Näytetään tekstit, joissa on tunniste Vegaani. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Vegaani. Näytä kaikki tekstit

13. lokakuuta 2013

Kasvissyöjän kaalikääryleet


Olen pienestä asti pitänyt kaalikääryleistä ja muutenkin kaaliruoista, vaikka kaali onkin semmoinen vähän mielipiteitä jakava raaka-aine. Kaalikääryleitä saa vaan harmillisen harvoin, kun teen ne aina itse eikä näitä kuitenkaan ihan joka viikko viitsi näperrellä. Vaikka näissä onkin hieman työtä niin kyllä ne ovat sen vaivan arvoisia, ehdottomasti. Eikä niiden valmistaminen kuitenkaan kovin vaikeaa ole.

* * *

n. 2 kg:n kaalinpää
vettä
suolaa

Täyte:
1,5 dl riisiä
3 dl soijarouhetta + kasvisliemikuutio
2 reilunkokoista sipulia
2 dl silputtua kaalia (sisus ja rikkoutuneet lehdet)
1 dl ruokakermaa (soija- tai kaurapohjaista)
(kaalin keitinlientä)
siirappia
pippurirouhetta
suolaa
muita mausteita esim. paprikajauhetta
margariinia vuoan voiteluun sekä nokareiksi kääryleiden päälle

Laita kaalinpää kokonaisena isoon kattilaan ja laita vettä niin että kaali peittyy, lisää suola ja keitä kaalia. Sitä mukaan kun lehdet pehmenevät, irroita ne veitsellä ja ota leikkuulaudalle. Poista kova lehtiruoto leikkaamalla. Kaalista tulee yleensä n. 16-20 hyvänkokoista lehteä.
Huuhtele riisiä kylmässä vedessä ja keitä kypsäksi suolalla maustetussa vedessä.
Keitä soijarouhe kasvisliemikuution kanssa n. 5 minuuttia, valuta siivilässä ja painele ylimääräinen vesi pois.
Pilko sipuli ja kuullota kevyesti öljyssä. Paista kevyesti kypsää soijarouhetta ja lisää halutessasi mausteita kuten soijakastiketta tai suolaa, pippurirouhetta ja paprikajauhetta. Kuullota kevyesti myös hienonnettu kaali. Sekoita täytteen ainekset kulhossa ja mausta siirapilla sekä ruokakermalla, lisää maun mukaan suolaa ja pippurirouhetta.
Laita kaalinlehdelle n. 2-3 rkl täytettä ja kääri lehti tiiviiksi kääryleeksi. Asettele kääryleet voideltuun vuokaan. Valuta päälle vielä siirappia ja muutama nokare margariinia. Paista 200° C asteisessa uunissa kunnes kääryleet saavat väriä, ja sen jälkeen laske uunin lämpö 150° C asteeseen ja anna hautua vielä puolisen tuntia. Tarjoile kääryleet keitettyjen perunoiden tai perunamuusin kanssa, sekä lisukkeena puolukkahilloa.

25. syyskuuta 2013

Vegaaninen suklaa-banaanikakku


Tämä kahvikakku on yllättävän hyvää vaikka se valmistuukin ilman eläinkunnan tuotteita. :)

* * *

5 dl karkeita vehnäjauhoja
4 dl sokeria*
1 tl suolaa
1 tl sooda
1,5 vaniljasokeria
1 tl kanelia
1 tl kardemummaa
4 rkl kaakaojauhetta
1 dl soijajauhoja
2 isoa kypsää banaania
1,5 dl sulatettua margariinia (Sunnuntai Laktoositon leivontamargariini)
2 dl soijamaitoa

Mittaa kuivat aineet kulhoon ja sekoita keskenään, siivilöi ettei taikinaan jäisi paakkuja. Lisää joukkoon soseutettu banaani sekä sulatettu margariini ja soijamaito. Sekoita tasaiseksi taikinaksi, ja kaada voideltuun (alumiinivuokaa käytettäessä myös korppujauhotettuun) vuokaan ja tasoita. Paista uunin alatasolla 175°C asteessa n. 1 tunti.

* Osan sokerista voi korvata esim. ruoko- tai muscovadosokerilla.

25. kesäkuuta 2013

Vegaaninen vadelmakermakakku


Minulla on jo pidemmän aikaa mielessä pyörinyt vegaanisen täytekakun leipominen, ja muutenkin olen viimeaikoina ollut aktiivisempi leipomaan vegaanisia juttuja. Vegaanileivonta on minulle tuttua vuosien takaa, ja joitain täytekakkuja teinkin, mutta enpäs aiemmin ole kuvia näistä napsinut ennen kuin aloin blogia pitää.


Tavoitteena oli saada aikaiseksi kakku, jonka ulkonäöstä ei huomaisi sen olevan jotenkin tavallisesta poikkeava, ja missä makukin olisi kohdallaan. Päädyin tekemään tavanomaisen kermakakun soijavispikermalla ja kokeilla lupaavanoloista munatonta kakkupohjareseptiä hieman muunnellen.

Tätä AlproSoyan Airy&Creamy vispikermaa kokeilin ensimmäistä kertaa kakkuun. Siitä sai ihan hyvää pursotettavaa vaahtoa, ja makukin oli kohdillaan kun lisäsi joukkoon hieman tomusokeria. Pursotusominaisuudet paranevat jos vispatun kerman antaa kylmässä seistä hetken kulhossa.


Ollessani täysin vegaani, oli kermavalikoima vähän heikompi, ja useimmissa vispikermoissa oli oma makunsa joka erottui, eikä näistä mistään olisi saanut pursotuksia aikaiseksi. Varsinkin soijapohjaisista erottui soijan maku läpi aika voimakkaasti.
Soijalle löytyy myös vaihtoehtoja, GoGreenin Kauravispi. Siinä maku on oikein hyvä, ja sekin vispautuu ihan mukavasti. Sunnuntailta löytyy myös kaurapohjainen Kuohkea Vispi, tätä uudistettua koostumusta en ole itse kokeillut vielä mutta uskoisin senkin olevan toimiva tuote.
Kasvipohjaiset vispit ovat nykyään oikein mainioita, ja maistuvat varmasti muillekkin kuin vegaaneille tai maitoallergisille. Kannattaa kokeilla.


