pastavärillä Teddy Brown sekä kaakaojauholla
maalauksissa Wiltonin White-White väriä sekä mustaa elintarviketussia

22. joulukuuta 2012

Aapinen -kakku (gluteeniton)


Tämä kakku lähti opettajaksi valmistuneen Jaanan kahvipöytään. Toiveena oli Aapis-aiheinen kakku, jossa olisi Aapiskukko karttakeppinsä kanssa, muuten sain vapaat kädet toteuttaa kakun.
Googlailin Aapisten kuvia, ja löysin kuvia tämän värisestä ja tyylisestä Aapisesta, sekä perinteisestä puna-keltaisesta Aapisesta, ja mietin pitkään kumpi olisi tyylikkäämpi. Päädyin kuitenkin tähän väriin joka olisi hieman aikuisempi, ja tämä (valmiiksi tämän värinen) turkoosi massa oli väriltään niin houkutteleva.

Kakun tuli olla gluteeniton, ja jälleen toivottiin täytteeksi sitruuna-lakritsia. Paistoin gluteenittoman 6:n munan kakkupohjan säädettävässä suorakaiteen muotoisessa reunavuoassa. Marsipaanin alle laitoin voikreemiä, koska kakku oli matkustamassa hieman kauemmaksi, ja voikreemi on parempi kosteuseriste ja jämäköittää kakun reunoja.
Kirjaimet otin muotilla massasta, mutta kukon päädyin maalaamaan pastaväreillä turkoosin massan pintaan, ja se onnistuikin ihan mukavasti vaikka vapaalla kädellä teinkin, siinä välissä mallikuvaa muutaman kerran vilkaisten. Tästä tuli ihan hieno, vaikka aikaa ei mitenkään tuhottomasti ollut, ja ideana tämä sopii opettajaksi valmistuvalle todella hyvin.

Onnittelut valmistumisesta Jaana!

***

Pohja:
6:n munan sokerikakkupohja gluteenittomana

Kostutus:
3 dl Spriteä

Täyte:
1 prk Lemon Curdia
2 x lakritsimousse

Kreemi:
2 x voikreemi

Päällystys:
250 g = 1 pkt FunCakes turkoosia marsipaania
valkoista massaa
kukon maalauksessa käytetty Wiltonin pastavärejä

3. marraskuuta 2012

Musta kissa -kakku (gluteeniton)


Tämä kakku lähti tupareihin tutulleni, jonka kanssa olen aiemmin työskennellyt samassa paikassa ja hän on nykyään koulussani opettajana. Tupareiden ajankohta sattui sopivasti pyhäinpäiväksi, ja heidän taloudestaan löytyy musta norjalainen metsäkissa nimeltä Odin, josta idea kakun aiheeksi tuli. Kakun tuli olla gluteeniton, ja mauksi toivottiin salmiakkia ja sitruunaa.

Paistoin kakkua varten 6:n munan kakkupohjan säädettävässä suorakulmion muotoisessa irtoreunavuoassa. Siivutin kakun kolmeen osaan ja muotoilin kissan pään muodon; kulmat pois alhaalta ja pieni kaistale ylhäältä keskeltä. Leikatuista paloista tein pienen kohouman kuonon pääksi.
Kakkupohjassa vehnäjauhot oli korvattu gluteenittomalla jauhoseoksella. Kostutus Spritellä, sipaisu Lemon Curdia, ja väliin lakritsimoussea johon lisätty Turkish Pepper Crushia. Seuraavana aamuna sitten eristeeksi ja silotteeksi vaniljakreemijauheella jämäköitettyä vispikermaa, ja päälle musta massa. Silmät, nenä ja suu on tehty massasta, ja vähän maalailin ilmettä ja yksityiskohtia (kuvassa salama toi oudosti esiin valkoisen maalin ja lopputulos näyttää oudolta).

Gluteeniton leipominen ei loppujen lopuksi tunnu kovin vaikealta ainakaan teknisesti, pitkälti samat työvaiheet sekä työtavat. Todella tärkeää on vaan olla tarkkana kaikkien käytettyjen raaka-aineiden ainesosaluetteloiden kanssa ja tietää eri ainesosat ja niiden eri nimitykset ja sopivuus keliaakikolle.
Osalla keliaakikoista ja vilja-allergisista herkkyys on tosin niin raju, että tuotetta ei saisi valmistaa samoissa tiloissa ja samoilla välineillä kuin gluteenia ja viljoja sisältäviä tuotteita, eikä ainesosaluettelossa saisi lukea edes "saattaa sisältää jäämiä" tai "valmistettu tuotantolinjalla jossa käsitellään ...", ja aivan pikkiriikkinenkin määrä gluteenia aiheuttaa oireet.

