Näytetään tekstit, joissa on tunniste Makeat piirakat. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Makeat piirakat. Näytä kaikki tekstit

10. tammikuuta 2014

Amerikkalainen Pumpkin pie


Pumpkin pie eli suomalaisittain kurpitsapiirakka on se(kin) roikkunut jo pitkään siellä to do -listalla. Maku -lehden numerossa 5/2013 oli USA -extra, ja siinä esiteltiin myös Helsingistä löytyvän amerikkalaisia ja brittiläisiä tuotteita myyvää Behnford's -liikettä ja tuotteita, ja joukossa oli muutama resepti niiden hyödyntämiseen. Itse olen vieraillut useastikin kyseisessä liikkeessä etsimässä maailman erikoisuuksia kokeiltavaksi, ja ohjeessa tarvittavaa kurpitsasosetta minulla olikin jo kaapissa odottamassa kokeilua.

Kurpitsapiirakkaa maistoin tämän myötä siis elämäni ensimmäistä kertaa, ja se maistui hämmentävästi piparitaikinalle. Se sopii siis makunsa puolesta hyvin syksyyn ja talveen. Pohjataikinan ohje oli muuten erityisen hyvä, se kesti täytteen kosteuden ja leikkautui murenematta.

Behnford'silla kannattaa vierailla jos Helsinkiin päin eksyy, ja kauempaa asuvia palvelee myös nettikauppa. Liike sijaitsee nykyisin osoitteessa Keskuskatu 6, aivan Rautatieaseman läheisyydessä.


* * *

Pohja:
3 dl vehnäjauhoja
2 rkl sokeria
125 g voita
1 keltuainen

Kurpitsatäyte:
2 kananmunaa
1 prk = 425 g kurpitsasosetta (Libby's)
1 prk = 400 g kondensoitua maitoa
(2 rkl sokeria)
1 tl kanelia
0,5 tl jauhettua inkivääriä
0,25 tl neilikkaa
0,5 tl suolaa

Valmista ensin pohja nyppimällä rasva, vehnäjauhot ja sokeri ryynimäiseksi seokseksi. Lisää kananmuna ja sekoita tasaiseksi taikinaksi. Painele taikina halkaisijaltaan n. 20 cm:n vuoan pohjalle ja reunoille. Tämän kokoisessa vuoassa piirakasta tulee täytteen osalta paksumpi. Laita piirakkapohja jääkaappiin täytteen valmistamisen ajaksi.

Vatkaa munien rakenne rikki, sekoita joukkoon kurpitsasose ja mausteet, ja kondensoitu maito vähitellen. Kaada seos piirakkapohjan päälle, ja paista uunin ala-keskitasolla ensin 200°C asteessa 15 minuuttia, ja laske lämpö 175°C asteeseen ja jatka 40-50 minuuttia. Piirakka on valmis kun täyte on hyytynyt ja pinta saanut hieman väriä. Pintaan saattaa tulla halkeama kypsymisen aikana, mutta täyte yleensä jäähtyessään laskee ja tiivistyy vielä.

Piirakan voi tarjoilla esimerkiksi kanelilla tai kardemummalla maustetun kermavaahdon kanssa.

Alkuperäisessä, kurpitsasosepurkin kyljestä löytyvässä ohjeessa täytteeseen tuli vielä reilusti sokeriakin, mutta tämä oli kyllä aivan tarpeeksi makeaa ilman sokeria. Sokerin puuttuminen ei vaikuta piirakan ulkonäköön tai hyytymiseen.

11. elokuuta 2012

Laittoman hyvä omenapiirakka


Tälläkin piirakalla on tarinansa.
Kaikki alkoi joskus taannoin, kun yhden työni kautta pääsin syömään aivan taivaallista omenapiirakkaa. Pääsin syömään toisen ja kolmannenkin kerran, ja yritin udella ohjetta ja sen mehevän koostumuksen salaisuutta. Kukaan ei oikein osannut sanoa mitään ja kun piirakka kuulemma tuli leipomosta niin reseptiäkään ei löytyny. Toki voi olla että resepti on salainen eikä sitä haluttu kertoa. ;)
No, aina tätä piirakkaa mutustaessani yritin keskittyä miettimään ja maistelemaan, mikä siitä tekee niin erikoisen. Siinä oli paksu ja mehevä pohja, paljon omenapaloja sekä vaihtelevasti päärynää tai persikkaa, vanilja maistui selvästi, ja jotain röpelöpintaista oli siinä omenoiden päällä.
Sitten herkullisia leivontablogeja selatessani eksyin Vaniljataivas -blogiin, ja siinähän sitä oli etusivulla hyvin paljon tätä muistuttavan näköinen omenapiirakka. Tätä tietysti piti kokeilla hieman sooloillen, ja bang, siinä se oli.
Tämä omenapiirakka on mielestäni maailman parasta, eikä todellakaan mitään kuivaa ja mitäänsanomatonta, enkä välttämättä halua enää syödä muunlaisia omenapiirakoita. Tämä nimettiin Laittoman hyväksi omenapiirakaksi,  koska tämä adjektiivi kun on pahasti tarttunut kaveriltani ja sopii kyllä kuvaamaan tätä sangen hyvin. ;)