* * *

Pohja:
2 dl vehnäjauhoja (Anni Helena)
1,5 dl perunajauhoja
2 dl sokeria
2,5 tl leivinjauhetta
2 tl vaniljasokeria
100 g margariinia (Sunnuntai Laktoositon leivontamargariini on vegaaninen)
1 dl omena-Pilttiä
2 dl hiilihapollista vettä

Kostutus:
soijamaitoa vaniljasokerilla maustettuna

Välissä:
vadelmahilloa
AlproSoya Airy&Creamy -soijavispikermaa jossa hieman tomusokeria

Päällä:
vadelmia
hyytelösokerikiillettä
AlproSoya Airy&Creamy -soijavispikermaa jossa hieman tomusokeria

Lämmitä uuni 175°C asteeseen. Voitele ja korppujauhota 18-20cm kakkuvuoka.
Sekoita kuivat aineet keskenään. Sulata rasva ja anna sen hieman jäähtyä. Kaada rasva, omenasose ja hiilihapollinen vesi kuivien aineiden joukkoon ja sekoita tasaiseksi taikinaksi ja jatka sekoittamista pieni hetki. Kaada taikina vuokaan, ja paista uunin alaosassa n. 40 minuuttia. Kakku on kypsää kun siinä on kaunis väri, se irtoilee vuoan reunasta ja tuntuu kypsältä sormella painettaessa, ja tuoksuu kypsältä. Anna kakun levätä ja jäähtyä jonkin aikaa vuoassaan ennen kumoamista.
Tästä taikinamäärästä 18-20 cm vuoassa saa hyvin kakkupohjan jonka saa leikattua kolmeen osaan.
Omenasoseen tilalla voi hyvin käyttää myös esim. päärynäsosetta tai aprikoosisosetta. Uskoisin tämän onnistuvan mainiosti myös gluteenittomista jauhoista.

Jäähtynyt kakkupohja leikataan kolmeen osaan. Kostutusta kannattaa käyttää maltillisesti, kakkupohja on nimittäin melko kostea ja mehevä. 
Kakun väleihin laitoin ensin vadelmahilloa ja hillon päälle kermavaahtoa. Tässä välissä kakku olisi hyvä laittaa kelmuun ja jääkaappiin vetäytymään esim. yön yli.
Päällipinnalle laitoin sipaisun hilloa, jotta pohja ei paista vadelmien alta ja vadelmat kiinnittyvät hilloon. Vadelmat olivat viimekesänä keräämiäni villivadelmia, jotka olin pakastanut kokonaisena ensin tarjottimella ja sitten latonut kerroksittain rasiaan ja leivinpaperit väliin. Näin sain marjat pysymään ehjänä pakastimessa ja ne näyttivät kakun päällä aivan tuoreilta.
Vadelmien päälle laitoin heti kuuman hyytelösokerikiilteen, ja sitten pursottelin kermat. 

Kakusta tuli hyvännäköinen eikä siitä tosiaan huomannut ulkoapäin mitään tavallisesta kermakakusta poikkeavaa. Maistatin kakkua useammalla kaikkiruokaisella henkilöllä, eivätkä he keksineet mikä kakussa olisi normaalista poikkeavaa. Soijakermakin meni aivan täydestä. Pohjasta tuli myös erinomainen, ja ehdottomasti paras kananmunaton pohja jota olen tehnyt tai maistanut. Monesti kananmunaton pohja on ollut kuivaa ja liian tiivistä, mutta tämä oli suussasulavaa. 

2. kesäkuuta 2013

Koulussa: Oman erityisruokavaliotuotteen suunnittelu ja toteutus



Erityisruokavaliokurssin lopussa meidän tuli valmistaa johonkin tai useampaan erityisruokavalioon sopiva tuote. Minä sitten vähän ns. hikarina yhdistin nämä kaikki ja päädyin tekemään korvapuusteja jotka sopivat vegaaniseen ruokavalioon eli maidottomaan, laktoosittomaan, kananmunattomaan ja muutenkin ilman eläinperäisiä ainesosia, sekä samalla myös gluteenittomaan ruokavalioon.
Koska vegaanileivonta on minulle jo sangen tuttua, en kokenut tätä niin haastavana ajatuksena kuin miltä se joistain saattoi kuulostaa. Toki hieman mietitytti voiko näin monen erityisruokavalion tuote onnistua miten hyvin noin vain suoraan korvaamalla raaka-aineet sopiviksi, mutta innolla ja mielenkiinnolla lähdin haastetta kokeilemaan.

Työn ohje piti laatia itse muuntamalla jotain perusreseptiä, eli emme saaneet käyttää valmiiksi täysin sopivaa reseptiä. Päädyin käyttämään pohjana opettajan reseptiä gluteenittomille korvapuusteille, koska tämä resepti oli jo hyväksi havaittu ja tiesin miltä taikinan pitäisi näyttää ja tuntua. Gluteeniton hiivaleivonta kun ei ole ennen tätä jaksoa ollut minulle vielä tuttua.
Alkuperäistä reseptiä jota lähdin muokkaamaan en voi julkaista, mutta oma versioni näytti tältä.

Raaka-aineet:
2,5 dl soijamaitoa
25 g hiivaa
1 rkl psylliumkuorijauhetta
0,75 dl valutettua soijajogurttia
1 dl sokeria
0,75 tl suolaa
2 tl kardemummaa
75 g margariinia (Sunnuntai Laktoositon leivontamargariini)
n. 600-700 g luontaisesti gluteenitonta jauhoseosta (Semper Fin Mix)

margariinia
kanelisokeriseosta

siirappi-vesiseosta voiteluun
raesokeria

Ensin lämmitin soijamaidon kädenlämpöiseksi, ja liotin sinne hiivan sekä psylliumkuorijauheen, ja jätin turpoamaan n. 10 minuutiksi. Turvonneeseen seokseen lisäsin valutetun soijajogurtin, sokerin, suolan, kardemumman, pehmeän margariinin sekä osan jauhoista. Vatkasin käsin tätä liisterimäistä seosta reilut 5 minuuttia. Sitten lisäilin jauhoja ja vaivasin kunnes taikina alkoi tuntumaan hyvältä ja yhtenäiseltä taikinalta, ja semmoiselta jota pystyisi käsittelemään.

