* * *
2 dl vehnäjauhoja
0,5 dl kaurahiutaleita
0,5 tl leivinjauhetta
ripaus suolaa
0,5 dl juustoraastetta
75 g margariinia tai voita
0,5 dl vettä
Täyte:
2,5 dl soijarouhetta (kuivana) + kasvisliemikuutio/-jauhetta
reilusti tacomausteseosta
(paprikajauhetta, pippuria, valkosipulijauhetta)
1 pieni sipuli100 g fetaa
2 kpl keskikokoisia tomaatteja
kourallinen nachoja
2,5 d maustettua ruokakermaa (esim. 3 Juustoa tai Mustapekka)
1-2 dl juustoraastetta
Valmista ensin pohja nyppimällä sekaisin muut ainekset paitsi vesi. Kun seos on ryynimäistä, lisää vesi ja vaivaa taikina tasaiseksi. Siirrä kylmään täytteen valmistamisen ajaksi.
Täytettä varten mittaa soijarouhe kattilaan, lisää hieman kasvisliemijauhetta ja keitä n. 5 minuuttia, kunnes soijarouhe on pehmennyt ja imenyt itseensä nestettä. Valuta siivilässä ja painele nestettä pois. Kuullota hetki kasarissa mausteiden ja hienonnetun sipulin kanssa, näin soijarouhe ottaa makua paremmin ja rakenteestakin tulee parempi.
Sekoita soijarouhe-sipuliseokseen murenneltu feta, osa juustoraasteesta (tämä sitoo rakennetta koska soija jää muuten irtoaiseksi toisin kuin jauheliha), ja tarvittaessa lisää mausteita.
Painele taikina piirakkavuoan tai n. 24-24 cm irtopohjavuoan pohjalle ja vähän myös reunoille. Pohjan päälle tulee soijarouhe-fetaseos, tämän päälle siivutettuja tomaatteja, sitten nachoja murskattuina, ja sitten ruokakerma ja päälle vielä juustoraastetta. Paista uunin keskitasolla 200° C -asteessa n. 20-25 minuuttia, kunnes kerma on alkanut hyytyä ja juusto alkaa ottamaan hieman väriä.
Tähän jos haluaa vähän lisäpotkua niin mukaan voisi laittaa jalopenoviipaleita, ja paprikakin sopisi varmasti hyvin jos semmoinen sattuu jääkaapista löytymään.