Näytetään tekstit, joissa on tunniste Kilpailut. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Kilpailut. Näytä kaikki tekstit

13. lokakuuta 2013

SLY24: Ruukku-kilpailu ja voitto kotiin!

Peashooter, Wall-nut, Jalapeno, Garlic, Sun Flower, 
sekä etummaisena Potato Mine.

SLY24 -kierroksella meille rinkiläisille tuli postissa pieni yllätyspaketti, josta löytyi Iloleipurin silikonisia muffinssiruukkuja 6 kappaletta, ja näihin liittyen olisi tulossa kilpailu jossa tehtävä oli ideoida ruukkuihin sisältöä. Meille annettiin siis hyvinkin vapaat kädet sen suhteen mitä ruukuissa voisi olla.
Kun sain ruukut ja luin tehtäväohjeet, oli melkeinpä heti selvää että teen Plants vs. Zombies -aiheisia ruukkuja koska olen jo pitkään haaveillut tekeväni jotain aiheeseen liittyvää, ja toisekseen, idea tuntui erikoisemmalta ja omaperäisemmältä kuin kaktuksien tekeminen. Näitä sitten askartelin koulussa marsipaanikurssilla muiden töiden lomassa.

No pääsi sitten käymään niin että nämä minun zombeja vastaan taistelevat kasvit äänestettiin voittajaksi kisassa! Vaikka lähdin kisaan sillä mielellä että kaktukset olisivat ehkä olleet helpommin tunnistettavissa, ja että tämä olisi siinä mielessä vähän riskibisnes jos peli ei ole tuttu äänestäjille.
Mutta oli mukavaa voittaa jokin leivontakilpailu, tosin en ole vielä kuin vasta muutamaan osallistunut SLY-ringin kautta. :)

Nämä ovat eri massoista tehtyjä, massoja on värjätty sekä pastaväreillä että erivärisiä massoja sekoittamalla. Käytin lisäksi joissain CMC-jauhetta kuivattamaan ja kovettamaan osia. Yksityiskohdat olen maalannut pastaväreillä. Ruukussa ei ole tällä kertaa mitään muffinssia vaan pelkkää marsipaania, kun askartelin näitä eri päivinä koulussa.


Minun täytynee vielä hieman selittää mikä tämä Plants vs. Zombies oikein on, niille joille se ei ole tuttu. Kyseesssä on tosiaan semmoinen hauska peli jota on tullut pelattua tietokoneella ja löytyypä kännykästäkin tämä uusin peliversio. Pelin ideana on että sinulla on talo ja piha, ja zombit yrittävät kadulta tulla pihasi läpi taloon syömään aivosi. Eri kasvien avulla sitten tuhoat zombeja. Peli ei ole ollenkaan mikään pelottava vaan pikemminkin huvittava, ja erittäin koukuttava.
Omia suosikkikasvejani pelissä on Kernel-pult, Peashooter, Snow PeaBonk Choy, ja Melon-pult -kasvillakin saa hyvin tuhoa aikaan mutta se maksaa enemmän "aurinkoja". Hyviä lähitaistelukasveja ovat Wall-nut, Cherry BombJalapeno, sekä Squash, ja vedessä Tangle Kelp on aivan ykkönen. Eri zombie-tyypit tosin tuhoutuvat erityyppisistä kasveista, joten jokaiselle kasville on tarkoituksensa ja tilanteensa. Peli vaatii siis hiukan myös strategista suunnittelua ja taktikointia.

1. tammikuuta 2013

Royal -kääretorttukisa: The Ultimate Fail

SLY-ringissä meille tarjoutui mahdollisuus osallistua Royal Chef Vesa Parviaisen luoman reseptin testaamiseen sekä kilpailuun. Royal toimitti meille tarvittavat suklaat postitse, sekä reseptin. Päätin tehdä tortusta jouluhalon, ja koristella sen yksinkertaisesti tomusokerilla ja suklaahiutaleilla.

No nyt ei mennyt niinkuin Strömsössä.

En tiedä mikä meni vikaan. Olinko liian hätäinen kun kiireessä tätä viimeisenä kilpailupäivänä, ennen matkaanlähtöä väkersin? Olisiko rullan kannattannut jähmettyä kylmässä ennen kuorruttamista ja viimeistelyä? Menikö kuorrutteen kanssa jokin vikaan?