Kaulitsin taikinan jauhojen avulla suorakaiteen muotoiseksi levyksi, ja väliin levitin margariinia sekä kanelisokeriseosta. Sitten rullattiin, leikattiin ja palat paineltiin korvapuustin muotoon. Nostatuskaapissa nämä olivat puolisen tuntia, jonka jälkeen voitelin ne vesi-siirappiseoksella ja ripottelin raesokerit pintaan. Paistoin korvapuustit pinnavaunu-uunissa n. 210°C asteessa reilut 10 minuuttia. En ihan minuutintarkkuudella katsonut kelloa, vaan arvioin aina loppujen lopuksi värin, pinnan ja tuoksun perusteella kun tuote on kypsä.

Soijajogurtin laitoin jo edellisenä iltana suodatinpaperiin valumaan, tuo Alpro Soyan maustamaton jogurtti kun on nykyään lirumpaa kuin ennen. Valuttamalla siitä saa hyvin jämäkämpää tavaraa esim. rahkan korvikkeeksi.

Työn aikana huomioin parhaani mukaan kontaminaatioriskin ei-toivottuihin raaka-aineisiin, eli esimerkiksi leikkasin margariinin omalla puhtaalla veitsellään enkä lainannut veistä pöydällä olleesta voipaketista, peitin astiat aina tarpeen mukaan minimoidakseni jauhopölyn leijailemisen taikinaan tai raaka-aineisiin, sekä tarkistin vielä erikseen kaikista raaka-aineista ettei niissä ole jotain mikä ei sopisi näihin ruokavalioihin (esim. maidon jäämiä gluteenittomassa jauhoseoksessa).


Lopputulos oli oikein onnistunut, ja olin yllättynyt kun nämä korvapuustit olivat jopa parempia kuin aiemmin valmistamamme gluteenittomat korvapuustit. Rakenne oli kuohkeampi ja pullamaisempi eikä niin murenevainen. Myös maku oli kohdillaan. Opettajakin hämmästeli onnistunutta lopputulosta ja totesi sen olevan "huipputuote" kun käy niin moneen erityisruokavalioon. Myös eräs koulumme henkilökuntaan kuuluva keliakiaa sairastava työntekijä, jolle gluteenittomat tuotteet ovat luonnollisestikin hyvin tuttuja, kehui että nämä olivat erityisen hyviä ja onnistuneita korvapuusteja. Pussit hävisivät myymälästä alta aikayksikön eivätkä edes ehtineet pakkaseen.

Tämmöisinä hetkinä on kyllä aikamoinen voittajafiilis, ja tuntee olevansa omalla alalla. Erityisruokavaliot kun ovat vielä itselleni semmoinen osa-alue johon haluan panostaa ja tarjota mahdollisuuden nauttia hyvistä leipomotuotteista vaikka olisikin jokin rajoite ruokavaliossa.

14. helmikuuta 2013

Maidoton ja vegaaninen vaniljakreemi

Vaniljakreemijauheet, joita olen kaupoista löytänyt, sisältävät kaikki jotain maidon osaa, yleensä maitoproteiinia. Nämä eivät siis sovi vegaaneille eikä maidotonta ruokavalioa noudattaville. Gluteenittomia sekä laktoosittomia vaniljakreemijauheita kuitenkin löytyy, esim. Sallisen purkki on sekä laktoositon että gluteeniton.
Vaniljakreemi on kuitenkin monissa leipomuksissa herkullinen täyte, ja olen koulussa ihastunut tähän monikäyttöiseen tuotteeseen entistä enemmän. Sitten yksi ilta ennen nukkumaan menoa, pohtiessani maailman suuria kysymyksiä, hoksasin jotain. Muistin vegaaniajoilta soijavanukkaat, joista löytyi myös vaniljavanukasta, ja mietin miten se mahtaisi käyttäytyä uunissa, ja saisiko sen jollain aineella jämähtämään.


Tuumasta toimeen. Tein vegaanisesta pullataikinasta (soijamaitoa, Sunnuntain laktoositonta margariiniia, kananmunaton taikina ja voitelu siirappivedellä) pienen kokeilun tässä yhden lauantai-iltani ratoksi. Vaniljakreemiksi käytin Alpro Soyan Vanilja -vanukkaita, joita myydään keltaisessa pahvipakkauksessa, jossa 4x125g pikaria. Näin siinä sitten kävi:



 Koe 1: Vanilja-soijavanukasta sellaisenaan.
Tulos: Yllätyin, ettei vanukas lähtenyt kuohumaan tai valumaan, vaan säilytti olomuotonsa yllättävän hyvin. Jäähdyttyä jämäköityi. Maku hieman vetinen, haukattaessa hieman valuvaa. Seistessä päälle muodostuu ryppyinen nahka.




 Koe 2: Vanilja-soijavanukkaassa vajaa ruokalusikallinen Maizenaa per purkki.
Tulos: Olomuoto oli uunissa ja uunista ulos ottaessa hyvä, jäähtyneenä leikattaessa ei valu, suutuntuma hyvä, makukin hyvä. Seistessä vetäytyy ja painuu hieman kuopalle


 

Koe 3: Vanilja-soijavanukkaassa ruokalusikallinen Hyytelösokeri Multia per purkki.
Tulos: Tässäkin olomuoto vaikutti lupaavalta paistaessa sekä uunista otettaessa. Jäähtyneenä leikattaessa olomuoto hyvä, maku hyvä, kaunein lopputulos, hieman kiiltävä pinta, tasainen. Paras näistä.


Joten, arvon vegaanit sekä maidotonta ruokavaliota noudattavat, tai muuten soijamaitotuotteita suosivat, meillä on nyt paistonkestävää vaniljakreemiä! Yhtä vanukaspurkkia kohden vain sekoitetaan 1 rkl Hyytelösokeri Multia, ja halutessaan vaniljauutetta tai vaniljatangon siemeniä.
Suosittelen jättämään kreemille reunat, ettei se lähde karkuun. Ihan yhtä stabiilia tämä ei ole kuin oikea, mutta pysyy kyllä hyvin pullan syvennyksessä.