Alkuperäinen ohje on siis Vaniljataivas -blogista, hieman olen reseptiä muutellut.

***

Piirakkataikina:
4 dl vehnäjauhoja
1,75 dl sokeria
2 tl vaniljasokeria
2 tl leivinjauhetta
2 kananmunaa
2 dl maitoa
1 dl sulaa margariinia

Päälle:
2 keskikokoista omenaa
200 g säilykepäärynöitä tai persikapuolikkaita mehussa

Muruseos:
50 g margariinia
1 dl sokeria
1 dl vehnäjauhoja
1 tl vaniljasokeria

Kostuttamiseen:
säilykepäärynöiden/persikoiden mehua

Piirakataikina valmistuu yksinkertaisesti; sekoita ainekset keskenään taikinaksi. Levitä leivinpaperilla vuorattuun vuokaan, tästä ohjeesta valmistuu yksi pyöreää piirakkavuoallista vastaava määrä, tuplaamalla saat pellillisen.
Kuori omenat ja pilko pienehköiksi kuutioiksi, kuutioi samoin päärynät tai persikat. Ripottele sekaisin pohjan päälle, paina kämmenillä hieman taikinan sisälle. Muruseoksen aineksen nypitään keskenään tasaisesti sekaisin, ja ripotellaan piirakan päälle. Paista 175°C asteessa keskitasolla n. 40-45 minuuttia.
Halutessasi supermehevän piirakan, valele hieman päärynoiden/persikoiden lientä piirakan päälle heti paiston jälkeen, ja anna imeytyä piirakkaan. Omasta mielestäni tämä on parhaimmillaan jääkaappikylmänä seuraavana päivänä, jos sitä vaan sinne asti riittää.

8. elokuuta 2012

Ricottajuusto-kirsikkapiiras


Sain kierroksen 20 SLY-pariltani elokuun paketissa tämmöisen ohjeen, ja sitä oli kokeiltava pikimmiten, kirsikat kun ovat yksi lempiaineksistani. Ja paketistani löytyi sopivasti iso purkki säilöttyjä kirsikoita, niin hyödynsin niitä tätä ohjetta kokeillessa.

Minä tein tämän 24 cm irtopohjavuokaan. Kirsikkaviiniä olisi kyllä kaapissa ollut, mutta koska pullo oli avaamaton niin laitoin sen sijasta kirsikkalikööriä, ajaa asian varmasti aivan hyvin. Juustomassaa varten ostamani ricottajuustopaketit olivat kokoa 250g/pkt, joten laitoin sitä siis hieman enemmän kuin ohjeessa, ja silti juustomassaa olisi voinut olla ehkä enemmänkin. Ja koska olin surauttanut kirsikat vähän liiankin hienoksi monitoimikoneella (ja siksi suosittelenkin tekemään hienonnuksen veitsellä), tuli kirsikkatäytteestä vähän liian vetistä ja se lähti sekoittumaan juustomassaan, niin teinpäs sitten niin että muutamalla harkitulla nuolijan vedolla tein kakusta ikäänkuin marmorikuvioidun. ;)

Ricottajuusto oli minulle uusi tuttavuus, ja maku ja koostumus siinä on mielestäni sen verran omanlaisensa, etten suosittele korvaamaan sitä esim. Philadelphialla tai muulla tuorejuustolla.

***

Pohja:
4 dl vehnäjauhoja
0,75 dl sokeria
0,5 tl suolaa
1 tl vanilliini- tai vaniljasokeria
1 tl sitruunankuoriraastetta
125 g voita tai margariinia
2 kpl munia

Kirsikkatäyte:
300 g kirsikoita tuoreena, pakasteena tai säilöttynä
2 rkl kirsikkaviiniä tai -likööriä
0,5 dl sokeria
1 rkl Maizenaa

Ricottajuustomassa:
400 g ricottajuustoa
2 kpl munia
0,5 dl sokeria
1 tl vanilliini- tai vaniljasokeria

Valmista ensin pohjataikina. Sekoita kuivat aineet keskenään sekä raasta joukkoon pestyn sitruunan kuorta. Lisää joukkoon rasva ja nypi taikina, ja lisää joukkoon kananmunat ja vaivaa massa tasaiseksi taikinaksi. Laita taikinapallo muovipussiin tai kääri se kelmuun ja laita jääkaappiin siksi aikaa kun valmistat täytteet.