***

Pohja:
6 kananmunaa (M)
2 dl sokeria
2 dl gluteenitonta jauhoseosta
1 dl perunajauhoja
2 tl leivinjauhetta

Kostutus:
vajaa 3 dl Spriteä

Täyte:
1 prk Lemon Curdia (gluteeniton)
1 x Lakritsimousse (johon lisätty Turkish Pepper Crushia)
(lakritsimousse on valmistettu Prix Lehmätoffee Laku -karkeista)

Kreemi:
vaniljakreemijauhetta (Sallisen tuote on gluteeniton) + Flora Vispi

Päällyste:
2 pkt mustaa marsipaania tai sokerimassaa
keltaista massaa, valkoista väriainetta
viikset mustaa spagettia (ei gluteeniton)

1. syyskuuta 2012

Porkkanakakku (vegaaninen & gluteeniton)



Sain kakkutilauksen juhliin jonne valmistin New York juustokakun, sekä porkkanakakun joka oli gluteeniton sekä vegaaninen, ja siten myös maidoton, laktoositon ja kananmunaton. New York juustokakun tein aiemmin julkaisemalla ohjeellani, ja tämän porkkanakakun tein ohjeella jolla olen tehnyt taivaallisen herkullista porkkanakakkua ollessani täysin vegaani. Nyt vain korvasin vehnäjauhot gluteenittomalla jauhoseoksella sekä kaurattomalla soijapohjaisella vaniljakastikkeella, ja näin saimme tästä gluteenittoman. Tämä porkkanakakku on ihanan kostea ja mehevä, ja siinä on paksu kerros tuorejuustokreemiä. Sellainenhan porkkanakakun kuuluukin olla.

Nuo koristeporkkanat näyttävät kuvassa jotenkin paljon isommilta, eikä niiden kuviointi erotu.


***

Pohja:
2,5 dl Alpro Soya vaniljakastiketta (tämä ei sisällä kauraa)
4 dl gluteenitonta jauhoseosta
2 dl sokeria
1 tl suolaa
1 tl vaniljasokeria
2 tl kanelia
2 tl leivinjauhetta
225 g Sunnuntai Laktoositonta leivontamargariinia
300 g porkkanaraastetta

Kuorrutus:
100 g Tofutti Naturel soijatuorejuustoa
100 g Sunnuntai Laktoositonta leivontamargariinia
200 g tomusokeria
2 tl vaniljasokeria

Koristeeksi:
sokerimassasta tai marsipaanista tehtyjä porkkanoita
hasselpähkinärouhetta


Raasta porkkanat. Sulata margariini. Sekoita kuivat aineet yhteen. Notkista vaniljakastike vatkaimella, ja sekoita joukkoon kuivat aineet sekä sulatettu margariini, ja lopuksi porkkanaraaste. Kaada taikina pyöreään 24 cm:n irtopohjavuokaan jonka pohjalla on paperi. Paista 180°C asteessa keskitasolla tai hieman alempana n. 35-40 minuuttia. Irrota vuoasta ja jäähdytä.
Vatkaa soijatuorejuusto sekä margariini sekaisin, sihtaa joukkoon tomusokeri ja vaniljasokeri. Levitä reilu kerros jäähtyneen kakun päälle ja reunoille. Koristele halutessasi koristeporkkanoilla ja/tai pähkinärouheella.

2. heinäkuuta 2012

Gluteeniton mansikka-raparperipiirakka


Harva tuskin olisi yhtä innoissaan saadessaan kylään gluteenitonta ruokavaliota noudattavan henkilön, kuin minä olin tässä viikonloppuna. Sainpas nimittäin hyvän syyn kerrankin kokeilla leipoa gluteenittomasti!

Ostin tätä varten gluteenitonta jauhoseosta ja tein piirakan muuten aivan normaalisti ohjeen mukaan samoilla mittasuhteilla, mutta korvasin vain vehnäjauhon tällä gluteenittomalla jauhoseoksella. Olin juuri tuonut vanhempieni luota ison nipun oman puutarhamme raparperia, ja tahdoin siitä tehdä jotain, ja vaihtelun vuoksi lisäsin piirakkaan raparperin lisäksi myös mansikoita.

Pelkäsin että tämä olisi ollut jotenkin vaikeaa, tai että maku tai rakenne olisi jotenkin huono, mutta yllätyin iloisesti kun piirakka paistui ja kohosi aivan kuin normaalisti, ja sai kauniin värinkin vaikka jauhot ja taikina oli aivan valkoista. Mausta en itse huomannut eroa, ja rakenne oli ihanan pehmeä ja kuohkea, melkeinpä jopa parempi kuin tavallisista vehnäjauhoista tehtynä. Toivottavasti saan pian uudelleen taas leipoa gluteenittomasti!

***

Pohja:
3 dl gluteenitonta jauhoseosta
1,25 dl sokeria
1,5 tl leivinjauhetta
1 tl vaniljasokeria
1 kananmuna
2 dl maitoa
100g margariinia sulatettuna

Pinnalle:
1 reilunkokoinen raparperinvarsi
200g tuoreita mansikoita
sokeria
vaniljasokeria

Sekoita kuivat aineet keskenään, ja lisää joukkoon kananmuna, maito ja sulatettu margariini, sekoita. Kaada voideltuun uunivuokaan, ja asettele päälle mansikat ja raparperit. Ripottele pinnalle hieman sokeria ja vaniljasokeria. Paista 200°C asteisessa uunissa n. 30 minuuttia. 
Tarjoile esim. vaniljajäätelön tai -kastikkeen kanssa.