25. lokakuuta 2012

Honkapyölin mamman piimäkakku


Tämän kakkuohjeen on laatinut isäni, ja tätä ohjetta hiotessa on käyty läpi useita reseptikokeiluja sekä koeleivontoja täydellisen koostumuksen sekä mausteiden määrän kohdilleensovittamiseksi.
Isäni sai taannoin jostain kimmokkeen piimäkakun leipomiselle, ja alkoi muistella oman isoäitinsä eli mammansa tekemää piimäkakkua, jota oli kuulemma usein tarjolla. Jollain tusinareseptillä isä sitten oli piimäkakkua tehnyt, ja lopputulos oli kuulemma ollut mitäänsanomatonta. Siitä sitten alkoi tämä Honkapyölin mamman kakkua jäljittelevän reseptin työstäminen. Kakkua ovat maistelleet Lydian lapsenlapset eli isäni veljineen, ja todenneet sen olevan aivan kuin iso-iso-mammani kakku oli.
Kakkua on nykyään usein tarjolla isäni toimesta myös vanhempieni luona. Isäni toisinaan lisää kakkuun myös itsekuivatettuja appelsiininkuoria hienonnettuna, näin teki myös Lydia-mamma. Kakku säilyy pitkään ja on parhaimmillaan 4.-5. päivänä leipomisesta.

***

Reseptissä huomioitavaa: Honkapyölin mamman lusikat olivat hyvin syviä ja kuperia, ja mausteita kun lusikalla mitattiin niin ne olivat melkoisen kukkuraisia lusikallisia. Siksi tässä ohjeessa kannattaa itsekin etsiä lusikkalaatikosta semmoinen vanhanmallinen syvempi kahvilusikka, ja sillä sitten mitata reiluja kukkurallisia lusikallisia. Jos et tämmöistä syvempää lusikkaa löydä, niin kauho vain reilusti niitä mausteita purkista. Mausteita tässä kakussa saa ja täytyykin olla reilusti.

6 dl Anni Helenaa
1,5 tl soodaa
1,6 dl sokeria
1,5 tl kanelia
1,5 tl inkivääriä
1,5 tl neilikkaa
1,5 tl pomeranssinkuorta
(ripaus muskottia)
1,5 tl kardemummaa
2 dl siirappia
3 dl piimää
200g sulatettua voita
2 dl rusinoita

Ohje on niinkin helppo, että ensin sekoitetaan kaikki kuivat aineet ja rusinat keskenään, ja sitten joukkoon lisätään siirappi, piimä ja sulatettu voi. Sitten vain sekoitetaan tasaiseksi taikinaksi, ja kaadetaan voideltuun ja korppujauhotettuun vuokaan. Paista kakkua ala-keskitasolla aluksi 25 minuttia 200°C asteessa, ja laske lämpötila sitten 175°C asteeseen ja paista toiset 25 minuuttia. Kokeile kypsyys tikulla. Jos kakun paistopinta alkaa tummua ja kuivumaan liikaa, laita leivinpaperi kakun päälle. Anna kakun vetäytyä hetki vuoassa ennen kumoamista.

Rusinoita ei tarvitse pilkkoa, mutta kannattaa erotella toisistaan mikäli ovat tahmaantuneet toisiinsa kiinni. Monet ns. halpamerkkien rusinat ovat toisistaan irtonaista tavaraa, mutta Sun Maidin rusinat ovat semmoisia kostean tahmeita ja yhdessä möykyssä siinä pussissa.

Olen toisinaan tehnyt tämän kakun myös vegaanisesti. Tällöin voi korvataan Sunnuntain Laktoosittomalla leivontamargariinilla, ja piimän tilalle olen laittanut soijamaidolla notkistettua maustamatonta soijajogurttia. Ohje on itsessään kananmunaton. Toimii oikein hyvin myös näin, maistuu ihan normaalilta piimäkakulta.

1. syyskuuta 2012

Porkkanakakku (vegaaninen & gluteeniton)



Sain kakkutilauksen juhliin jonne valmistin New York juustokakun, sekä porkkanakakun joka oli gluteeniton sekä vegaaninen, ja siten myös maidoton, laktoositon ja kananmunaton. New York juustokakun tein aiemmin julkaisemalla ohjeellani, ja tämän porkkanakakun tein ohjeella jolla olen tehnyt taivaallisen herkullista porkkanakakkua ollessani täysin vegaani. Nyt vain korvasin vehnäjauhot gluteenittomalla jauhoseoksella sekä kaurattomalla soijapohjaisella vaniljakastikkeella, ja näin saimme tästä gluteenittoman. Tämä porkkanakakku on ihanan kostea ja mehevä, ja siinä on paksu kerros tuorejuustokreemiä. Sellainenhan porkkanakakun kuuluukin olla.

Nuo koristeporkkanat näyttävät kuvassa jotenkin paljon isommilta, eikä niiden kuviointi erotu.


***

Pohja:
2,5 dl Alpro Soya vaniljakastiketta (tämä ei sisällä kauraa)
4 dl gluteenitonta jauhoseosta
2 dl sokeria
1 tl suolaa
1 tl vaniljasokeria
2 tl kanelia
2 tl leivinjauhetta
225 g Sunnuntai Laktoositonta leivontamargariinia
300 g porkkanaraastetta

Kuorrutus:
100 g Tofutti Naturel soijatuorejuustoa
100 g Sunnuntai Laktoositonta leivontamargariinia
200 g tomusokeria
2 tl vaniljasokeria

Koristeeksi:
sokerimassasta tai marsipaanista tehtyjä porkkanoita
hasselpähkinärouhetta


Raasta porkkanat. Sulata margariini. Sekoita kuivat aineet yhteen. Notkista vaniljakastike vatkaimella, ja sekoita joukkoon kuivat aineet sekä sulatettu margariini, ja lopuksi porkkanaraaste. Kaada taikina pyöreään 24 cm:n irtopohjavuokaan jonka pohjalla on paperi. Paista 180°C asteessa keskitasolla tai hieman alempana n. 35-40 minuuttia. Irrota vuoasta ja jäähdytä.
Vatkaa soijatuorejuusto sekä margariini sekaisin, sihtaa joukkoon tomusokeri ja vaniljasokeri. Levitä reilu kerros jäähtyneen kakun päälle ja reunoille. Koristele halutessasi koristeporkkanoilla ja/tai pähkinärouheella.

12. elokuuta 2012

Yrttiset vihannessämpylät


SLY20 Elokuun paketista löytyi näiden ohje, ja ohje vaikutti sangen tutulta; olin nimittäin myös itse napannut ohjeen Pirkan Ruoka-lehden välistä talteen, mutta en ollut vielä ehtinyt kokeilemaan. Mutta kyllä kannatti, näistä tuli aivan älyttömän hyviä, ja ovat sinänsä nopeat valmistaa kun taikinaa ei missään välissä kohoteta. Olivat itseasiassa niin hyviä että ensimmäinen erä hupeni ennenkuin ehdin saada kuvaa otetuksi, joten seuraavana päivänä oli tehtävä uusi satsi. Ja minä opin syömään oliiveja!

Alkuperäistä ohjetta muutin siten, että tuoreen fenkolin jätin pois, ja tinjamin ja rosmariinin vaihdoin basilikaan, joka sopii erittäin hyvin oliivien ja aurinkokuivatun tomaatin rinnalle, ja on oma suosikkiyrttini.

***

5 dl vettä
1 pkt = 50 g tuorehiivaa
0,5 dl oliiviöljyä
1,5 tl suolaa
1 rkl siirappia
0,5 tl mustapippuria
2 dl kaurahiutaleita
10 dl hiivaleipäjauhoja
1 pieni punasipuli
1/4 osa paprikaa
1 dl mustia oliiveja
0,5 dl aurinkokuivattuja tomaatteja
tuoretta ruohosipulia
tuoretta basilikaa

Hienonna punasipuli, paprika, oliivit, aurinkokuivatut tomaatit sekä yrtit pieneksi silpuksi. Liota hiiva kädenlämpöiseen veteen, ja lisää joukkoon oliiviöljy, suola, siirappi, mustapippuri, kaurahiutaleet, sekä osa hiivaleipäjauhoista. Sekoita joukkoon pilkotut kasvikset, ja lisää loput hiivaleipäjauhoista. Taikina saa jäädä löysäksi, eikä sitä tarvitse kohottaa. Öljyä muffinssipellin kolot, ja jaa taikina koloihin lusikan avulla. Tässäkään vaiheessa ei kohoteta, vaan nämä menevät suoraan uuniin. Paista 200°C asteessa n. 30 minuuttia, ja irrota sämpylät pellistä heti paistamisen jälkeen. Ohjeesta tulee 12 muffinin pellille sopiva määrä.

9. heinäkuuta 2012

Amerikkalainen kirsikkapiirakka


Minun rakkauteni kohde on kirsikat kaikissa mahdollisissa muodoissa, ja on harmi että Suomessa kirsikat tuntuvat olevan aivan liian aliarvostettuja. On välillä sangen vaikea löytää esim. kirsikkahilloa (joka onneksi palasi Lidlin valikoimiin) tai kirsikoita säilöttynä tai pakastettuna. Näitä ja kaikenmaailman kirsikkaherkkuja löytyy useimmiten venäläisiä ja virolaisia elintarvikkeita myyvistä liikkeistä.

Mutta kirsikkapiirakat, niihin minulla on useampi ohje ja tässä nyt sitten yksi ja tämmöinen perinteinen amerikkalainen ristikkokantinen kirsikkapiirakka, jonka täytteessä on käytetty tuoreita kirsikoita.
Kirsikkapiirakkahan oli sangen keskeisessä roolissa myös tv-sarjassa Twin Peaks, jossa taivaallisen makuista kirsikkapiirakkaa kutsuttiin "a cherrypie that'll kill you", ja sitähän nautittiin Double R -dinerissa "damn fine cup of coffee" kanssa.

***

Pohjataikina:
5 dl vehnäjauhoja
ripaus suolaa
3 rkl sokeria
175 g margariinia
1 dl vettä

Täyte:
1 litra perattuja kirsikoita (n. 1 kg)
2 dl sokeria
3 rkl Maizena -maissitärkkelystä
1 tl vaniljasokeria
loraus sitruunamehua
3 tippaa karvasmanteliaromia
(loraus kirsikkalikööriä)

Huuhtele ja perkaa kirsikat, eli puolita ja poista kivi sisältä ja tarkista ettei joukossa ole huonoja yksilöitä tai esim. lintujen nokkimia. Sekoita kulhossa sokeri, Maizena, vaniljasokeri, sitruunamehu sekä karvasmanteliaromi ja mahdollinen likööri, ja lisää tähän kirsikat ja anna maustua sen aikaa kun valmistat pohjataikinan ja annat sen levätä kylmässä.
Pohjataikina valmistetaan sekoittamalla keskenään jauhot, suola ja sokeri, ja nyppimällä rasva näiden joukkoon. Lisää joukkoon vesi ja kun taikina on tasainen massa, laita se muovipussissa jääkaappiin lepäämään toviksi. Taikinasta kaulitaan ensin vuoan pohjaan ja reunoille yltävä piirakkapohja, ja lopusta taikinasta joko toinen pyöreä levy kanneksi, tai sitten siitä leikataan n. 1,5cm levyisiä pitkiä  suikaleita ristikkoa varten. Taikinasta riittää hyvin isompaankin piirakkavuokaan (omani oli halkaisijaltaan 29 cm) sekä päälle tulevan ristikon tekemiseen tai vaihtoehtoisesti umpinaiseen kanteen.Taikina riittää hyvin isompaankin piirakkavuokaan (omani oli halkaisijaltaan 29 cm).
Eli vuoan pohjalle taikina, ja siihen päälle sitten täyte, ja sitten päälle joko ristikko tai umpinainen kansi (kannattaa kuitenkin vaikka haarukalla tai jollain piikillä jokunen reikä siihen tehdä). Uuniin 225°C asteeseen ensin 15 minutttia ja laske lämpö 175°C asteeseen ja paista vielä n. 40 minuuttia.