Kirsikkatäytteeseen perkaa tuoreet kirsikat, tai jos käytät pakastettuja anna niiden sulaa ja valuta ylimääräinen neste pois, samoin valuta ylimääräinen neste jos käytät säilöttyjä kirsikoita. Hienonna kirsikat veitsellä pieneksi. Sekoita kulhossa kaikki ainesosat.

Ricottajuustomassa valmistuu sekoittamalla ainekset keskenään.

Voitele ja korppujauhota 24-28 cm piirakkavuoka tai irtopohjavuoka, tämä ei kuitenkaan ole välttämätön käyttäessäsi teflonpinnoittettua tai silikonista vuokaa. Kaulitse taikina pyöreäksi levyksi, vähän isommaksi kuin vuoka, niin että saat muotoiltua piirakalle tarpeeksi korkea reunat.
Kaada kirsikkatäyte taikinan päälle tasaisesti. Lusikoi sitten varovasti päälle ricottajuustomassa ja levitä kirsikoiden päälle, tai sotke lusikalla marmorikuvioiduksi. Paista 175° C uunissa n. 40-45 minuuttia. Anna jäähtyä ja hyytyä kunnolla, vaikka seuraavaan päivään.

Vinkki: Kirsikkatäytteen tilalla voi käyttää myös kirsikkahilloa, jos kirsikoiden löytäminen varsinkin talviaikaan tuottaa vaikeuksia. Kirsikkahilloa löytyy edullisesti ainakin Lidlistä.

31. heinäkuuta 2012

Mamman marjapiirakka punaisista viinimarjoista


Tämä piirakka on varmastikin monille tuttu klassikko, ainakin mustikoista valmistettuna. Meillä äiti on tehnyt tätä aina punaisista viinimarjoista, ja se on ihanan raikasta ja kirpeää. Olen itse kokeillut tätä myös mustikoista, mutta pidän itse tästä viinimarjoista tehdystä versiosta. Nyt on punaiset viinimarjat kypsyneet, ja piti niitä sitten kerätä ja tehdä tätä tuoreista viinimarjoista.

Minä tein tämän kuvassa olevan piirakan tavallista syvempään piirakkavuokaan, johon riitti yksinkertainen pohjataikina, mutta laitoin viinimarjoja reilusti, sekä tein kermaviilitäytteen kaksinkertaisena. Näin syntyy paksumpi piirakka.


***

Murotaikinapohja:
100g margariinia
0,5 dl sokeria
1 kananmuna
2 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
(1 tl vaniljasokeria)

Täyte:
3-4 dl punaisia viinimarjoja
200g = 1 prk kermaviiliä
reilu 0,5 dl sokeria
1 kananmuna
1 tl vaniljasokeria

Valmista pohjataikina vatkaamalla rasva ja sokeri vaaleaksi vaahdoksi. Lisää joukkoon kananmuna ja vatkaa hyvin. Sekoita ensin leivinjauhe, vaniljasokeri sekä vehnäjauhot keskenään, ja lisää nämä sitten seokseen ja vatkaa tasaiseksi.
Kaada taikina piirakkavuoan pohjalle, ja taputtele vehnäjauhoja apuna käyttäen vuoan pohjalle sekä myös reunoille. Lisää peratut viinimarjat pohjalle. Sekoita kermaviiliseoksen ainekset keskenään ja kaada marjojen päälle.
Paista piirakkaa 200°C asteisessa uunissa keskitasolla n. 25-30 minuuttia. Anna piirakan jäähtyä kunnolla niin täyte hyytyy kunnolla.

9. heinäkuuta 2012

Amerikkalainen kirsikkapiirakka


Minun rakkauteni kohde on kirsikat kaikissa mahdollisissa muodoissa, ja on harmi että Suomessa kirsikat tuntuvat olevan aivan liian aliarvostettuja. On välillä sangen vaikea löytää esim. kirsikkahilloa (joka onneksi palasi Lidlin valikoimiin) tai kirsikoita säilöttynä tai pakastettuna. Näitä ja kaikenmaailman kirsikkaherkkuja löytyy useimmiten venäläisiä ja virolaisia elintarvikkeita myyvistä liikkeistä.

