Näytetään tekstit, joissa on tunniste Muut kakut. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Muut kakut. Näytä kaikki tekstit

10. tammikuuta 2014

Kakku kissalle


Tämä idea oli ehkä hullunkurisin taas vähään aikaan. Päätin nimittäin tehdä kissallemme Siriukselle oman kakun hänen juhlapäiväkseen 16.12, joka on hänen saapumispäivänsä meille. Löytökissataustansa vuoksi kun emme tiedä Siriuksen syntymäpäivää tai edes tarkkaa ikää, niin olemme tätä päivää pitäneet sitten hänen juhlapäivänään. Koska hän on niin rakas. ♥

Tähän kun kävin Stockmanni lihatiskiltä ostamassa raaka-aineita, niin taisi myyjiä huvittaa kun ostin niin pieniä määriä tavaraa ja kerroin niistä tulevan kissankakun. Tuota broileria löytyi viikon päätteeksi koulun kylmiöstä, ja se oli jo kertaalleen pakastettua ja olisi mennyt biojätteeseen, niin otin sitä mukaani tätä varten.  Lemmikeille voi helposti tehdä hyvinkin yksinkertaisista raaka-aineista herkullisen ja hienon kakun!

* * *
Pohja:
1 kananmuna paistettuna

1. kerros:
tartarjauhelihaa

2. kerros:
kypsää maustamatonta broileria paloina
liivate-vesiseos (+ SalmoPet -kalaöljyä mauksi) hyydyttämään

Pursotukset:
vispikermaa (laktoositon)

Koristukset:
sydämenmuotoisia kissanherkkunappuloita
raakaa lohta siivu ruusukkeeksi

Ensin siis vatkasin kananmuna kevyesti ja paistoin pannulla 10 cm:n muottirenkaan sisällä, näin sain siitä oikean kokoisen ja tasaisen. Kananmunapohjan päälle painelin tiiviisti jauhelihan, ja jauhelihan päälle seoksen, jossa oli kypsää broileria palasina ja hieman liivate-vesiseos hyydyttämässä. Tämän annoin hyytyä yön yli jääkaapissa tämän muottirenkaan sisällä.
Seuraavana päivänä sitten koristelin kakun kermapursotuksin (johon käytin ihan minikokoista tähtityllaa), nappuloin ja lohiruusukkeella. Asettelin kakun pienelle lautaselle jossa oli pieni pääkallopitsipaperi, ja sitten Sirius pääsikin jo maistelemaan kakkuaan. Herran oli aluksi hämmennyksissä ylimääräisestä ruokatarjoilusta outoon aikaan, mutta hoksattuaan mistä oli kysymys, alkoi hän lipoa ensin kermoja ja sitten sai siivun kakkua ja mutusteli sitä samalla muristen että "om nom nom". Höpsö otus. ♥

Käpykakku


Viime syksyn isänpäivän kahvipöydässä koreili käpykakku, itsetehty sellainen. Tein käpykakkua ensimmäistä kertaa elämässäni ja reseptin kehittelin itse, ja kaikki meni niin nappiin kuin vain voi. Kerrankin tuntuu että kaikki onnistui täydellisesti, ja olin siksi tästä niin tohkeissani. Makukin oli juuri niinkuin lapsuuden muistoissa. :)

Käpykakku tuo mieleen lapsuuden, koska sitä meillä oli usein kahvipöydässä. Sieltä mistä olen kotoisin, käpykakku on leipomoiden kestosuosikki edelleen ja sitä myydään ympäri vuoden tasaiseen tahtiin, enkä itse osaa ajatella käpykakun kuuluvan mihinkään tiettyyn vuodenaikaan tai juhlaan.
Minun muistoissani käpykakussa on aina ollut välissä vadelmahilloa, ja päällinen on ollut ruskeaa marsipaania jossa maistuu selkeästi suklaa. Välissä on ollut jonkinlaista kreemiä. Opettajieni mielestä oikeaoppisesti välissä on voikreemiä sellaisenaan tai suklaalla maustettuna, mutta itse en niin hirveästi välitä rasvaisesta voikreemistä, tämä kerman ja vaniljakreemijauheen yhdistelmäkin sopii väliin vallan mainiosti.