Suosittelen laittamaan vuoan alle leivinpaperin suojaksi, tämä nimittäin saattaa helposti kiehua yli syvemmästäkin vuoasta. Tämä keino ei välttämättä estä tätä ja edessä voi silti olla uuninpuhdistusperaatio, minun piirakkani nimittäin ruikki täytelientä myös uunin seinille kuin suihkulähde, hupsistakeikkaa. :D

6. heinäkuuta 2012

Intialainen soijakorma & keltainen riisi


Tämä on yksi suosikkiruoistani, ja on maistunut hyvin myös sekasyöjäystävilleni. Jostain intialaisesta reseptistä tämän olen aikoinani muuttanut vegeversioksi ja tehnyt hunajaa lukuunottamatta vegaanisesti. Mausteiden tuoksu valtaa keittiön ja saa veden kielelle. Tulista tämä ei kuitenkaan ole ja jogurtti pehmentää mausteita.

Intialaisen aterian voi täydentää mangolassi-juomalla sekä itsetehdyillä Naan-leivillä, joiden ohjeet lisään tänne lähitulevaisuudessa.

***

Korma-kastike soijasta:
200 g soijapaloja (+kasvisliemikuutio)
1 iso sipuli
1 kynsi valkosipulia
2 rkl hunajaa (vegaanit voivat vaihtaa siirappiin)
loraus soijaa
sitruunamehua
2-3 dl vettä
0,5 tl muskottia
0,5 tl pippurirouhetta
1 tl kurkumaa
1 tl paprikajauhetta
1 sitruunan kuori raastettuna (pese sitruuna ensin)
2 dl maustamatonta soijajogurttia
4 tl vehnäjauhoja

Keitä soijapalat (tai sama määrä soijasuikaleita tai -pyöryköitä) kasvisliemikuution kanssa. Valuta siivilässä ja painele ylimääräinen neste pois. Pilko sipuli hienoksi ja kuori valkosipuli. Kuumenna pannu ja lisää öljy, hunaja, soijakastike ja sitruunamehu pannulle ja sekoita, sitten lisää soijapalat ja kierittele nesteessä. Lisää pilkottu sipuli sekä raastettu valkosipulinkynsi. Lisää mausteet ja raastettu sitruunan kuori, kääntele, ja lisää vesi ja hauduta hetki. Kun vesi on haihtunut, lisää joukkoon maustamaton soijajogurtti johon on lisätty vehnäjauhot. Tässä vaiheessa tarkista maku ja lisää mausteita tarpeen mukaan, kannattaa kuitenkin olla varovainen erityisesti muskotin kanssa joka on hyvin voimakasta. Anna hetken hautua miedolla lämmöllä niin että maut tasaantuvat. Tarjoile keltaisen riisin kanssa.


Keltainen riisi:
3 dl riisiä
1 sipuli
tilkka öljyä
7 dl vettä
0,5 kasvisliemikuutio
1 kanelitanko
1 tl kurkumaa

Huuhtele riisi pariin otteeseen, näin tärkkelys peseytyy pois ja riisistä tulee kirkkaampaa ja irtonaisempaa. Hienonna sipuli. Kuullota sipuli öljyssä kattilan pohjalla ja lisää vesi ja mausteet. Kun vesi kiehuu, lisää riisi ja anna kiehua hiljalleen kypsäksi kannen alla kunnes vesi on haihtunut, n. 15-20 minuuttia.

4. heinäkuuta 2012

Kristallipullat



Kristallipulliin tutustuin jokunen vuosi sitten, kun olin lähdössä juhannukseksi vanhempieni luo, ja kiireellä hain jotain matkaevästä bussimatkalle. Kaupassa sattui silloin olemaan jonkun pienleipomon edustaja maistattamassa ja myymässä tuotteita, ja kristallipullat näytti sen verta houkuttelevilta että semmoisen halusin. No, sainpas niitä vielä kaksi yhden hinnalla kun myyntipöydät oli saatava tyhjäksi. Voi elämän kevät miten hyviä ne olivat, ihanan pehmeitä ja vaniljaisia.
En törmännyt kristallipulliin muutamaan vuoteen, kunnes jostain ne muistin ja päätin etsiä ohjeita ja kokeilla itse. Minä tein omani kaurapohjaiseen vaniljakastikkeeseen ja käytin laktoositonta margariinia, joten näistä tuli sitten vegaanisia. Näiden kanssa sitä vaniljaa ei kannata säästellä, jos vain saisin käsiini jostain sitä vaniljajauhetta tai -uutetta niin lisäisin sitä taikinaan.
Näitä kannattaa kokeilla vaikka olisi muuten pullaan kyllästynyt, tosin voiko näin edes käydä, epäilen!


***

Taikina:
500 ml vaniljakastiketta
1 pkt = 50 g tuorehiivaa
1,5 dl sokeria
2 rkl vaniljasokeria
1 tl kardemummaa
1 tl suolaa
n. 12 dl vehnäjauhoja
100 g margariinia

Pinnalle paistamisen jälkeen:
50 g margariinia sulatettuna
sokeria
vaniljasokeria


Lämmitä vaniljakastike hiljalleen kädenlämpöiseksi, murenna joukkoon hiiva ja lisää sokeri, vaniljasokeri, kardemumma ja suola. Sekoita joukkoon osa vehnäjauhoista ja huoneenlämpöinen margariini, ja alusta joukkoon pikkuhiljaa loput vehnäjauhoista. Jätä taikina lepäämään ja kohoamaan liinan alle.
Jaa taikina 18-26 osaan riippuen miten isoja pullia tahdot. Pyörittele palat tangoiksi ja tee tangosta solmu. Anna kohota liinan alla vielä ennen paistoa. Pullia ei voidella ennen paistamista. Paista 200°C asteisessa uunissa n. 8-10 minuuttia niin että pullat saavat kevyesti väriä.
Kun pullat ovat jäähtyneet, voitele ne sulalla margariinilla ja kierittele sokeriseoksessa. Nomskis!

Ohje on sellaisenaan kananmunaton, maidottoman ja samalla tietysti laktoosittoman siitä saa käyttämällä  vaniljakastikkeena kasvipohjaista vaniljakastiketta (AlproSoya, Oatly, GoGreen, Sunnuntai), ja margariiniksi laktoositonta Sunnuntai leivontamargariinia.