Kaikki meni ihan hyvin siihen asti, kun olin rullannut tortun, ja ryhdyin valuttamaan kuorrutetta sen päälle. Kuorrute ei vaan tahtonut pysyä tortun päällä, vaan valui reunoja pitkin alas ja levisi tarjoiluastialle. Kuvioin kuorrutteen muistuttamaan puun pintaa, ja laitoin hetkeksi kylmään että kuorrute jähmettyisi. No, sitten aloin isolla paletilla sitä siirtelemään uudelle alustapaperille ja lautaselle kun edellinen oli törkeän näköinen kuorrutteen levittyä yli, ja siinähän tämä koko möhkäle levisi pahemmin ja halkesi pituussuuntaan kahtia. Siinä vaiheessa löin hanskat tiskiin enkä enää edes yrittänyt pelastaa tilannetta.

Ohjeita noudatin orjallisesti enkä sooloillut, tosin pohja käskettiin rullaamaan pyyhkeeseen ja tätä vaihetta en ymmärtänyt mitä siinä tarkalleen ottaen haettiin. Pitikö pyyhe jäädä rullan sisään (no ei kai?) vai käyttää pyyhettä apuna  rullaamisessa kuten leivinpaperia? Miksi?
Samaisella ohjeella on kuitenkin muut onnistuneet.

Mitä nyt tuota maistoin, niin täytteen maku ja koostumus oli hyvä, samoin pohjan. Kuorrute taasen oli mielestäni liian löysää, vähentäisin kerman määrää ja seoksen pitäisi hieman jäähtyä ettei se valuisi kakun päältä pois. Kuorrute valmistettiin tummasta suklaasta ja on melko voimakkaan makuista jopa minun makuuni vaikka tummasta suklaasta pidänkin. Suosittelisin antaa tortun levätä ja jähmettyä eri työvaiheiden välissä.

Mestaritkin joskus epäonnistuvat, kai sitten minäkin. :D

20. joulukuuta 2012

Cookie Monster Cupcakes


Näillä osallistuin SLY-ringin Miss SLY Cupcake 2012 -kisaan. Voittoa ei lohjennut, mutta sainpahan vihdoinkin hyvän syyn päästä kokeilemaan tätä ideaa, jonka joskus aikoinaan bongasin jostain Riemurasiasta tai vastaavalta kuvasivustolta. Näiden yksilöiden pohjan tein kookoksen makuisena, ja kreemistä limen makuisen. Näihin ei ole sen kummempaa ohjetta, mutta ohessa selostus eri vaiheista ja kuinka toteuttaa ne. C is for Cookie! ;)

Valmista haluamasi makuisia kuppikakkuja, (esim. suklaa-kookos, mustikka-kookos, kookos-lime tai ihan perus kuppikakkupohja). Muffinssivuokia täyttäessä täytä ne liki täyteen, että kuppikakut kohoavat uunissa reilusti ja korkeiksi.

Silmät voi valmistaa helposti joko suklaasta (valko- sekä tummasuklaata), Candy Meltseistä (valkoista sekä mustaa) tai sokerimassoista.

Suuhun tulevat keksit voi toki itse valmistaa, mutta näissä voi oikaista ja napata kaupasta mukaan jonkun perus-cookiepaketin jonka keksit ovat sopivan pieniä halkaisijaltaan.

Helpon ja hienon pinnan Cookie Monstereille saa kookoshiutaleista, jotka värjätään jauhemaisella sinisellä elintarvikevärillä. Värjääminen on niinkin yksinkertaista, että muovipussiin laitetaan haluttu määrä värjättäviä kookoshiutaleita ja hieman väriainetta ja sitten vaan ravistellaan pussia. Väriä voi lisätä tarpeen mukaan.

Kun kuppikakut on paistettu ja jäähtyneet, leikkaa sivuun kolo keksiä varten. Sivele kuppikakkuihin voikreemiä, ja pyörittele värjätyissä kookoshiutaleissa. Iske paikalleen silmät (mielellään vähän kieroon) ja keksi suuhun.