* * *

Pohja:
4 kananmunaa
1,5 dl sokeria
1 dl vehnäjauhoja (tai gluteenitonta jauhoa)
1 dl perunajauhoja
1 tl leivinjauhetta

Kostutus:
sokerivettä (20%)
rommiaromia ja/tai rommia

Väliin:
vadelmahilloa
750ml (=3 prk) vispikermaa
1,5-2 dl vaniljakreemijauhetta

Pinnalle:
1 dl kermaa vaahdotettuna kakun pinnalle
350g (ruskeaa) marsipaania
kaakaojauhetta
(ruskeaa elintarvikeväriä)

Koristeluun:
tomusokeria tai lumijauhetta

Valmista ensin pohja vaahdottamalla munat ja sokeri. Sihtaa joukkoon keskenään sekoitetut jauhot ja leivinjauhe. Levitä massa leivinpaperoidulle uunipellille, ja paista 200°C asteisessa uunissa n. 8-10 minuuttia, kunnes pohja on kypsä. Kumoa sokeroidulle leivinpaperille ja poista pohjapaperi.
Leikkaa jäähtyneestä levystä 4 kpl (erikokoiset) pisaran muotoisia paloja. Kannattaa tehdä kaavat leivinpaperista niin muoto pysyy oikeana ja voit varmistaa kakkupohjan riittävyyden.

Tässä välissä kannattaa valmistaa sokerivesi. Sokerivesi on liuos jossa on sokeria ja vettä suhteessa 1:4. Liuosta valmistetaan tarvittava määrä, ja se kiehautetaan niin että sokeri liukenee, ja jäähdytetään esim. vesihauteessa. Tämä käy kaikkien kakkujen kostutukseen. Mausta sokerivesi rommiaromilla ja/tai rommilla, itse käytin molempia.

Vispaa kerma ja sekoita siihen vaniljakreemijauhetta, kunnes kreemi paksunee ja maku on hyvä. Vaniljakreemijauheen menekki voi olla eri merkkien välillä erilainen, siksi on hyvä lisäillä kreemijauhetta pikkuhiljaa.

Kostuta kakun pohjimmainen levy, levitä päälle vadelmahilloa ja hillon päälle kermakreemiä. Kokoa kakku loppuun ja päällystä vielä lopuksi kauttaaltaan kreemillä. Kelmuta kakku kauttaaltaan ja muotoile käsin. Anna maustua kylmässä seuraavaan päivään.

Päällystä kakku marsipaanilla, joka on värjätty ruskeaksi kaakaojauholla. Tässä voi käyttää apuna myös ruskeaa elintarvikeväriä ja valmiiksi ruskeaa massaa. Kannattaa siltikin lisätä massaan kaakaojauhetta, jotta marsipaani saa suklaisen maun. Leikkaa marsipaanin pintaan piikit pitämällä saksia melkoisen vaakatasossa. Tässä parhaat ovat kapeat ja teräväkärkiset sakset (esim. parturisakset) jotta jälki on siistiä. Piikkejä voi muotoilla vielä käsin terävämmiksi ja pidemmiksi.

Koristele käpykakku halutessasi tomusokerilla tai lumijauheella.

25. syyskuuta 2013

Vegaaninen suklaa-banaanikakku


Tämä kahvikakku on yllättävän hyvää vaikka se valmistuukin ilman eläinkunnan tuotteita. :)

* * *

5 dl karkeita vehnäjauhoja
4 dl sokeria*
1 tl suolaa
1 tl sooda
1,5 vaniljasokeria
1 tl kanelia
1 tl kardemummaa
4 rkl kaakaojauhetta
1 dl soijajauhoja
2 isoa kypsää banaania
1,5 dl sulatettua margariinia (Sunnuntai Laktoositon leivontamargariini)
2 dl soijamaitoa

Mittaa kuivat aineet kulhoon ja sekoita keskenään, siivilöi ettei taikinaan jäisi paakkuja. Lisää joukkoon soseutettu banaani sekä sulatettu margariini ja soijamaito. Sekoita tasaiseksi taikinaksi, ja kaada voideltuun (alumiinivuokaa käytettäessä myös korppujauhotettuun) vuokaan ja tasoita. Paista uunin alatasolla 175°C asteessa n. 1 tunti.

* Osan sokerista voi korvata esim. ruoko- tai muscovadosokerilla.

16. syyskuuta 2013

Apfelstrudel - Omenastruudeli


Nyt on mitä parhain hetki leipoa omenastruudelia! Kotimaiset omenat ovat kypsyneet ja niistä saa loihdittua monenlaisia herkkuja. Itse en ollut aiemmin omenastruudelia tehnytkään, niin nyt pääsin sitä kokeilemaan sekä hyödyntämään omenasatoa.

Oma taikinani oli erittäin hyvin venyvää, eikä repeillyt tai palautunut kaulitessa. Tähän vaikuttaa hyvä vaivaus ja riittävä lepo. Struudelista tuli muutenkin onnistunut ja kaunispintainen. Maku oli mehevä eikä liian makea.