2. toukokuuta 2012

Lihapiirakat soijalla



On kyllä suuri vääryys, että kaupoista ei ole saatavilla lihapiirakan tapaisia kasvissyöjälle sopivana! Koska tarjontaa ei ole, täytyy ottaa ohjat omiin käsiin ja tehdä itse kuten moni muukin kasvisjuttu. Ja tekee sitten kerralla kunnon satsin ja pakastaa osan. Ei nämä edes ole mitenkään vaikeita tai niin kovin suuritöisiä, kun kerran hommaan ryhtyy. Ja lopputulos on sen verta herkkua että kannattaa nähdä vaiva.

***

Taikina:
6 dl maitoa tai soijamaitoa
50 g = 1 pkt hiivaa
1 tl suolaa
2 rkl sokeria
2 rkl öljyä
n. 15 dl jauhoja (hiivaleipäjauhoja, vehnäjauhoja, grahamjauhoja, sämpyläjauhoja)

Täyte:
3 dl soijarouhetta (+kasvisliemikuutio)
2 sipulia
1 dl riisiä
mausteita kuten pippuria, suolaa, paprikajauhetta
öljyä

Paistamiseen 2 litraa öljyä

Valmista ensin taikina liottamalla kädenlämpöiseen maitoon hiiva, suola ja sokeri, sekä öljy. Lisäile jauhoja kunnes taikina on pullataikinamainen. Tässä voi yhdistellä monenlaista jauhoa ja hyödyntää pussinloppuja, ja tulee parempia kun laittaa reilun osan esim. hiivaleipäjauhoja. Jätä kohoamaan, ja valmista sillä välin täyte.

Pilko sipulit, keitä soijarouhe, ja keitä myös riisi. Paista sipulia ja valutettua soijarouhetta pannulla ja lisää mausteita, lisää joukkoon huuhdeltu kypsä riisi.

Kumoa taikina pöydälle, ja leikkaa ja muotoile taikinasta n. 20-25 kpl pienen pullan kokoisia pallosia. Kaulitse pallot joko pyöreiksi tai hieman soikeiksi, ei hirveän ohueksi mutta ei liian paksuksikaan. Laita lusikalla täytettä piirakan keskelle ja kostuta sormia vesikulhossa ja sipaise reunoja, ja taita piirakka kiinni, painele vielä haarukalla tiiviisti kiinni. Jätä kohoamaan hetkeksi liinan alle.

Laita öljy kuumenemaan. Öljyn pinta alkaa väreilemään hieman sen saavuttaessa sopivaa lämpötilaa. Kokeile taikinanpalalla lämpötilan sopivuus; jos taikinanpala pysyy pinnalla ja alkaa kypsyä ja saamaan väriä, on öljy tarpeeksi kuumaa paistoon. Paista piirakat öljyssä molemmin puolin kypsän ruskeiksi, ja siirrä valumaan ritilälle tai paperin päälle hetkeksi.
Muista varovaisuus kuuman öljyn kanssa; pidä lähettyvillä kattilaan sopiva kansi sekä patakintaat, näiden kanssa sammutat mahdollisen rasvapalon. Älä jätä öljyä vartioimatta edes hetkeksi.

Olen tehnyt tällä ohjeella näitä lihapiirakoita myös soijamaitoon ja siis täysin vegaanisena, ja ovat todella hyviä. Tuppaavat häviämään helposti myös lihaa syövien suihin. ;)

6. maaliskuuta 2012

Silinterikakku

Kuva: Heidi Humina

Tämän kakun tein 11.12.2010 ravintola dtm:ssä järjestetyn L-World -tapahtuman 20. bileisiin, jossa järjestettiin myös kakkukilpailu. Kilpailuun osallistujien tuli kehitellä tapahtuman henkeen ja teemaan sopiva kakku, ja osallistujia oli loppujen lopuksi 4. Palkintona oli 100e lahjakortti Stockmannille.
L-World on dtm:n ja Kristiina Puukon säännöllisesti järjestämä naistentapahtuma dtm:ssä, ja tämän 20. tapahtuman teemana oli Partoja ja Bondagea! Kakkua ja Dragia!. Päädyin tekemään silinterin mallisen kakun, joka sopi niin Drag King -henkeen, ja onhan silinteri juhlapäähine.

Juliste: Heidi Humina

Tällöin olin vielä itse melkoisen tiukka vegaani, ja tahdoin samalla näyttää että vegaanisestikin voi leipoa, joten kakkukin oli kokonaisuudessaan vegaaninen. Kakkua varten paistoin erillisiä pyöreitä kakkulevyjä jotka muotoilin silinterin malliin, kostukkeena oli Spriteä, väleissä ananasmurskaa sekä Alpro Soyan vaniljavanukasta joka oli maustettu Pirkan lakritsikastikkeella. Tämän kakun teossa pääsin ensimmäistä kertaa käsittelemään sokerimassaa.
Jälkikäteen ajatellen tuo kakku oli ihan komea ulkoa, mutta nykyään tekisin kyllä melkein kaiken toisin. Voittoa tällä ei lohjennut, mutta hauska tapahtuma oli ja se oli pääasia. :)

14. joulukuuta 2011

Kasvispiirakka



Suolaiset piirakat ovat oivia tarjottavia niin juhliin kuin ihan arkiseenkin kahvipöytään, ja valmistuvat suhteellisen pienellä vaivalla. Piirakat ovat myös helposti sovellettavissa kaappien sisällön mukaan, ja pelkästään kasviksillakin saa useita variaatioita.

Pohja:
2,5 dl venhäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
100g margariinia
0,5 dl maitoa tai ruokakermaa

Valmista ensin pohja. Sekoita leivinjauhe jauhohin. Nypi rasva ja jauhoseos murumaiseksi, sitten lisää maito/ruokakerma niin taikinasta tulee tasaista. Lisäile vielä hieman jauhoja jos tuntuu jäävän kiinni käsiin. Painele taikina piirakkavuokaan, myös reunoille.

Täytteeksi:
15-20cm pätkä purjosipulia
1 pieni paprika
1 pieni sipuli
parsakaalin nuppuja
100g juustoraastetta

Silppua purjo, ja kuutioi sipuli ja paprika. Keitä parsakaalia sen verran että se on juuri ja juuri kypsää. Laita täytteet pohjataikinan päälle, laita parsakaali pieninä nuppuina, lisää päälle juustoraaste.

Kermamaito:
2,5 dl ruokakermaa
2 dl maitoa
pippurirouhetta
yrttisekoitusta
paprikajauhetta
suolaa

Vatkaa seos ja kaada piirakan päälle tasaisesti.

Paista piirakkaa 200° C -asteisessa uunissa n. 35-40 minuuttia. Anna piirakan jäähtyä kunnolla jotta se hyytyy.
Ohje on jo itsessään kananmunaton. Maidottoman ja samalla vegaanisen version siitä saa käyttämällä pohjassa ja kermamaidossa soijamaitoa ja soijaruokakermaa, sekä korvaamalla juustoraasteen maidottomalla Cheezly -juuston raasteella, jota tarvitaan tähän piirakkaan noin puolikas kiekko. Myös margariinin tulee tällöin olla maidoton ja/tai laktoositon. Itse olen tehnyt piirakkaa useasti vegaanisena, ja se on onnistunut oikein hyvin, maidottoman juuston hinta vaan on suolainen, mutta en suosittelisi jättämään sitä pois tästä ohjeesta sen toimiessa sitovana ainesosana.

1. marraskuuta 2011

Chocolate Chunk Cookies



Jos ajattelen keksejä, niin mieleeni piirtyy heti selkeä kuva isoista, paksuista, isoja suklaapaloja sisältävistä Amerikkalais -tyylisistä rapeista ja murenevista suklaakekseistä. Moni onkin varmaan kuullut puhuttavan tämmöisistä nimellä chocolate chip cookie, tai vaihtoehtoisesti chocolate chunk cookie, jossa suklaapalat ovat kunnon palasia, ei mitään pikku sattumia. Tässä minun versioni näistä turmiollisen herkullisista kekseistä, kumpaisestakin taikinasta saa n. 15 isoa keksiä, tai sitten n. 30 kpl pieniä.

Vaaleat suklaahippukeksit:
150g voita tai margariinia
2 dl sokeria
1 tl vaniljasokeria
1 muna
3 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
(vähintään) 130g suklaata paloina (kokonainen Pandan levy)

Tummat suklaahippukeksit:
150g voita tai margariinia
1 dl sokeria
1 dl tummaa sokeria (muscovado tai fariini)
1 tl vaniljasokeria
1 muna
3 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
2 rkl kaakaojauhetta (esim. Van Houten)
(vähintään) 130g suklaata paloina (kokonainen Pandan levy)


Vaahdota rasva, sokeri(t) ja vaniljasokeri. Lisää kananmuna. Sekoita yhteen vehnäjauho, leivinjauhe ja mahdollinen kaakaojauhe, ja lisää taikinaan. Pilko suklaa paloiksi ja lisää palaset taikinaan. Sekoita.
Jos haluat pienempiä keksejä, ota n. 1 rkl taikinaa, ja jos taas halajat isompia yksilöitä, ota n. 2 rkl taikinaa käsiisi, ja muotoile ensin palloksi ja litistä pellille n. 1 cm paksuksi. Jätä tarpeeksi väliä kekseihin, ne nimittäin paistuessa leviävät huomattavasti (isoja keksejä mahtuu normaalikokoiselle pellille n. 4-5 kpl). Paista 175° C asteisen uunin ylätasolla n. 10-15 minuuttia koosta riippuen. Keksit palavat sitten nopeasti, että kannattaa vilkuilla uunia viime minuuteilla.

Olen tehnyt näitä onnistuneesti myös ilman kananmunia, korvaamalla kananmunan No Egg -nimisellä kananmunankorvikevalmisteella.
Maidottomat ja laktoosittomat keksit saa käyttämällä rasvana laktoositonta margariinia, ja suklaana maidotonta suklaata (esim. Pandan Tumma).
Vegaaniset näistä saa käyttämällä kaikkia edellämainittuja korvausohjeita, margariiniksi käy Sunnuntai Laktoositon leivontamargariini tai Keiju Laktoositon 70%, koska niissä ei ole eläinperäistä D-vitamiinia.

21. lokakuuta 2011

Tofua kookosmaitocurryssa


Tuli tässä taannoin eräässä thai-ravintolassa syötyä todella hyvää ruokaa, ja tapojeni mukaan olin heti jäljentämässä reseptiä, mutta onneksi se ei ole rikos. Rikollista on tehdä hyvää ruokaa kertomatta sen reseptiä muille! Tässäpä ihanan mausteinen kookoscurrykastike aasialaisten makujen ystäville.


500g kiinteää tofua
1 dl cashew- tai maapähkinöitä
350g perunoita
2 reilunkokoista sipulia
n. 2 rkl currytahnaa (riippuen voimakkuudesta)
2 rkl kasvisfondia
1 tölkki (400ml) kookosmaitoa
ripaus kardemummaa
loraus sitruunan tai limetin mehua
öljyä
seesamiöljyä
soijakastiketta
muita mausteita maun mukaan ja väriä tuomaan, esim. paprikajauhe, valkosipulijauhe, inkiväärijauhe

Ensimmäiseksi kuori ja pilko perunat kuutioiksi ja keitä ne kypsiksi. Pilko tofu reiluiksi kuutioiksi, samoin sipulit. Paahda pähkinöitä kuivalla pinnalla hetken verran että pintaan alkaa muodostua ruskeita pilkkuja. Laita kuumalle pannulle tilkka öljyä, seesamiöljyä, fondia ja soijaa, ja paista tofuihin mukava kullanvärinen rapea pinta. Tofut kannattaa paistaa kahdessa erässä niin paistotulos on tasaisempi. Laita tofut hetkeksi syrjään lautaselle, ja kuullota sipulit öljyssä. Lisää tofut takaisin pannulle, ja lisää joukkoon currytahna sekä fondi ja kääntele. Kaada joukkoon kookosmaito ja loput mausteet, ja lopuksi vielä perunat sekä pähkinät. Hauduttele muutama minuutti ja tarkista maku. Tarjoa riisin kanssa.

Muistathan tarkistaa currytahnan ainesosaluettelon, niistä voi monista löytyä kalaa tai äyriäisiä.