Näytetään tekstit, joissa on tunniste Pääsiäinen. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Pääsiäinen. Näytä kaikki tekstit

19. maaliskuuta 2013

SLY22: Maaliskuun paketti!


Maaliskuun pääsiäisaiheinen SLY-paketti löytyi SmartPostista sunnuntai-iltana, ja tältä sen sisältö sitten näytti. Pääsiäisteemaa oli hyvin onnistuttu toteuttamaan monella minun mielestäni perinteisellä jutulla.

Paketista löytyi:
- valkosuklaalevy
- sukaatteja
- Tiikerin Päiväuni -teetä
- pieniä suklaamunia
- suklaapupu
- pieniä koristetipuja
- koristehöyheniä
- rairuohon siemeniä
- kissanruohon siemeniä
- kissalle herkkutikkuja
- pääsiäisaiheinen kortti
- reseptit Babaan sekä valkosuklaa-mämmikakkuun

Paketista löytyneet valkosuklaalevy ja sukaatit olivat mukanaolevien reseptien ainesosia. Baba-pullia minulla onkin ollut aikomus kokeilla tänä vuonna. Baboja sekä tätä valkosuklaa-mämmikakkua voisin tehdä kun käymme vanhempieni luona viikonloppuna. Mämmisuklaata olen joskus maistanut ja se muistutti maultaan veikeästi lakritsia.
Tiikerin Päiväuni on ihanaa teetä! Tästä tuli mieleen päiväunet, joita otammekin usein Siriuksen kanssa, niin että Sirius nukkuu kainalossani rullalla.

Minulla on aina ollut tapana kasvattaa rairuohoa, ja sinne laittaa noita söpöjä pikkutipuja sekä pieniä suklaamunia. Höyhenistä muistui mieleen virpomisoksat joita lapsena tehtiin, ja kävimme pikkuveljeni kanssa virpomassa sukulaisia ja naapureita, ja suklaamunia ja herkkuja riitti ainakin viikoksi. Virpojia en ole Helsingissä koskaan nähnyt, ja tuntuu että tämä perinne on katoamassa. Itse taidan olla hieman liian vanha tähän lystiin... :D

Siriustakin oli muistettu herkkutikuin ja kissanruoholla.

Kiitos Salaiselle LeivontaYstävälleni ihanasta, hyvin teeman mukaisesta paketista!
Ensi kuussa onkin sitten paljastusten aika, ja saan vihdoin tietää kuka minulle on paketteja lähetellyt. :)

22. huhtikuuta 2012

Kulitsa eli pääsiäispulla



Pääsiäispyhinä innostuin leipomaan oikein urakalla, ja piti sitten kokeilla tämmöistäkin sille pashalle kaveriksi. Täytyy sanoa että pasha ja kulitsa sopivat todella hienosti yhteen, ja näistä tulee kyllä minulle pääsiäisperinteitä. Ohjeen tähän löysin suomalais-venäläisestä verkkojulkaisusta, ja se varmaankin on hyvin lähellä aitoa ja perinteistä kulitsaa. 
Tästä ohjeesta tulee 1 iso kulitsa.

***

2,5 dl maitoa
25 g hiivaa
0,5 tl suolaa
1 tl kardemummaa
1 l vaniljasokeria
1 kananmuna
1 dl perunajauhoja
n. 30 g sukaatteja
n. 30 g appelsiinikuoria
2 rkl mantelirouhetta
n. 6 dl vehnäjauhoja
100 g voita tai margariinia

Liota hiiva kädenlämpöiseen maitoon, ja sekoita joukkoon muut ainekset vehnäjauhoja ja rasvaa lukuun ottamatta. Lisäile jauhoja ja alusta taikinaa, ja lisää myös rasva sellaisenaan. Alusta hyväksi taikinaksi ja jätä kohoamaan. 
Kun alat leipoa, ota sivuun hieman taikinaa koristelua varten. Leivo pyöreä limppu, ja tee taikinasta kirjaimet XB koristeeksi kulitsan päälle. Kohota liinan alla, ja voitele ennen paistamista. Paista 200° C asteessa noin 25-30 minuuttia.

Tämä XB on kyrilliset aakkoset eli latinalaisittain HV joka on lyhenne sanoista "Hristos Voskrese" eli "Kristus on ylösnoussut". Eli näillä koristuksilla on ortodoksinen merkitys, minä tosin koristelin ihan muuten vaan näin.

Pasha



Voin kertoa, että minulla oli jonkinasteinen pakkomielle saada se oikeanlainen pashamuotti, eli puinen pyramidimallinen, jossa on ne ortodoksiset kaiverrukset. Metsästin sitä ympäri Tallinnaa, eikä ihme kyllä mistään semmoista löytynyt. Suomessakaan ei tuntunut olevan yhtään nettiputiikkia josta tämmöisiä olisi saanut, ja pääsiäinen teki tuloaan...
Mutta kappas, Facebookin uutisvirrassa Chez Marius ilmoittaa että heille on saapunut pieni erä juuri sellaisia etsimiäni pashamuotteja, kahdessa eri koossa sekä kaiverruksilla että ilman! Minäpä heti soitin sinne ja varasin omani, ja seuraavana päivänä läpi tuulen ja tuiskun, marssin hölmö virne naamallani tätä haluamaani kapistusta noutamaan. Muotti on kotimaista käsityötä, ja kotimaisesta koivusta valmistettu. Hintaa tällä isommalla kaiverruksien kanssa oli 38 euroa. Mut nyt on aito pashamuotti!

Valmistin ensimmäisen pashani muotin mukana tullutta ohjetta mukaillen, ja tämä tekemäni satsi on isoon muottiin sopiva, puolittamalla tämän se sopii esim. kahvisuodattimessa valmistettavaksi. Jos käytät puista muottia, liota sitä vedessä mielellään n. tunti ennen käyttöä.

Ihmettelen hieman tuota kananmunan tarkoitusta pashassa, lähes kaikissa resepteissä sitä nimittäin on. En uskoisi sen vaikuttavan ratkaisevasti koostumukseen saati makuun, ja aionkin seuraavalla kerralla jättää sen pois, ja katsoa mitä tapahtuu.

***

200 g voita (vähempisuolaista)
1,5 dl sokeria
500 g rahkaa
1 muna
1,5 dl kuohukermaa
puolen sitruunan mehu
2 tl vaniljasokeria
3 rkl mantelirouhetta
3 rkl rusinoita (kannattaa hieman pilkkoa)

Vatkaa voi ja sokeri vaahdoksi. Vaahdota kerma erillisessä kulhossa. Lisää voisokerivaahdon joukkoon muut ainekset. Vuoraa muotti harsoliinalla, ja kaada seos muottiin. Muotin saa täyttää vähän ylikin, koska pashan valuessa koostumus tiivistyy. Kierrä liina tiukaksi ja purista hieman, ja jätä pasha valumaan esim. kattilaan asetettuna. Anna valua jääkaapissa yön yli.
Avaa harso ja ota reunat sivuun, ja aseta tarjoiluastia muotin päälle, ja kiepsauta ylösalaisin. Pasha tipahtaa helposti muotista ulos, ja poista liinat varoen. Koristele pasha esim. hedelmillä.

Eestin kielellä tämä muotti on muuten pasha vorm.