* * *

Taikina:
3 dl vehnäjauhoja
1 kananmuna
0,25 tl suolaa
2 rkl öljyä
4-5 rkl vettä

Täyte:
400 g hapokkaita omenoita pienenä kuutiona (ilman hävikkiä)
2 rkl sitruunanmehua
1 dl korppujauhoja tai keksimurskaa
1 dl rusinoita
0,75 dl sokeria
2 tl kanelia
1 tl vaniljasokeria
100 g voita (osa voiteluun)

pinnalle tomusokeria

Valmista ensin taikina. Sekoita keskenään jauhot, kananmuna, suola ja öljy, ja lisäile vettä pikkuhiljaa kerrallaan kunnes taikina on tasainen ja kimmoisa. Vaivaa taikinaa vielä noin 5 minuuttia, jotta taikinaan muodostuu sitkoa. Laita taikinan ympärille kelmu ja anna sen levätä jääkaapissa vähintään tunnin verran.

Varaa täytteeseen riittävästi omenoita, niin että kuorimisen ja siemenkotien poistamisen jälkeen jää 400 g omenaa. Leikkaa omenat pieniksi kuutioiksi. Lisää omenakuutioiden joukkoon sitruunamehua ja sekoittele. Mittaa pieneen kulhoon tai lasiin valmiiksi 1 dl korppujauhoja tai keksimurskaa. Sekoita toisessa pienessä kulhossa sokeri, kaneli, vaniljasokeri ja rusinat. Sulata 100 g voita.
Ennen kuin alat kaulia ja venyttää struudelitaikinaa, varmista että kaikki täytteeseen tarvittavat raaka-aineet ovat valmiina punnittuina ja voi sulatettuna. Kaulitse ja venyttele taikina joko leivinliinan tai leivinpaperin päällä, käytä vehnäjauhoja apuna. Kauli taikina ensin kaulimella n. 20x20 cm kokoiseksi, jonka jälkeen on helpompaa lähteä venyttämään taikinaa käsin. Venyttele taikinaa tasaisesti ympäriinsä kunnes se on läpikuultava ja kooltaan ainakin 30x40 cm. Laita taikinan päälle ensin korppujauhot tai keksimurska, jätä toisen pitemmän sivun reunaan n. 5 cm tyhjää tilaa. Levitä sitten omenat ja voitele ne voisulalla (noin puolet sulatetusta 100 g:sta), ripottele pinnalle sokeri-kaneli-rusinaseos. Rullaa struudeli leivinliinaa tai -paperia apuna käyttäen ja nosta struudeli uunipellille jossa leivinpaperi. Asettele struudeli perinteisesti sarven muotoon, tai riippuen minkä malliselta astialta sen tarjoilet. Voitele struudeli lopulla voisulalla, ja paista 225°C asteessa uunin keskitasolla n. 20 minuuttia. Peitä kypsä struudeli leivinliinalla ja anna jäähtyä.
Sihtaa tomusokeria struudelin päälle ennen tarjoilua. Tarjoile struudeli haaleana vaniljajäätelön, vaniljakastikkeen tai vaikka kardemummalla maustetun kermavaahdon kanssa.

4. syyskuuta 2013

Kreemi-browniet


Tämän ohjeen sain SLY23-kierroksen pariltani Kakkupuikkojen Astalta. Ja nämä olivatkin suussasulavia! Suklaisia, ja välissä olevan kreemin ansiosta ihanan meheviä. Lisäksi tämmöiset pieneen vuokaan mitoitetut reseptit ovat yhden ja kahden hengen talouksissa käteviä niin ei tule aivan valtavia määriä herkkuja, ja sitä myöten sitten syötyä niitä. ;)

Pekaanipähkinästä on ehkä tullut lempparipähkinäni, koska sen rakenne on melko pehmeä ja maku mieto, ja sen ulkonäkö on kaunis ja sopii koristeluun.

* * *

Taikina:
250 g sokeria
2 kananmunaa
100 g vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
50 g pekaanipähkinöitä rouhittuna
100 voita tai margariinia
3 rkl kaakaojauhetta

Kreemi:
200 g tuorejuustoa
0,5 tl vaniljauutetta
5 rkl sokeria

Kuorrute:
4 rkl voita tai margariinia
1 rkl maitoa
100 g tomusokeria
2 rkl kaakaojauhetta

koristeluun 9 tai 16 kpl kokonaisia pekaanipähkinöitä

Aloita punnitsemalla sokeria 250g. Ota sokerista 5 rkl toiseen kulhoon, jossa sekoitetaan keskenään tuorejuusto, vaniljauute ja tämä 5 rkl sokeria. Laita valmis kreemi sivuun tai kylmään odottamaan.
Vatkaa munat ja loput sokerista vaahdoksi. Sulata taikinan voi ja kaakaojauhe kasarissa sekoittaen, lisää seos munasokerivaahtoon. Hämmennä joukkoon jauhot, leivinjauhe ja pähkinät.
Voitele neliskulmainen (20x20 cm) vuoka kevyesti ja peitä pohja leivinpaperilla. Laita puolet taikinasta vuokaan ja sivele tasaiseksi. Laita tuorejuustoseos varovasti päälle ja sitten lopuksi loput taikinasta.
Paista 180°C asteessa 40-45 minuuttia, anna jäähtyä.
Sulata kuorrutteen voi maidon kanssa ja sekoita joukkoon tomusokeri ja kaakaojauhe. Levitä kuorrute brownielevyn pinnale, koristele halutessasi pekaanipähkinöillä. Leikkaa paloiksi joko 9 tai 16 kpl (eli 3x3 tai 4x4).

1. tammikuuta 2013

Royal -kääretorttukisa: The Ultimate Fail

SLY-ringissä meille tarjoutui mahdollisuus osallistua Royal Chef Vesa Parviaisen luoman reseptin testaamiseen sekä kilpailuun. Royal toimitti meille tarvittavat suklaat postitse, sekä reseptin. Päätin tehdä tortusta jouluhalon, ja koristella sen yksinkertaisesti tomusokerilla ja suklaahiutaleilla.

No nyt ei mennyt niinkuin Strömsössä.

En tiedä mikä meni vikaan. Olinko liian hätäinen kun kiireessä tätä viimeisenä kilpailupäivänä, ennen matkaanlähtöä väkersin? Olisiko rullan kannattannut jähmettyä kylmässä ennen kuorruttamista ja viimeistelyä? Menikö kuorrutteen kanssa jokin vikaan?

Kaikki meni ihan hyvin siihen asti, kun olin rullannut tortun, ja ryhdyin valuttamaan kuorrutetta sen päälle. Kuorrute ei vaan tahtonut pysyä tortun päällä, vaan valui reunoja pitkin alas ja levisi tarjoiluastialle. Kuvioin kuorrutteen muistuttamaan puun pintaa, ja laitoin hetkeksi kylmään että kuorrute jähmettyisi. No, sitten aloin isolla paletilla sitä siirtelemään uudelle alustapaperille ja lautaselle kun edellinen oli törkeän näköinen kuorrutteen levittyä yli, ja siinähän tämä koko möhkäle levisi pahemmin ja halkesi pituussuuntaan kahtia. Siinä vaiheessa löin hanskat tiskiin enkä enää edes yrittänyt pelastaa tilannetta.

Ohjeita noudatin orjallisesti enkä sooloillut, tosin pohja käskettiin rullaamaan pyyhkeeseen ja tätä vaihetta en ymmärtänyt mitä siinä tarkalleen ottaen haettiin. Pitikö pyyhe jäädä rullan sisään (no ei kai?) vai käyttää pyyhettä apuna  rullaamisessa kuten leivinpaperia? Miksi?
Samaisella ohjeella on kuitenkin muut onnistuneet.

Mitä nyt tuota maistoin, niin täytteen maku ja koostumus oli hyvä, samoin pohjan. Kuorrute taasen oli mielestäni liian löysää, vähentäisin kerman määrää ja seoksen pitäisi hieman jäähtyä ettei se valuisi kakun päältä pois. Kuorrute valmistettiin tummasta suklaasta ja on melko voimakkaan makuista jopa minun makuuni vaikka tummasta suklaasta pidänkin. Suosittelisin antaa tortun levätä ja jähmettyä eri työvaiheiden välissä.

Mestaritkin joskus epäonnistuvat, kai sitten minäkin. :D

25. lokakuuta 2012

Honkapyölin mamman piimäkakku


Tämän kakkuohjeen on laatinut isäni, ja tätä ohjetta hiotessa on käyty läpi useita reseptikokeiluja sekä koeleivontoja täydellisen koostumuksen sekä mausteiden määrän kohdilleensovittamiseksi.
Isäni sai taannoin jostain kimmokkeen piimäkakun leipomiselle, ja alkoi muistella oman isoäitinsä eli mammansa tekemää piimäkakkua, jota oli kuulemma usein tarjolla. Jollain tusinareseptillä isä sitten oli piimäkakkua tehnyt, ja lopputulos oli kuulemma ollut mitäänsanomatonta. Siitä sitten alkoi tämä Honkapyölin mamman kakkua jäljittelevän reseptin työstäminen. Kakkua ovat maistelleet Lydian lapsenlapset eli isäni veljineen, ja todenneet sen olevan aivan kuin iso-iso-mammani kakku oli.
Kakkua on nykyään usein tarjolla isäni toimesta myös vanhempieni luona. Isäni toisinaan lisää kakkuun myös itsekuivatettuja appelsiininkuoria hienonnettuna, näin teki myös Lydia-mamma. Kakku säilyy pitkään ja on parhaimmillaan 4.-5. päivänä leipomisesta.

***

Reseptissä huomioitavaa: Honkapyölin mamman lusikat olivat hyvin syviä ja kuperia, ja mausteita kun lusikalla mitattiin niin ne olivat melkoisen kukkuraisia lusikallisia. Siksi tässä ohjeessa kannattaa itsekin etsiä lusikkalaatikosta semmoinen vanhanmallinen syvempi kahvilusikka, ja sillä sitten mitata reiluja kukkurallisia lusikallisia. Jos et tämmöistä syvempää lusikkaa löydä, niin kauho vain reilusti niitä mausteita purkista. Mausteita tässä kakussa saa ja täytyykin olla reilusti.

6 dl Anni Helenaa
1,5 tl soodaa
1,6 dl sokeria
1,5 tl kanelia
1,5 tl inkivääriä
1,5 tl neilikkaa
1,5 tl pomeranssinkuorta
(ripaus muskottia)
1,5 tl kardemummaa
2 dl siirappia
3 dl piimää
200g sulatettua voita
2 dl rusinoita

Ohje on niinkin helppo, että ensin sekoitetaan kaikki kuivat aineet ja rusinat keskenään, ja sitten joukkoon lisätään siirappi, piimä ja sulatettu voi. Sitten vain sekoitetaan tasaiseksi taikinaksi, ja kaadetaan voideltuun ja korppujauhotettuun vuokaan. Paista kakkua ala-keskitasolla aluksi 25 minuttia 200°C asteessa, ja laske lämpötila sitten 175°C asteeseen ja paista toiset 25 minuuttia. Kokeile kypsyys tikulla. Jos kakun paistopinta alkaa tummua ja kuivumaan liikaa, laita leivinpaperi kakun päälle. Anna kakun vetäytyä hetki vuoassa ennen kumoamista.

Rusinoita ei tarvitse pilkkoa, mutta kannattaa erotella toisistaan mikäli ovat tahmaantuneet toisiinsa kiinni. Monet ns. halpamerkkien rusinat ovat toisistaan irtonaista tavaraa, mutta Sun Maidin rusinat ovat semmoisia kostean tahmeita ja yhdessä möykyssä siinä pussissa.

Olen toisinaan tehnyt tämän kakun myös vegaanisesti. Tällöin voi korvataan Sunnuntain Laktoosittomalla leivontamargariinilla, ja piimän tilalle olen laittanut soijamaidolla notkistettua maustamatonta soijajogurttia. Ohje on itsessään kananmunaton. Toimii oikein hyvin myös näin, maistuu ihan normaalilta piimäkakulta.

4. syyskuuta 2012

Browniet


Brownieiden ohjeita netistä tuntuu löytyvän pilvin pimein, mutta vasta nyt löysin hyvän reseptin kirjasta Amerikan herkut (tekijöinä Jill & Joyce Parker) ja sain säädeltyä kohdilleen semmoisen oikeasti hyvän ja omaan mieleeni olevan browniereseptin. Useiden ohjeiden tulokset ovat olleet kitkerän suklaisia, sekä aivan liian kuivia, ja rehellisesti sanottuna niin pahoja että syömättä jäi (ja silloin se on todellakin pahaa).

Brownieita on kahdentyyppisiä ´cakey´ joka on nimensä mukaan kakkumainen ja kuivempi, ja ´fudgy´ joka on kosteampi ja tahmaisempi, ja minun mielestäni se oikeampi versio. Browniessa kuuluu ehdottomasti olla suklaata, ja tarpeeksi, niin että yksikin suupala voi viedä sen makeanhimon.

Kuvassa on sekä suklaabrownieita että valkosuklaabrownieita, ja yhdestä taikinasta tulee tuo määrä, eli 16 pikkupalaa.

***

Suklaabrowniet:
130 g tummaa suklaata (1 Pandan levy)
100 g voita tai margariinia
2 munaa
1 dl sokeria
1 tl vaniljasokeria
1,75 dl vehnäjauhoja
(rouhittuja saksanpähkinöitä)

Sulata rasva sekä suklaa yhdessä. Sekoita kulhossa sokeri, vaniljasokeri ja munat, lisää rasva-suklaaseos joukkoon. Sekoita joukkoon jauhot, sekä halutessasi pähkinöitä. Levitä taikina brownie-vuokaan (n. 20 cm x 20 cm) ja paista 175°C asteessa keskitasolla n. 15-20 minuuttia. Kakku on valmista kun se hieman alkaa reunoista irrota, mutta on kuitenkin vielä kostea ja pehmeä. Jäähdytä kakku, ja leikkaa paloiksi. Koristele kermapursotuksilla, kerma täydentää ihanasti suklaan maun.
Pyöreään piirakkavuokaan tarvitaan tupla-annos, uunipellille vähintään nelinkertainen.

Valkosuklaabrownieita saat vaihtamalla tumman suklaan tilalle saman määrän valkosuklaata. Näitä ei kuitenkaan kutsuta blondieiksi, vaikka joskus tämmöiseen nimitykseen törmääkin niiden yhteydessä. Blondie on oikeaoppisesti brownien serkku josta suklaa on jätetty pois ja sokerina on muscovado- tai fariinisokeria, ja maku on toffeinen.

1. syyskuuta 2012

Porkkanakakku (vegaaninen & gluteeniton)



Sain kakkutilauksen juhliin jonne valmistin New York juustokakun, sekä porkkanakakun joka oli gluteeniton sekä vegaaninen, ja siten myös maidoton, laktoositon ja kananmunaton. New York juustokakun tein aiemmin julkaisemalla ohjeellani, ja tämän porkkanakakun tein ohjeella jolla olen tehnyt taivaallisen herkullista porkkanakakkua ollessani täysin vegaani. Nyt vain korvasin vehnäjauhot gluteenittomalla jauhoseoksella sekä kaurattomalla soijapohjaisella vaniljakastikkeella, ja näin saimme tästä gluteenittoman. Tämä porkkanakakku on ihanan kostea ja mehevä, ja siinä on paksu kerros tuorejuustokreemiä. Sellainenhan porkkanakakun kuuluukin olla.

Nuo koristeporkkanat näyttävät kuvassa jotenkin paljon isommilta, eikä niiden kuviointi erotu.


***

Pohja:
2,5 dl Alpro Soya vaniljakastiketta (tämä ei sisällä kauraa)
4 dl gluteenitonta jauhoseosta
2 dl sokeria
1 tl suolaa
1 tl vaniljasokeria
2 tl kanelia
2 tl leivinjauhetta
225 g Sunnuntai Laktoositonta leivontamargariinia
300 g porkkanaraastetta

Kuorrutus:
100 g Tofutti Naturel soijatuorejuustoa
100 g Sunnuntai Laktoositonta leivontamargariinia
200 g tomusokeria
2 tl vaniljasokeria

Koristeeksi:
sokerimassasta tai marsipaanista tehtyjä porkkanoita
hasselpähkinärouhetta


Raasta porkkanat. Sulata margariini. Sekoita kuivat aineet yhteen. Notkista vaniljakastike vatkaimella, ja sekoita joukkoon kuivat aineet sekä sulatettu margariini, ja lopuksi porkkanaraaste. Kaada taikina pyöreään 24 cm:n irtopohjavuokaan jonka pohjalla on paperi. Paista 180°C asteessa keskitasolla tai hieman alempana n. 35-40 minuuttia. Irrota vuoasta ja jäähdytä.
Vatkaa soijatuorejuusto sekä margariini sekaisin, sihtaa joukkoon tomusokeri ja vaniljasokeri. Levitä reilu kerros jäähtyneen kakun päälle ja reunoille. Koristele halutessasi koristeporkkanoilla ja/tai pähkinärouheella.

9. heinäkuuta 2012

Marjainen hyydykekakku


Juhannuksen vietin vanhempieni luona maaseudun rauhassa perheemme parissa. Oli siinä samassa sangen hyvä tilaisuus tehdä taas jonkinlainen kakku kun oli syöjiäkin paikalla. Halusin kuitenkin tehdä jotain suhteellisen yksinkertaista enkä raahata kovin kummoisia aineksia tai välineitä mukanani, ja katselin Kinuskikissan sivuilta ideoita tämmöisiin hyydykekakkuihin, joita en ole itse kovin paljoa vielä tehnyt. Päädyin mukailemaan kuningatar-kakun ohjetta, tässä linkki alkuperäiseen ohjeeseen Kinuskikissa.

Tässä kakussa pääsin kokeilemaan montaa uutta juttua.
Ensinnäkin, pohjana käytin mansikkaisia Domino -keksejä ja ne toimivat yllättävän hyvin pohjana ja makukin oli hyvä. Itse en pidä Digestive -pohjasta niin tämä oli hyvä vaihtoehto. Aion hyödyntää ideaa varmasti uudelleen, mielessä pyörii jo minttu-suklaa-juustokakku.
Tämä kakku hyydytettiin ilman liivatetta, ja tässä olisi pitänyt käyttää Hyytelösokeri Multi -nimistä tuotetta jota ei kuitenkaan meidän lähikaupasta löytynyt, niin laitoin sitten vain tavallista hyytelösokeria joka ei kuitenkaan riittänyt pitämään kakkua kasassa leikkaamisen jälkeen. Eli tästä opimme siis että pelkkä hyytelösokeri ei itsessään riitä hyydyttämään kakkua. Minun moka siis.
Kakkuun sai hyvin käytettyä pakkasesta viime vuoden marjoja ennen uutta satokautta, siksi kakkuun tulikin laitettua punaisia viinimarjoja kun vadelmat olivatkin jo huvenneet. Kakkukin hupeni nopeasti lautaselta vaikka vähän valuvaa olikin, maku oli siis kyllä kohdillaan.

9. toukokuuta 2012

Valkosuklaa-kuningatar hyydykekakku



Tämmöisellä luomuksella osallistuin Stockmannin 150. juhlavuoden kakkukilpailuun. 1000 euron pääpalkinnon olisin sijoittanut Kitchen Aidin yleiskoneeseen, mutta voitto ei tällä kertaa lohjennut ja kone jäi vielä haaveiden tasolle. ;)

Minun Stockmann juhlakakkuni oli tämmöinen hyydykekakku valkosuklaamousse-kuningatar makuyhdistelmällä. Pohjana on paistettua kakkulevyä, en nimittäin arvosta Digestive-pohjaa kovinkaan paljon tämäntyyppisissä kakuissa. Valkosuklaaseen päädyin, koska se on mielestäni hieno maultaan, ja valkoinen on monessa juhlassa tärkeä väri. Kuningatarmarjat ovat myös arvokkaalta kuulostavia, sekä kaunis väriyhdistelmä, ja tuovat kontrastia valkoiseen kakkuun, sekä ovat raikas vastapaino valkosuklaalle.

* * *

Pohja:
1 kananmuna
0,5 dl sokeria
0,5 dl vehnäjauhoja (Anni Helena)
0,25 dl perunajauhoja
0,25 tl leivinjauhetta
2 rkl kaakaojauhetta

Valkosuklaamousse:
200 g valkoista suklaata
1,25 dl sokeria
200 g = 1 rasia Philadelphia Naturel tuorejuustoa
3 dl kuohukermaa
4 liivatelehteä + 1 rkl kuumaa vettä

Kuningatarkiille:
vadelmia
boysenmarjoja tai mustikoita
2 dl aidoista vadelmista tehtyä mehua
2 liivatelehteä


Valmista ensin pohja vaahdottamalla muna ja sokeri, ja sihtaa joukkoon keskenään sekoitetut jauhot. Paista voidellussa ja korppujauhotetussa 20-24 cm vuoassa 200°C asteessa n. 15 minuuttia, kokeile tikulla kypsyys. Kumoa paperille kuten kääretorttupohja ja jäähdytä, mutta siirrä jäähtyneenä paperoituun irtopohjavuokaan takaisin. Kostuta hieman esim. maidolla ja painele tiiviiksi pohjalle ja reunoille.

Valkosuklaamoussea varten sulata suklaa vesihauteessa. Liota liivatelehdet kylmässä vedessä. Vaahdota kerma. Sekoita ensin tuorejuustoon sokeri, suklaasula ja kuumaan vesitilkkaan liotettu liivate juoksevana liruna, ja sitten lisää joukkoon vaahdotettu kerma. Sekoita tasaiseksi, ja kaada kakkupohjan päälle vuokaan. Napauta joitain kertoja että ilmakuplat hajoavat, ja siirrä jääkaappiin hyytymään useammaksi tunniksi.

Kun valkosuklaamousse on tarpeeksi hyytynyt, lado kakun pinnalle marjoja, ja valmista mehukiille. Liota liivatteet, ja ota osa mehusta ja kuumenna ja lisää liivatteet siihen. Yhdistä loppu mehusta kylmänä joukkoon ja kun mehu on tarpeeksi haaleaa ja vielä juoksevaa, kaada marjojen päälle, ja jätä taas hyytymään, mielellään yön yli.

Kakun voi koristella minun tapaani joko valkosuklaaspritseillä tai vaikka kermaruusukkeilla annospalojen päälle.

29. helmikuuta 2012

Mudcake


Kun kipeänä oleva poikaystävä pyytää leipomaan jotain hyvää, voiko siitä kieltäytyä millään syyllä? Ei. Päädyin sitten leipomaan mudcakea, eli suomalaisittain melko ällöttävältä kuulostavaa mutakakkua. Mutta ei voi sanoa kuin että omnomnom. Helppoa, nopeaa ja suklaista!

Ohje:
4 munaa
2 dl sokeria
2,5 dl vehnäjauhoja (Anni Helena)
2 tl leivinjauhetta
200g margariinia
200g tummaa suklaata, esim. Taloussuklaa -levy

Sulata margariini ja siihen samalla suklaa paloina, vaahdota munat ja sokeri, ja sekoita leivinjauhe vehnäjauhoihin. Yhdistä munasokerivaahtoon jauhoseos sekä suklaa ja rasva, sekoita varovasti ja mahdollisimman vähän.
Laita irtopohjavuoan (halkaisijaltaan n. 24 cm) pohjalle leivinpaperi, ja voitele ja korppujauhota vuoka. Kaada taikina vuokaan, ja paista 200° C keskitasolla n. 15-20 minuuttia. Oma uunini oli varsin tehokas ja 20 minuuttia oli ehdoton maksimi, koska kakun on tarkoitus jäädä keskeltä raa'aksi. Kakku kuitenkin jäähtyessää laskeutuu ja tiivistyy, eikä jää valuvaksi taikinaksi.
Valmiin kakun voi koristella yksinkertaisesti sihdatulla tomusokerilla, tai annospalojen päälle tai viereen voi laittaa kermapursotuksen.

26. lokakuuta 2011

Meksikolainen ananaskakku


Ananasta minun keittiössäni käytetään paljon, ja se sopii moniin ruokiin ja jälkiruokiin erinomaisesti. Tämän kakun muistan yläasteen kotitaloustunneilta kun teemana oli Meksiko, ja onnistuinpas taannoin löytämään sen reseptin ja pääsin taas maistelemaan tätä ihanan kosteaa ja makeaa kakkua.


Vuoan pohjalle:
n. 1 rkl voita tai margariinia
1 dl fariinisokeria tai tummaa sokeria
7 kpl ananasrenkaita
7 kpl punaisia cocktailkirsikoita

Taikina:
125g voita tai margariinia
2 dl sokeria
2 kananmunaa
2,5 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
2 tl vaniljasokeria
0,5 dl ananasmehua


ananasmehua kakun kostuttamiseen


Leikkaa aluksi leivinpaperista vuoan pohjan kokoinen pala, tähän käy halkaisijaltaan n. 24-26 cm irtopohjavuoka. Voitele paperi ja vuoan reunat. Ripottele tumma sokeri tasaisesti pohjalle, ja asettele siihen ananakset joko renkaina, tai jos haluat tehdä kakkuun aurinkoisen kuvion, jätä keskimmäinen ananas renkaaksi ja lado puolikkaita ananasrenkaita auringon säteiksi. Asettele cocktailkirsikat ananasrenkaiden sisään.
Valmista taikina vatkaamalla rasva ja sokeri vaahdoksi, ja lisää kananmunat yksitellen. Sekoita keskenään kuivat aineet, ja ripottele niitä sitten taikinaan vuorotellen ananasmehun kanssa. Sekota tasaiseksi, ja nostele nokareina kakkuvuokaan ananaksien päälle. Tasoittele taikinaa hieman, mutta varo etteivät kirsikat lähde vaeltelemaan taikinan mukana. Paista 175° C asteisessa uunissa n. 40 minuuttia.
Anna kakun ensin jäähtyä kunnolla, ja valele päälle ananasmehua. Anna kakun mehustua vuoassaan mielellään seuraavaan päivään, mutta sen paremmaksi tämä muuttuu mitä pidempään tämän antaa kylmässä vetäytyä ja valelee välillä ananasmehulla.
Kun kakku on aika tarjoilla, kumoa se kakkuvadille niin ananasten muodostama kuvio tulee pinnalle. Tämä on herkkua sellaisenaankin mutta sopivia lisukkeita ovat esimerkiksi vaniljajäätelö sekä kermavaahto.

Maidottoman ja/tai laktoosittoman version saat käyttämällä laktoositonta/maidotonta leivontamargariinia. Muistathan ottaa huomioon myös mahdollisen maidottoman/laktoosittoman jäätelön ja kermavaahdon tarjoillessasi.