Mutta kirsikkapiirakat, niihin minulla on useampi ohje ja tässä nyt sitten yksi ja tämmöinen perinteinen amerikkalainen ristikkokantinen kirsikkapiirakka, jonka täytteessä on käytetty tuoreita kirsikoita.
Kirsikkapiirakkahan oli sangen keskeisessä roolissa myös tv-sarjassa Twin Peaks, jossa taivaallisen makuista kirsikkapiirakkaa kutsuttiin "a cherrypie that'll kill you", ja sitähän nautittiin Double R -dinerissa "damn fine cup of coffee" kanssa.

***

Pohjataikina:
5 dl vehnäjauhoja
ripaus suolaa
3 rkl sokeria
175 g margariinia
1 dl vettä

Täyte:
1 litra perattuja kirsikoita (n. 1 kg)
2 dl sokeria
3 rkl Maizena -maissitärkkelystä
1 tl vaniljasokeria
loraus sitruunamehua
3 tippaa karvasmanteliaromia
(loraus kirsikkalikööriä)

Huuhtele ja perkaa kirsikat, eli puolita ja poista kivi sisältä ja tarkista ettei joukossa ole huonoja yksilöitä tai esim. lintujen nokkimia. Sekoita kulhossa sokeri, Maizena, vaniljasokeri, sitruunamehu sekä karvasmanteliaromi ja mahdollinen likööri, ja lisää tähän kirsikat ja anna maustua sen aikaa kun valmistat pohjataikinan ja annat sen levätä kylmässä.
Pohjataikina valmistetaan sekoittamalla keskenään jauhot, suola ja sokeri, ja nyppimällä rasva näiden joukkoon. Lisää joukkoon vesi ja kun taikina on tasainen massa, laita se muovipussissa jääkaappiin lepäämään toviksi. Taikinasta kaulitaan ensin vuoan pohjaan ja reunoille yltävä piirakkapohja, ja lopusta taikinasta joko toinen pyöreä levy kanneksi, tai sitten siitä leikataan n. 1,5cm levyisiä pitkiä  suikaleita ristikkoa varten. Taikinasta riittää hyvin isompaankin piirakkavuokaan (omani oli halkaisijaltaan 29 cm) sekä päälle tulevan ristikon tekemiseen tai vaihtoehtoisesti umpinaiseen kanteen.Taikina riittää hyvin isompaankin piirakkavuokaan (omani oli halkaisijaltaan 29 cm).
Eli vuoan pohjalle taikina, ja siihen päälle sitten täyte, ja sitten päälle joko ristikko tai umpinainen kansi (kannattaa kuitenkin vaikka haarukalla tai jollain piikillä jokunen reikä siihen tehdä). Uuniin 225°C asteeseen ensin 15 minutttia ja laske lämpö 175°C asteeseen ja paista vielä n. 40 minuuttia.

Suosittelen laittamaan vuoan alle leivinpaperin suojaksi, tämä nimittäin saattaa helposti kiehua yli syvemmästäkin vuoasta. Tämä keino ei välttämättä estä tätä ja edessä voi silti olla uuninpuhdistusperaatio, minun piirakkani nimittäin ruikki täytelientä myös uunin seinille kuin suihkulähde, hupsistakeikkaa. :D

2. heinäkuuta 2012

Gluteeniton mansikka-raparperipiirakka


Harva tuskin olisi yhtä innoissaan saadessaan kylään gluteenitonta ruokavaliota noudattavan henkilön, kuin minä olin tässä viikonloppuna. Sainpas nimittäin hyvän syyn kerrankin kokeilla leipoa gluteenittomasti!

Ostin tätä varten gluteenitonta jauhoseosta ja tein piirakan muuten aivan normaalisti ohjeen mukaan samoilla mittasuhteilla, mutta korvasin vain vehnäjauhon tällä gluteenittomalla jauhoseoksella. Olin juuri tuonut vanhempieni luota ison nipun oman puutarhamme raparperia, ja tahdoin siitä tehdä jotain, ja vaihtelun vuoksi lisäsin piirakkaan raparperin lisäksi myös mansikoita.

Pelkäsin että tämä olisi ollut jotenkin vaikeaa, tai että maku tai rakenne olisi jotenkin huono, mutta yllätyin iloisesti kun piirakka paistui ja kohosi aivan kuin normaalisti, ja sai kauniin värinkin vaikka jauhot ja taikina oli aivan valkoista. Mausta en itse huomannut eroa, ja rakenne oli ihanan pehmeä ja kuohkea, melkeinpä jopa parempi kuin tavallisista vehnäjauhoista tehtynä. Toivottavasti saan pian uudelleen taas leipoa gluteenittomasti!

