Näytetään tekstit, joissa on tunniste Juustokakut. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Juustokakut. Näytä kaikki tekstit

8. elokuuta 2012

Ricottajuusto-kirsikkapiiras


Sain kierroksen 20 SLY-pariltani elokuun paketissa tämmöisen ohjeen, ja sitä oli kokeiltava pikimmiten, kirsikat kun ovat yksi lempiaineksistani. Ja paketistani löytyi sopivasti iso purkki säilöttyjä kirsikoita, niin hyödynsin niitä tätä ohjetta kokeillessa.

Minä tein tämän 24 cm irtopohjavuokaan. Kirsikkaviiniä olisi kyllä kaapissa ollut, mutta koska pullo oli avaamaton niin laitoin sen sijasta kirsikkalikööriä, ajaa asian varmasti aivan hyvin. Juustomassaa varten ostamani ricottajuustopaketit olivat kokoa 250g/pkt, joten laitoin sitä siis hieman enemmän kuin ohjeessa, ja silti juustomassaa olisi voinut olla ehkä enemmänkin. Ja koska olin surauttanut kirsikat vähän liiankin hienoksi monitoimikoneella (ja siksi suosittelenkin tekemään hienonnuksen veitsellä), tuli kirsikkatäytteestä vähän liian vetistä ja se lähti sekoittumaan juustomassaan, niin teinpäs sitten niin että muutamalla harkitulla nuolijan vedolla tein kakusta ikäänkuin marmorikuvioidun. ;)

Ricottajuusto oli minulle uusi tuttavuus, ja maku ja koostumus siinä on mielestäni sen verran omanlaisensa, etten suosittele korvaamaan sitä esim. Philadelphialla tai muulla tuorejuustolla.

***

Pohja:
4 dl vehnäjauhoja
0,75 dl sokeria
0,5 tl suolaa
1 tl vanilliini- tai vaniljasokeria
1 tl sitruunankuoriraastetta
125 g voita tai margariinia
2 kpl munia

Kirsikkatäyte:
300 g kirsikoita tuoreena, pakasteena tai säilöttynä
2 rkl kirsikkaviiniä tai -likööriä
0,5 dl sokeria
1 rkl Maizenaa

Ricottajuustomassa:
400 g ricottajuustoa
2 kpl munia
0,5 dl sokeria
1 tl vanilliini- tai vaniljasokeria

Valmista ensin pohjataikina. Sekoita kuivat aineet keskenään sekä raasta joukkoon pestyn sitruunan kuorta. Lisää joukkoon rasva ja nypi taikina, ja lisää joukkoon kananmunat ja vaivaa massa tasaiseksi taikinaksi. Laita taikinapallo muovipussiin tai kääri se kelmuun ja laita jääkaappiin siksi aikaa kun valmistat täytteet.

Kirsikkatäytteeseen perkaa tuoreet kirsikat, tai jos käytät pakastettuja anna niiden sulaa ja valuta ylimääräinen neste pois, samoin valuta ylimääräinen neste jos käytät säilöttyjä kirsikoita. Hienonna kirsikat veitsellä pieneksi. Sekoita kulhossa kaikki ainesosat.

Ricottajuustomassa valmistuu sekoittamalla ainekset keskenään.

Voitele ja korppujauhota 24-28 cm piirakkavuoka tai irtopohjavuoka, tämä ei kuitenkaan ole välttämätön käyttäessäsi teflonpinnoittettua tai silikonista vuokaa. Kaulitse taikina pyöreäksi levyksi, vähän isommaksi kuin vuoka, niin että saat muotoiltua piirakalle tarpeeksi korkea reunat.
Kaada kirsikkatäyte taikinan päälle tasaisesti. Lusikoi sitten varovasti päälle ricottajuustomassa ja levitä kirsikoiden päälle, tai sotke lusikalla marmorikuvioiduksi. Paista 175° C uunissa n. 40-45 minuuttia. Anna jäähtyä ja hyytyä kunnolla, vaikka seuraavaan päivään.

Vinkki: Kirsikkatäytteen tilalla voi käyttää myös kirsikkahilloa, jos kirsikoiden löytäminen varsinkin talviaikaan tuottaa vaikeuksia. Kirsikkahilloa löytyy edullisesti ainakin Lidlistä.

9. heinäkuuta 2012

Marjainen hyydykekakku


Juhannuksen vietin vanhempieni luona maaseudun rauhassa perheemme parissa. Oli siinä samassa sangen hyvä tilaisuus tehdä taas jonkinlainen kakku kun oli syöjiäkin paikalla. Halusin kuitenkin tehdä jotain suhteellisen yksinkertaista enkä raahata kovin kummoisia aineksia tai välineitä mukanani, ja katselin Kinuskikissan sivuilta ideoita tämmöisiin hyydykekakkuihin, joita en ole itse kovin paljoa vielä tehnyt. Päädyin mukailemaan kuningatar-kakun ohjetta, tässä linkki alkuperäiseen ohjeeseen Kinuskikissa.

Tässä kakussa pääsin kokeilemaan montaa uutta juttua.
Ensinnäkin, pohjana käytin mansikkaisia Domino -keksejä ja ne toimivat yllättävän hyvin pohjana ja makukin oli hyvä. Itse en pidä Digestive -pohjasta niin tämä oli hyvä vaihtoehto. Aion hyödyntää ideaa varmasti uudelleen, mielessä pyörii jo minttu-suklaa-juustokakku.
Tämä kakku hyydytettiin ilman liivatetta, ja tässä olisi pitänyt käyttää Hyytelösokeri Multi -nimistä tuotetta jota ei kuitenkaan meidän lähikaupasta löytynyt, niin laitoin sitten vain tavallista hyytelösokeria joka ei kuitenkaan riittänyt pitämään kakkua kasassa leikkaamisen jälkeen. Eli tästä opimme siis että pelkkä hyytelösokeri ei itsessään riitä hyydyttämään kakkua. Minun moka siis.
Kakkuun sai hyvin käytettyä pakkasesta viime vuoden marjoja ennen uutta satokautta, siksi kakkuun tulikin laitettua punaisia viinimarjoja kun vadelmat olivatkin jo huvenneet. Kakkukin hupeni nopeasti lautaselta vaikka vähän valuvaa olikin, maku oli siis kyllä kohdillaan.

9. toukokuuta 2012

Valkosuklaa-kuningatar hyydykekakku



Tämmöisellä luomuksella osallistuin Stockmannin 150. juhlavuoden kakkukilpailuun. 1000 euron pääpalkinnon olisin sijoittanut Kitchen Aidin yleiskoneeseen, mutta voitto ei tällä kertaa lohjennut ja kone jäi vielä haaveiden tasolle. ;)

Minun Stockmann juhlakakkuni oli tämmöinen hyydykekakku valkosuklaamousse-kuningatar makuyhdistelmällä. Pohjana on paistettua kakkulevyä, en nimittäin arvosta Digestive-pohjaa kovinkaan paljon tämäntyyppisissä kakuissa. Valkosuklaaseen päädyin, koska se on mielestäni hieno maultaan, ja valkoinen on monessa juhlassa tärkeä väri. Kuningatarmarjat ovat myös arvokkaalta kuulostavia, sekä kaunis väriyhdistelmä, ja tuovat kontrastia valkoiseen kakkuun, sekä ovat raikas vastapaino valkosuklaalle.

* * *

Pohja:
1 kananmuna
0,5 dl sokeria
0,5 dl vehnäjauhoja (Anni Helena)
0,25 dl perunajauhoja
0,25 tl leivinjauhetta
2 rkl kaakaojauhetta

Valkosuklaamousse:
200 g valkoista suklaata
1,25 dl sokeria
200 g = 1 rasia Philadelphia Naturel tuorejuustoa
3 dl kuohukermaa
4 liivatelehteä + 1 rkl kuumaa vettä

Kuningatarkiille:
vadelmia
boysenmarjoja tai mustikoita
2 dl aidoista vadelmista tehtyä mehua
2 liivatelehteä


Valmista ensin pohja vaahdottamalla muna ja sokeri, ja sihtaa joukkoon keskenään sekoitetut jauhot. Paista voidellussa ja korppujauhotetussa 20-24 cm vuoassa 200°C asteessa n. 15 minuuttia, kokeile tikulla kypsyys. Kumoa paperille kuten kääretorttupohja ja jäähdytä, mutta siirrä jäähtyneenä paperoituun irtopohjavuokaan takaisin. Kostuta hieman esim. maidolla ja painele tiiviiksi pohjalle ja reunoille.

Valkosuklaamoussea varten sulata suklaa vesihauteessa. Liota liivatelehdet kylmässä vedessä. Vaahdota kerma. Sekoita ensin tuorejuustoon sokeri, suklaasula ja kuumaan vesitilkkaan liotettu liivate juoksevana liruna, ja sitten lisää joukkoon vaahdotettu kerma. Sekoita tasaiseksi, ja kaada kakkupohjan päälle vuokaan. Napauta joitain kertoja että ilmakuplat hajoavat, ja siirrä jääkaappiin hyytymään useammaksi tunniksi.

Kun valkosuklaamousse on tarpeeksi hyytynyt, lado kakun pinnalle marjoja, ja valmista mehukiille. Liota liivatteet, ja ota osa mehusta ja kuumenna ja lisää liivatteet siihen. Yhdistä loppu mehusta kylmänä joukkoon ja kun mehu on tarpeeksi haaleaa ja vielä juoksevaa, kaada marjojen päälle, ja jätä taas hyytymään, mielellään yön yli.

Kakun voi koristella minun tapaani joko valkosuklaaspritseillä tai vaikka kermaruusukkeilla annospalojen päälle.

20. lokakuuta 2011

New York Cheesecake


New York juustokakku on yksi suosikkiherkuistani, ja siihen tuskin koskaan kyllästyykään. Tämä kakku kuuluu uunissa paistettavien juustokakkujen kategoriaan, ja on mielestäni suhteellisen helppo ja nopea valmistaa, vaikka kakku uunissa viihtyykin ja jäähtyminen vie aikaa. Tärkeä seikka maun kannalta on se, että käyttää tuorejuustona ehdottomasti vain ja ainoastaan Philadelphia -tuorejuustoa.


Keksipohja:
200g Digestive -keksejä
2 rkl sokeria
100g voita tai margariinia sulatettuna

Tuorejuustomassa:
3 prk (=600g) Philadelphia -tuorejuustoa
3 dl tomusokeria
2 rkl vehnäjauhoja
4 kananmunaa
1 prk ranskankermaa
3 tl vaniljasokeria
3 tl sitruunanmehua

Kuorrutus:
150g ranskankermaa
2 tl sitruunanmehua
2 rkl sokeria
0,5 tl vaniljasokeria

Murskaa keksit hienoksi, ja sekoita joukkoon sokeri ja sulatettu rasva. Painele irtopohjavuoan (halkaisija n. 24 cm) pohjalle ja esipaista 10 minuuttia 165°C lämpötilassa.
Vatkaa tuorejuusto notkeammaksi ja sihtaa joukkoon tomusokeri ja vehnäjauhot. Vatkaa joukkoon munat yksi kerrallaan, ja vielä loputkin ainekset. Kaada massa keksipohjan päälle, ja paista keski-alatasolla 165°C lämpötilassa reilun tunnin ajan. Kakku kohoaa aika lailla, se on normaalia, mutta laskeutuu siitä kyllä. Pintaan saa tulla väriä, mutta jos kakku uhkaa ruskettua liikaa, suojaa pinta foliolla.
Sekoita kuorrutteen ainekset keskenään. Anna kakun jäähtyä kunnolla vuoassaan, ja levitä päälle kuorruteseos ja siirrä jääkaappiin mielellään yöksi. Ota juustokakku vuoasta pois vasta kun se on kunnolla jähmettynyt.
Monet tarjoilevat tätä vadelmakastikkeen tai muiden marjojen kanssa, mutta on tämä sellaisenaankin aivan liian hyvää.