***

Pohja:
3 dl gluteenitonta jauhoseosta
1,25 dl sokeria
1,5 tl leivinjauhetta
1 tl vaniljasokeria
1 kananmuna
2 dl maitoa
100g margariinia sulatettuna

Pinnalle:
1 reilunkokoinen raparperinvarsi
200g tuoreita mansikoita
sokeria
vaniljasokeria

Sekoita kuivat aineet keskenään, ja lisää joukkoon kananmuna, maito ja sulatettu margariini, sekoita. Kaada voideltuun uunivuokaan, ja asettele päälle mansikat ja raparperit. Ripottele pinnalle hieman sokeria ja vaniljasokeria. Paista 200°C asteisessa uunissa n. 30 minuuttia. 
Tarjoile esim. vaniljajäätelön tai -kastikkeen kanssa.

13. lokakuuta 2011

Pekaanipähkinäpiirakka




Innostus, tai oikeastaan pakkomielle tehdä ja päästä maistamaan tätä Amerikkalaista klassikkoherkkua, syntyi katsellessa True Blood -sarjaa, kun siinä Sookie mutusti kyseistä piirakkaa lusikalla suoraan astiasta isoäitinsä hautajaisten jälkeen.
Lainasin kasan leivontakirjoja kirjastosta löytääkseni tämän piirakan punaisen langan, ja ohjeita yhdistelemällä loin tämän oman versioni. Käytin itse näitä määriä halkaisijaltaan 29cm mutta suht matalaan piirakkavuokaan, mutta pienempäänkin tämän voi hyvin laittaa jos reunoissa on hieman korkeutta, täyte nimittäin on melkoisen runsas ja tuppaa paiston aikana nousta ja kuplia. Myös irtopohjavuokaan tämän voi valmistaa jos haluaa tarjoilla piirakan muualta kuin suoraan piirakkavuoasta.


Pohja:
180g vehnäjauhoja
2 rkl sokeria
ripaus suolaa
100g margariinia tai voita
1-2 rkl vettä

Täyte:
125g muscovadosokeria
100g margariinia tai voita
3 kananmunaa
1 dl vaahterasiirappia
1,5 dl siirappia
1 rkl tummaa rommia tai Bourbon-viskiä
0,5 tl suolaa
1 rkl vehnäjauhoja
n. 150g pekaanipähkinöitä murskattuna

Päälle:
kokonaisia pekaanipähkinöitä n. 150g


Aloita erottelemalla pekaanipähkinöistä ehjät ja parhaimmat yksilöt piirakan päälle tuleviksi. Jos haluat varmistaa pähkinöiden riittävyyden vuokasi kokoon, lado ne kertaalleen väljästi 4-5 kehäksi tai muuksi haluamaksesi kuvioksi vuoan pohjalle. Murskaa loput täytettä varten.
Valmista pohjataikina sekoittamalla ensin vehnäjauhojen joukkoon sokeri ja suola, nypi joukkoon rasva ja lisää lopuksi vettä niin että taikinasta muodostuu hyvä tasainen pallo. Siirrä taikina jääkaappiin noin tunniksi. Kauli taikina joko pöydällä pyöreäksi levyksi jonka siirrät vuokaan, tai oikaise kuten minäkin ja painele taikina sormin vuoan pohjalle, muista jättää myös kunnon reunukset piirakalle. Paista pohjaa 200°C n. 15 minuuttia.
Tällä välin tee täyte. Vatkaa sokeri ja rasva vaahdoksi, lisää joukkoon munat yksitellen. Lisää loput ainekset ja sekoita yhteen. Kaada täyte piirakkapohjan päälle ja laita takaisin uuniin, ja laske lämpötila 180°C, paista n. 15-20 minuuttia kunnes täyte alkaa hyytymään. Ota piirakka taas hetkeksi pois uunista ja lado kokonaiset pekaanipähkinät täytteen päälle kevyesti painaen. Jatka paistamista vielä 30-40 minuuttia.
Tarjoile piirakka joko haaleana tai kylmänä joko sellaisenaan, vaniljajäätelön tai kermavaahdon (jossa vaikka ripaus kanelia).

Maidottoman ja laktoosittoman version saat helposti korvaamalla vain ohjeen margariinit laktoosittomalla leivontamargariinilla joka on myös maidotonta. Huomaathan myös valita maidottoman/laktoosittoman jäätelön tai kerman piirakan seuraksi.

Lopuksi vielä Sookien kommentit asiaan: