Näytetään tekstit, joissa on tunniste Opiskelu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Opiskelu. Näytä kaikki tekstit

23. lokakuuta 2014

Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa

Tässä pari kuvaa mistä kaikki alkoi...

Pikku-Sokerihelmi leipomassa ruisleipää mummin kanssa.


Pikku-Sokerihelmi voitelemassa pullia äidin apuna.

7. elokuuta 2014

Koulussa: 5. jakson yhteenveto (2. lukuvuosi)

Minun kohtaloni 5. jakson kohdalla selvisi vasta jakson ensimmäisenä päivänä. Koululla ei ollut menossa mitään jaksoa joka olisi edistänyt opintojani järkevästi, ja kohdallani tehdiin pieniä poikkeuksia ja järjestelyjä. Loppujen lopuksi suoritin jakson niin että olin 6 ov:a alan työpaikalla (tämä ei ollut varsinainen työssäoppimisjakso) ja loput 2 ov:ta sain opiskella itsenäisesti eri kirjoista sekä opettajan kokoamasta materiaalista. Nämä 2 ov:ta sisälsivät mikrobiologiaa sekä teorian raskituksesta, pakkasleivonnasta ja leivonnan apuaineista.

Kakku & Leipä Keisarin tuotantotilat Sörnäisissä

Itse työjakson suoritin Kakku & Leipä Keisarin leipomopuolella, ja siellä oli rento ja hauska meininki. Tämän 6:n viikon aikana tuli tehtyä monenlaisia pullatuotteita sekä leipiä ja sämpylöitä. Työjakson tarkoitus oli olla paja- ja yritystoiminnan jakso, joka koulussa opiskeluta tarkoittaisi sitä että valmistetaan mm. myymälään tulleita tilauksia, mutta jakso on mahdollista suorittaa myös työpaikalla perehtyen samalla miten tilaustoiminta toimii, eli minkälainen on prosessi siitä kun asiakas tilaa tuotteen, siihen kun se hänelle luovutetaan.
Suosikkituotteeni näistä leipomopuolen tuotteista oli ehdottomasti pistaasipulla, sitä kannattaa maistaa jos sattuu Kakku & Leipä Keisarin myymälän ohi kulkemaan, tai Stockmannilla pyörähtämään! Pistaasipullassa on siis reilusti pistaasitäytettä joka sopii yllättävän hyvin pullaan, ja pulla on paperisessa tulppaanikapselissa. Pistaasipullasta on myös saatavilla vuokapitkoa, mutta mielestäni pulla on silti hieman parempi.

Teoriaosuuden materiaalin olin lueskellut ja opiskellut hyvissä ajoin ja kerrannutkin moneen kertaan, ja kävin sitten vain koulussa tekemässä tentit aiheesta. Pääsin lävitse, ja minun ei tarvinnut enää olla koulussa kahdella viimeisellä viikolla, joten pystyin aloittamaan kesätyötkin hyvissä ajoin ennen alamme vuoden suurinta ruuhkaa eli valmistujaisviikonloppua. Pääsin siis kesäksi töihin Kakku & Leipä Keisarille konditorian puolelle. Viihdyin paikassa hyvin ja muu porukka oli rentoa ja hyvällä huumorintajulla varustettua. Kummasti sitä vaan tämmöinenkin aamu-uninen herää klo 5 aamulla ja suuntaa töihin klo 6.00, kun viihtyy työssään ja ala on oma.

Kakku & Leipä Keisarin appelsiini-suklaakakkuja!

Kesäkin siis vaan vierähti töitä tehden, ja aika lentää kun on kivaa. En pitänyt ollenkaan lomaa, mutta ehdin sentään matot käydä pesemässä ja mansikkapellolla ja mustikkametsässä.  :D
Nyt vielä loppukiri koulussa ja valmistuminen alkaa häämöttämään!

6. huhtikuuta 2014

Koulussa: 3. jakson yhteenveto (2. lukuvuosi)

Aika kuluu kuin siivillä ja opinnot ovat jo näinkin pitkällä, ja mallillaan. :)

Jaksolla suorittamani opinnot:
4 ov Osaajana ammatissa -teemaa
3 ov äidinkieltä (AI2, AI3, AI4 -kurssit)
1 ov matematiikkaa (MA3 -kurssi)
1 ov Venäjän alkeet (valinnainen)

Jakson vaihtuminen tapahtui melkolailla lennosta, koska jatkoimme tätä "Osaajana ammatissa" -teemaa myös 3. jaksossa. Eli nämä "perustamamme" yritykset jatkoivat toimintaansa niin että kaikki olivat vuorollaan "pomoina". Tästä kokonaisuudesta olen kirjoittanut tarkemmin tuohon 2. jaksoa käsittelevään postaukseen.
Jakso jakautui melkolailla niin että ensimmäiset 4 viikkoa olimme leipomotiloissa tekemässä näiden omien yritystemme tuotteita, ja toiset 4 viikkoa olimme sitten pelkästään näiden ns. yhteisten aineiden opetustiloissa koulun yläkerrassa.
Minulla oli taasen ihan oma lukujärjestys ja pieniä järjestelyjä siinä. Tunteja meni hiukan päällekkäin muttei onneksi tullut pahemmin mitään hyppytunteja, ja joukossa oli paljon lyhyitäkin päiviä.

Suoritin tässä samalla useamman kurssin äidinkieltä. Tein itsenäisesti tehtäviä, sekä istuin eri ryhmien äidinkielen tunneilla mukana aina tilaisuuden tullen. Myös tämä blogin pitäminen toi lisäpisteitä ja edisti opintosuoritusten syntyä.
Äidinkielen 4. -kurssiin kuului myös portfolion tekeminen opinnoista. Me emme tee siis varsinaista opinnäytetyötä, vaan portfolio korvaa sen. Minä en tee portfolioa PowerPoint tai Google Docs -esityksenä kuten muut opiskelijat, vaan tämä blogini sisältää portfolioni. Olisin kuitenkin tännekin raportoinut aina opinnoista samaan tapaan kuin mitä portfolion pitää pitää sisällään ja laittanut kuvia, joten opettajat sekä koulutusalavastaava totesivat ja myönsivät minulle luvan että portfolioni on tässä blogin muodossa.

Minun piti suorittaa yksi valinnainen kurssi ja valitsin venäjänkielen alkeet. Tämä oli nappivalinta, koska ensinnäkin saan todistuksen venäjänopinnoista ja alkeiden osaamisesta, ja muutenkin kurssi oli mielenkiintoinen ja meillä oli hyvä ja innostava opettaja. Toivon voivani jatkaa venäjänopiskelua jossain vaiheessa.

Seuraava jakso sisältääkin taas 1. jakson aikana tehtyjen erikoistöiden tapaisia suklaa- sekä sokeritöitä, sekä olisi taas 4 viikkoa työssäoppimista luvassa.

10. tammikuuta 2014

Koulussa: 2. jakson yhteenveto (2. lukuvuosi)

Tämän lukuvuoden 2. jakso piti sisällään:
- 4 ov työssäoppimista
- 4 ov Osaajana ammatissa -teemaa

Työssäoppimisjakson suoritin Nurmileivän leipomossa Helsingin Tukkutorilla. Työpaikan tuli olla tarpeeksi iso ja valmistaa isompia määriä tuotteita ja pitkälti koneellisesti, ja tämä oli siis semmoinen paikka. Tällä leipomopuolella tein 4 viikkoa leipurin töitä eli erilaisia leivonnaisia ja leipiä hiivataikinoista. Paljon tuli tänä aikana tehtyä erilaisia leipiä ja sämpylöitä, sekä pullaa, viinereitä ja munkkeja. Siellä tehtiin muuten jotain aivan älyttömän hyvää focacciaa, jota pääsimme aina välillä maistelemaan, sitä jäin erityisesti kaipaamaan.
Työssäoppimisaika meni nopeasti, ja viihdyin siellä hyvin. Työaika oli maanantaista torstaihin klo 10.00-17.00, ja perjantaisin klo 6.00-10.00. Myönnettäköön, että alalle poikkeuksellisen myöhäinen työaika oli suuri houkutus paikkaa valitessa. ;)
Jaksolta sain lisää tuntumaa taikinantekoon ja käsitystä kuinka työt jaksottuvat ja jakautuvat isossa leipomossa. Opin tuntemaan ja käyttämään uusia koneita, sekä heittämään jauhoja pöydälle tai taikinalle silleen "like a boss", silleen kuin ammattilaiset tekevät.

Paikan roskakatosta en jäänyt kaipaamaan, siellä nimittäin haisi aivan järkyttävän pahalle! Viereisessä liiketilassa sattui sijaitsemaan eräs lihatukku ja jaoimme roskakatoksen heidän kanssaan, ja aina sai pidätellä henkeään kun sinne meni, ja milloin lattialla oli jotain luita tai verta ja suolenpätkiä...

Arvosanaksi harjoittelujaksosta tuli K3 eli paras mahdollinen jälleen, ja työpaikkaohjaaja kehui että olen oikein kehityskelpoinen yksilö ja innostunut alasta, ja minussa oli myös oma-aloitteisuutta.

Kuvia minulla ei valitettavasti ole työssäoppimispaikan töistä.

* * *

Osaajana ammatissa -teema piti sisällään sen, että ryhmissä perustimme oman yrityksen ja kehittelimme sille liikeidean ja valmistettavat tuotteet. Jokainen ryhmä toimi vuorollaan viikon esimiehenä muille ja silloin valmistettiin heidän yrityksen tuotteita.

Minun yritykseni ja liikeideani oli mukaelma haaveideni kahvila-leipomosta. Se olisi jenkkityylinen diner, jossa olisi shakkiruutuinen lattia, jukeboxi, ja muutenkin retrohenkinen sisustus. Siellä fiftarihenkiset tarjoilijat tarjoilisivat pöytiin, ja tarjolla olisi erilaisia amerikkalaisia klassikkoleivonnaisia, jäätelöannoksia, burgereita yms. pientä naposteltavaa. Ehkä jotain lounastakin. Erilaiset erityisruokavaliot olisi huomioitu hyvin. Paikassa voisi järjestää aina välillä jotain hauskaa ohjelmaa ja teemaviikkoja, ja alennusta laskusta saisi paikan henkeen sopivalla pukeutumisella, tai jos paikalle saapuisi jollain päheällä vanhalla jenkkiautolla. Tästä haavekuvastani tule varmasti kertomaan lisää jatkossakin.

Minun viikollani leivottiin:
- New York Cheesecakea
- jättisuklaamuffinsseja
- kirsikkapiirakkaa
- sitruunamarenkipiirakkaa
- gluteenittomia mudcakeja
- vegaanisia jättisuklaacookieita
- hampurilaissämpylöitä

Ohjeet näihin tuotteisiin olivat lähes kaikki omiani ja tästä blogistakin löytyviä, jotka mukailin sitten valmistettavaksi isommissa määrissä ja koulun olosuhteissa. Muffinssit valmistettiin muffinssimixistä (= valmis jauhoseos johon lisätään vettä ja öljyä), ja hampurilaissämpylöiden ohje oli käyttämästämme kirjasta. Sitruunamarenkipiirakkaan kehittelin ohjetta, ja niiden valmistus olikin varsinainen episodi...

Mudcaket, muffinssit sekä cookiet olivat erityisen hyvin onnistuneita ja ohjeet toimivat sellaisenaan vaikka suuremmissa määrin. Kirsikkapiirakka ja New York Cheesecaketkin onnistuivat, vaikka käytössä olevien vuokien kanssa täytteiden ja pohjien määrät eivät aluksi menneet aivan yksi yhteen, mutta reseptejä muokattiin ja paranneltiin viikon aikana kokemuksien myötä.

Sitten ne sitruunamarenkipiirakat. Niiden takia olin jo lopettamassa koulun ja luovuttamassa totaalisesti alan suhteen, kun oli hieman vastoinkäymisiä niiden kanssa. Minulla ei siis ollut varsinaista ohjetta niille, muuta kuin että muromassaa pohjaksi, sitruunakiisselitäytteelle parikin "sinnepäin" ohjetta, ja päälle tulisi marenkia. No ei se ihan näin sitten mennyt.
Ongelmaksi muodostui tämä sitruunakiisselitäyte, joka ensimmäisen reseptin myötä oli jotain sanoinkuvaamattoman pahanhajuista ja oudonväristä mömmöä. En tiedä oliko siinä jotain muutakin vialla kuin väärinymmärtämäni valmistustekniikka, mutta epäilen että joukossa olisi ollut mahdollisesti jollaintapaa pilaantunutta kananmunaa.
Pääsin kuitenkin tämän asian "yli" vielä saman viikon aikana, ja kokeilin toista reseptiä joka oli minulle tutumpi. No sillä piirakat sitten onnistuivatkin. Tästä reseptistä pitäisi kehitellä vähän pienempi versio kotikäyttöön, ei semmoista josta tulee 20 piirakkaa.

Muiden yritysten viikoilla valmistin mm. macaronseja (ensimmäistä kertaa, vihdoinkin!), gluteenittomia juustokakkuja, Bebe-leivoksia, pekaanipähkinäpiirakoita, kuningatarpiirakoita, käpykakkuja, hyydykeleivoksia, taatelikakkuja, glögi-juustokakkuja, punajuuri-Aurajuustopiirakoita, kananmunattomia muffinsseja, kaneliässiä, sekä piparkakkutaikinaa ja siitä sitten monenmuotoista piparia.

Kaikenkaikkiaan jakso meni mukavasti ja saimme tehdä kivoja töitä. Tuo oman yrityksenkin vetäminen oli loppujen lopuksi kivaa, vaikka ennakkoon se jännittikin paljon ja stressasin miten suunnittelemani työt ja aikataulut toteutuvat, saapuuko tilatut raaka-aineet ajallaan tukusta, ja pystynkö pitämään niin monia lankoja käsissäni yksin. I did it!

Tässä kuitenkin jokunen kuva jakson töistä:

Huge muffins are huge.

Cherrypie that'll kill ya!

Nimestään huolimatta melkoista herkkua!

Sitruuna-marenkipiirakkaa!

Vegaanicookiet valmiina maailmanvalloitukseen!

New York Cheesecakeakin olisi tarjolla.


Tämän jakson "Osaajana ammatissa" -teema jatkuu 3. jaksolla.

20. lokakuuta 2013

Koulussa: 1. jakson yhteenveto (2. lukuvuosi)

Nyt ollaan jo 2. lukuvuodella opinnoissa kohti leipuri-kondiittorin perustutkintoa! Oli mukava palata kouluun kesäloman jälkeen ja innostusta riittää vielä yhtä paljon kuin ennenkin.
Heti alkuun tapahtui merkittävä käänne; luokkamme lakkasi olemasta ja meidät jaettiin muihin ryhmiin opintojen tilanteen ja hyväksilukujen mukaan. Meillä kun lähes kaikilla oli jotain hyväksilukuja ja sen myötä oma opintopolku, niin emme pystyneet enää etenemään samaan tahtiin. Tästä oli huhuttu jo keväällä ja minäkin lähdin jo viimeisessä jaksossa suorittamaan omaa polkua.
Minä päädyin 3. vuoden opiskelijoiden luokalle, ja sain myös uuden ryhmänohjaajan. Ryhmään tuli myös muutama muu entiseltä luokaltani, sekä muutamia 4. vuotta suorittavia opiskelijoita, ja ryhmänohjaaja oli koko luokalle uusi, vaikkakin kaikille tuttu opettaja. Ryhmä on mukava ja olen sopeutunut tilanteeseen hyvin. Ja vuosi alkoikin mitä kiinnostavimmalla aiheella; leipuri-kondiittorin taitotöillä, eli päästiin näpertelemään kaikenlaisia koristuksia ja erikoisuuksia!

Nämä 8 ov:a sisälsi:
- pastillagen valmistaminen ja käyttö, häätemppelin suunnittelu ja toteutus
- taitoleivät, Ekbergin ikkunasomistuksen suunnittelu ja toteutus
- krokaanityö
- marsipaanikurssi "Kehdosta hautaan - elämänkaarijuhlien kakunkoristeet"
- tuotemuuntelua ja tuotekehittelyä

* * *

Häätemppeli pastillagesta

Pastillage on jännää massaa, se tehdään tomusokerista, maissitärkkelyksestä ja liivatteesta, ja noin vuorokauden kuivuttuaan "se on niin kovaa että voitte vaikka Dremel Multilla tai taltalla muokata sitä" lainatakseni kurssia vetänyttä opettajaa. Minä tosin en ihan yhdy tuohon väittämään, sen verta monta kertaa sain rakennelmani osia hajoamaan ja monta kertaa olin jo luovuttamassa ja itkemässä opettajaa apuun. Saan tosin syyttää siitä itseäni kun piti taas keksiä miltei mahdoton idea eikä mitään edes hiukan yksinkertaisempaa ja tavanomaisempaa. :D
Mutta loppujen lopuksi tästä tuli tosi kaunis ja näyttävä. Idean ja inspiraation sain kotoani löytyvästä isosta valkoisesta Marrakech -lyhdystä. Pastillagea voi myös värjätä kuten muitakin massoja sekä maalata. Vaikka raaka-aineet siinä onkin syötäviä, massaa käytetään koristeiden tekoon koska kuivuttuaan se on tosiaan niin kovaa ettei sitä pysty syömään. Tulemme vielä jatkossa tekemään lisää pastillagetöitä, ja tällöin ajattelin tehdä jonkinlaisen Venetsia-naamion ja maalata sen kynäruiskulla.

Koristetaulu taitoleipätaikinasta

Taitoleipäkurssilla kävimme läpi eri taikinatyyppejä joista näitä koristeleipiä valmistetaan, sekä koristelutekniikoita (jauhotus, viillot, kerroksittain rakentaminen, erilliset koristeet).
Kurssin aikana valmistin valmiskaavoista etanan, punotun korin (parityönä), sekä suunnittelin ja tein myös kissan. Lisäksi teimme koristetaulut ja omani kuvaa sangen hyvin intohimoani alaan. Tämä työ sai opettajalta kehuja, että oli onnistunut kokonaisuus ja olin saanut nuo pienet leipomukset (patonki, pretzel, croissant, ranskanleipä, ruisreikäleipä, pullapitko ja pipariukkelit) näyttämään oikeilta.

Taitoleipiä Ekbergin ikkunassa

Saimme kurssilla pääprojektiksi suunnitella ja toteuttaa Ekbergin leipämyymälän ikkunan somistuksen taitoleivillä. Itse valmistin ikkunaan kissan, koiran ja ruisreikäleipiä, sekä suunnittelin kaavat ikkunassa olleelle lepakolle, ja myös näille kissalle ja koiralle. Olin myös mukana tässä muutaman oppilaan ryhmässä joka lähti sitten paikanpäälle näitä ikkunaan asettelemaan. Tästä projektista on tulossa juttu ja kuvia myös Leipuriliiton lehteen.

Kisumisu (oma suunnitelma)

Etana (valmiskaavasta)

Itse pidin tästä kurssista paljon ja näitä olisi kiva rakennella useamminkin. Koristeleivät ovat vaan melko tuntemattomia meillä Suomessa, mutta Keski-Euroopassa näitä näkee paljonkin. Meidän koulumme lienee ainoa Suomessa jossa tätä osa-aluetta opetetaan, ja opettaja onkin hakenut omat oppinsa juurikin Keski-Euroopasta. Kannattaa googlailla kuvia näistä koristeleivistä, näitä löytyy hakusanoilla englanniksi "decorative bread" tai saksaksi "partybrote".


Punottu kori

Krokaani on mantelimassasta, valkuaisista ja vehnäjauhosta vatkattu massa, joka pursotetaan tai muotoillaan tangoista haluttuun muotoon ja paistetaan ja kuivatetaan, ja näistä rakennetaan pöytäkoristeita sekä eräänlainen hääkakku.
Varsinainen krokaanityö jäi minulta tekemättä, kun sairastin ärhäkän syysflunssan ja olin juuri silloin poissa kun näitä valmistettiin. Tein krokaanikurssin viimeisenä päivänä korvaavana työnä mantelikrokaanityön, tai oikeastaan opettajan toiveesta testasin semmoista ohjetta. Tarkoituksena oli siis keittää fruktoosista, glukoosisiirapista ja mantelirouheesta seos, josta olin aikeissa tehdä kulhon muottia apuna käyttäen. No, kaikki meni hyvin siihen asti kun muottina ollutta metallikulhoa piti alkaa irrottamaan, ja se ei lähtenytkään irti. Ja kun sain kaasupoltinta apuna käyttäen massan irti kulhosta, se alkoi pikkuhiljaa valumaan kasaan. Ei mennyt kauaakaan kun tämä työni näytti kasalta oksennusta, eikä mitään ollut enää tehtävissä. Silloin koin ensimmäistä kertaa niin suurta pettymystä ja ärsytystä että totesin päivän olleen ihan hyödytön ja että olisin voinut jäädä kotiin. Vika ei kuitenkaan ilmeisesti ollut minussa, koska samanlaisen massan keitti myös toinen oppilas ja hänenkin työlleen kävi juuri samoin. Eli vika on ollut joko ohjeessa, tai mahdollisesti työtilan sisäilma on ollut liian kosteanlämmin ja massa ei ole siitä tykännyt. No, whatever. Aion kokeilunhalusta kuitenkin valmistaa pienen krokaanityön kotona.

Fantasiakakun koristelu (styrox-pohjille)

Marsipaanikurssilla valmistimme marsipaanista vauvoja, haikara-laattoja, pikeeritossuparin, ylioppilaslaattoja, kihlajaislaattoja, hääparin, sekä vapaavalintaisia eläinhahmoja ja muita otuksia. Harjoittelimme pikeerillä sekä koristegeelillä tekstaamista. Lisäksi suunnittelimme ja teimme fantasiakakun koristeeksi, eli styrox-pohjien tai kakkuvuokien päälle teimme koristelun. Minä toin omat styrox-pohjat kotoa (näitä saa ainakin UllanUnelmasta) ja tein kolmikerroksisen, amerikkalaistyyppisen koristelun. Siitä tulikin todella hieno, ja kokeilin siinä uusia juttuja kuten seeprakuvion tekoa sekä tuota pohjimmaisen kerroksen raidoitusta. Vapaavalintaisina hahmoina tein hämähäkin, sekä Liero Lonkeron Alfred J. Kvak -piirrossarjasta.

Liero Lonkerolla olisi raportti

Jakson aikana teimme myös jonkin verran tilaustöitä muiden töiden lomassa. Itse valmistin mm. yhdellä kertaa 2 kappaletta suklaakakkuja joissa oli välissä kirsikkatäytettä sekä vatkattua nougatmassaa, ja kostutus oli kirsikka-aromilla maustettua sokerivettä. Tässä minulla oli pieni näytön paikka, koska opettaja uskoi tehtävän minulle ja keskittyi itse opetukseen ja muihin töihin. Toinen kakuista oli menossa juurikin opettajan apen juhliin, ja opettaja pystyi antamaan palautetta myös kakun mausta ja muusta, ja se oli kuulemma ollut oikein onnistunut ja kostutustakin oli tarpeeksi. 
Tätä kakkua tehdessä opin pari hyödyllistä kikkaa suklaakuorruteiselle kakulle, ensinnäkin kakkuun laitettiin pinnella kauttaaltaan ohut kerros keitettyä ja soseutettua kirsikkatäytettä, ja näin pinnasta tulee sileä ja se eristää kosteuden. Tätä kutsutaan aprikoteeraukseksi. Lisäksi opin miten suklaakuorrutus saadaan tasaisesti ja kauniisti.

Vasemmalla opettajan ja oikealla minun pursottamani kakku

Tein myös pari muutakin tilauskakkua jotka olivat melkein samalaiset. Opettaja teki pursotukset ja ruusut toiseen näistä, ja minun piti tehdä perässä kopio tästä opettajan tekemästä. Näitä kakkuja tehdessä minun piti alusta lähtien merkitä kaikki työvaiheet ylös ja punnita raaka-aineiden määriä, jotta voin tehdä tarkan ohjeen kakulle, ja pystyn laskemaan sille hinnan raaka-aineiden menekin mukaan. Tästä on tulossa vielä erillinen oma postauksensa.
Pursottaminen jännitti minua melko paljon, koska en koe sen olevan vahvinta osaamisalaani, kun on tullut tehtyä enemmän näitä marsipaani- ja sokerimassapäällysteisiä kakkuja. Enkä ollut koripunostakaan aiemmin pursottanut, mutta tiesin kyllä miten se tapahtuu. Noh, lopputulos on muuten hyvä mutta nuo päällipuolen reunat olisivat voineet mennä paremmin, yleensä se onkin juuri tämä kohta jossa minulla on vaikeuksia. Mutta vielä joku päivä minäkin pursotan yhtä hyvin kuin kondittorimestari-opettajamme!

Kakussa näpertelemäni ruusu

Ruusujen tekoon opin kursilla myös uuden tekniikan ja täytyy sanoa että se on todella hyvä ja helppo, eikä siihen tarvita mitään välineitä, ainoastaan massaa ja leivinpaperin palanen. Ruusut siis ainakin sujuvat jo erittäin hyvin. Ja opettajamme on kehitellyt aivan loistavan massan näiden tekemiseen. Massa joka on hyvin elastista, mutta myös kuivuu nopeasti. Mikään markkinoilla oleva massa ei ole vastaavaa. Me koulussa kutsumme sitä ruusumassaksi, ja siinä on ainakin kaakaovoita yhtenä ainesosana.

Ja luokan kesken valmistimme yhteensä 1500 leivosta, joissa oli murokuppi, hillotäyte, vetopohjanappi, suklaa- tai vaniljakermapallo, karpaloita, ja kuumasile. Siinä olikin hiukan hommaa kun näitä sarjatyönä teimme. Ja se pakkaaminen ja laskeminen... Se oli melkoinen urakka! Nämä olivat Helsingin yhteiskoulun 100-vuotisjuhliin suunniteltu ja valmistettu leivos.

Että semmoinen startti uudelle lukuvuodelle! Nyt olen 2. jakson alussa suorittamassa 4 ov:ta työssäoppimista Nurmileivän leipomossa.

7. kesäkuuta 2013

Koulussa: 5. jakson yhteenveto (1. lukuvuosi)

Tällä jaksolla suoritin seuraavia opintoja:

1 ov Ruotsi
1 ov ATK
2 ov Fysiikka & kemia
4 ov Erityisruokavaliot


* * *

Ruotsin kurssia jännitin edeltäkäsin aivan älyttömästi, ja pelkäsin miten tulen siitä selviämään ja pääsenkö edes läpi. Olin ollut siinä luulossa että olen keskivertoa surkeampi tässä aineessa, eikä kaksikielisen siskoni ja ruotsia sujuvasti puhuva Ruotsissa sekä Maarianhaminassa asuneen äitini kommentit, kuinka "se on niiiiiin helppo kieli" mitenkään vaikuttaneet positiivisesti haluuni panostaa ja opetella kieltä. Minulle se suurin kompastuskivi ruotsinkielessä on se kieliopin epälooginen taivutus ja sanajärjestys. Sanoja kyllä muistan ja opin melkoisen hyvin.
Kurssi kuitenkin meni hyvin ja sainkin pian todeta etten olekkaan toivoton tapaus vaan puhun kuulemma keskivertoa paremmin ja minun kannattaisi ehdottomasti käyttää kielitaitoani rohkeasti. Kurssillamme oli vain 4 oppilasta joten saimme hyvin tehokasta opetusta. Kävimme läpi alan sanastoa eli verbejä sekä ammattityövälineitä ja raaka-aineita. Kurssiin kuului yksi sanakoe, suullinen koe asiakaspalvelutilanteesta sekä reseptikäännöstehtäviä. Teimme myös vierailukäynnin Cafe Ekbergille, jossa ruotsinkielinen omistaja kertoi paikan historiasta ja tuotteista, tietenkin ruotsiksi. Arvosanaksi kurssista sain parhaan numeron eli K3, ja tästä olen iloisesti yllättynyt ja sangen ylpeä.
Kurssin jälkeen asenteeni ruotsinkieleen muuttui paljon positiivisemmaksi, ja sain rohkeutta sen käyttämiseen. Olisi kyllä mukavaa päästä hyödyntämään tätä kielitaitoa vaikka visiitillä Tukholmaan tutustumaan paikallisiin kahviloihin ja leipomotuotteisiin.

* * *

ATK:n kurssi sujui myös leppoisasti. Sain kaikki tehtävät tehtyä, enemmän siis kuin vaaditut, ja vielä etuajassa, ja läpäisin kaikki käymämme Tieken kokeet ensiyrittämällä. Kurssilla teimme harjoituksia ja tehtäviä Word ja PowerPoint -ohjelmia käyttäen. Kurssin sisältö oli seuraavanlainen:

Tietoturva, sähköposti ja internet
• tietoturva ja tietosuoja
• selaimen käyttäminen
• tallentaminen verkosta eri muodoissa
• sosiaalinen media
• asiallinen sähköpostiviestintä
• Tieken internet- ja sähköpostikoe

Tekstinkäsittely
• tekstin muokkaus
• asiakirjastandardi
• kuvien lisääminen Word -tiedostoon
• Tieken tekstinkäsittelykoe

Esitysgrafiikka
• PowerPoint -ohjelman käyttö
• esityksen ulkoasun muokkaaminen
• piirtotyökalun käyttö
• kuvien lisääminen ja muokkaaminen esitykessä
• Tieken esitysgrafiikkakoe

Tästäkin kurssista arvosanaksi tuli, odotetustikin, kiitettävä eli K3.

* * *

Fysiikan ja kemian kurssista olin jo suorittanut aiemmissa opinnoissani 1,5 opintoviikkoa, ja sain tämän puuttuvan 0,5 opintoviikkoa suoritettua tästä kokonaisuudesta tekemällä tehtäviä ja suorittamalla kokeen aiheesta. Minulla oli arvosanoina 4 ja 5 näistä aiemmista kursseista, ja nykyinen arvosteluastoikko kun on 1-3 niin numeroni laski (koska 4=2), mutta minulla on mahdollisuus saada nostettua kokonaisarvosana K3 yhden kokeen suorittamisella. Tämän aionkin tehdä.

* * *

Erityisruokavaliot kuuluikin sitten ammatillisiin opintoihin, ja perehdyimme siis yleisimpien erityisruokavaliotuotteiden valmistukseen ja teoriaan. Kävimme läpi vähälaktoosisen ja laktoosittoman ruokavalion, maidottoman, kanamunattoman, sokerittoman/diabeetikon sekä keliaakikon eli gluteenittoman ruokavalion. Valmistimme erilaisia tuotteita näille ruokavalioille sopivana, ja kävimme läpi kikkoja korvaamiseen ja reseptien muunteluun.

Sain yhdeltä opettajalta jakson lopulla myös erityistehtävän käyttää osaamista ja luovuuttani vegaanileivoksien tekemiseen koulun päättäjäisjuhliin, niistä raaka-aineista mitä viimeisinä päivinä oli enää jäljellä. Pienen inventaarion jälkeen tämä ei tuottanut juurikaan päänvaivaa, kun tietää mitkä raaka-aineet sopivat ja millä korvata mikäkin. Päädyin sitten tekemään tartaletteja, joiden muropohjan tein kananmunattoman pikkuleipämassan ohjetta mukaillen, täytteeksi laitoin Alpro Soyan vaniljasoijavanukasta, päälle vadelmia ja kuumasilettä eli sokerihyytelöä. Ja tadaa, näin simppelisti ohimennen valmistin vegaanileivoksia. ;)

Jakson aikana valmistin mm.
- maidottomia leivoksia
- vegaanisia (= myös laktoositon/maidoton/munaton) tiikerikakkuja
- kananmunattomia pikkuleipiä
- kananmunattomia pusupullia
- gluteenittomia juustokakkuja
- gluteenittomia korvapuusteja
- gluteenittomia vuokaleipiä
- vegaanisia gluteenittomia korvapuusteja
- vegaanisia marjatartaletteja päättäjäisjuhliin

Muissa ryhmissä leivottiin mm. 
- kananmunattomia muffinsseja
- kananmunattomia täytekakkuja
- erilaisia gluteenittomia leipiä ja rieskoja
- gluteenittomia feta-yrttimuffinsseja
- erilaisia gluteenittomia pikkuleipiä
- gluteenitonta omena-toscapiirakkaa
- gluteenitonta Sacher-kakkua
- gluteenittomia munkkeja

Tässä lopuksi taas hieman kuvasatoa jaksolta, valitettavasti nyt ei tullut kuvattua niin ahkerasti koska eipä näissä tuotteissa se ulkonäkö useinkaan poikennut vastaavista töistä joita olemme tehneet.

Maidottomia leivoksia

Leivospa hyvinkin!

Tiikerikakku jossa eläintä vain nimessä!

Vegaani-gluteeniton korvapuusti lähemmin tarkasteltuna.

Tuotteet valmiina lähtemään maailmanvalloitukseen!

Vegaaninen vadelmatartalettiarmeija.

Ensimmäinen lukuvuosi on nyt sitten kokonaisuudessaan purkissa ja olen ylpeä tämän etapin saavuttamisesta. Voin siis hyvillä mielin lähteä kesäloman viettoon! :)

2. kesäkuuta 2013

Koulussa: Oman erityisruokavaliotuotteen suunnittelu ja toteutus



Erityisruokavaliokurssin lopussa meidän tuli valmistaa johonkin tai useampaan erityisruokavalioon sopiva tuote. Minä sitten vähän ns. hikarina yhdistin nämä kaikki ja päädyin tekemään korvapuusteja jotka sopivat vegaaniseen ruokavalioon eli maidottomaan, laktoosittomaan, kananmunattomaan ja muutenkin ilman eläinperäisiä ainesosia, sekä samalla myös gluteenittomaan ruokavalioon.
Koska vegaanileivonta on minulle jo sangen tuttua, en kokenut tätä niin haastavana ajatuksena kuin miltä se joistain saattoi kuulostaa. Toki hieman mietitytti voiko näin monen erityisruokavalion tuote onnistua miten hyvin noin vain suoraan korvaamalla raaka-aineet sopiviksi, mutta innolla ja mielenkiinnolla lähdin haastetta kokeilemaan.

Työn ohje piti laatia itse muuntamalla jotain perusreseptiä, eli emme saaneet käyttää valmiiksi täysin sopivaa reseptiä. Päädyin käyttämään pohjana opettajan reseptiä gluteenittomille korvapuusteille, koska tämä resepti oli jo hyväksi havaittu ja tiesin miltä taikinan pitäisi näyttää ja tuntua. Gluteeniton hiivaleivonta kun ei ole ennen tätä jaksoa ollut minulle vielä tuttua.
Alkuperäistä reseptiä jota lähdin muokkaamaan en voi julkaista, mutta oma versioni näytti tältä.

Raaka-aineet:
2,5 dl soijamaitoa
25 g hiivaa
1 rkl psylliumkuorijauhetta
0,75 dl valutettua soijajogurttia
1 dl sokeria
0,75 tl suolaa
2 tl kardemummaa
75 g margariinia (Sunnuntai Laktoositon leivontamargariini)
n. 600-700 g luontaisesti gluteenitonta jauhoseosta (Semper Fin Mix)

margariinia
kanelisokeriseosta

siirappi-vesiseosta voiteluun
raesokeria

Ensin lämmitin soijamaidon kädenlämpöiseksi, ja liotin sinne hiivan sekä psylliumkuorijauheen, ja jätin turpoamaan n. 10 minuutiksi. Turvonneeseen seokseen lisäsin valutetun soijajogurtin, sokerin, suolan, kardemumman, pehmeän margariinin sekä osan jauhoista. Vatkasin käsin tätä liisterimäistä seosta reilut 5 minuuttia. Sitten lisäilin jauhoja ja vaivasin kunnes taikina alkoi tuntumaan hyvältä ja yhtenäiseltä taikinalta, ja semmoiselta jota pystyisi käsittelemään.

Kaulitsin taikinan jauhojen avulla suorakaiteen muotoiseksi levyksi, ja väliin levitin margariinia sekä kanelisokeriseosta. Sitten rullattiin, leikattiin ja palat paineltiin korvapuustin muotoon. Nostatuskaapissa nämä olivat puolisen tuntia, jonka jälkeen voitelin ne vesi-siirappiseoksella ja ripottelin raesokerit pintaan. Paistoin korvapuustit pinnavaunu-uunissa n. 210°C asteessa reilut 10 minuuttia. En ihan minuutintarkkuudella katsonut kelloa, vaan arvioin aina loppujen lopuksi värin, pinnan ja tuoksun perusteella kun tuote on kypsä.

Soijajogurtin laitoin jo edellisenä iltana suodatinpaperiin valumaan, tuo Alpro Soyan maustamaton jogurtti kun on nykyään lirumpaa kuin ennen. Valuttamalla siitä saa hyvin jämäkämpää tavaraa esim. rahkan korvikkeeksi.

Työn aikana huomioin parhaani mukaan kontaminaatioriskin ei-toivottuihin raaka-aineisiin, eli esimerkiksi leikkasin margariinin omalla puhtaalla veitsellään enkä lainannut veistä pöydällä olleesta voipaketista, peitin astiat aina tarpeen mukaan minimoidakseni jauhopölyn leijailemisen taikinaan tai raaka-aineisiin, sekä tarkistin vielä erikseen kaikista raaka-aineista ettei niissä ole jotain mikä ei sopisi näihin ruokavalioihin (esim. maidon jäämiä gluteenittomassa jauhoseoksessa).


Lopputulos oli oikein onnistunut, ja olin yllättynyt kun nämä korvapuustit olivat jopa parempia kuin aiemmin valmistamamme gluteenittomat korvapuustit. Rakenne oli kuohkeampi ja pullamaisempi eikä niin murenevainen. Myös maku oli kohdillaan. Opettajakin hämmästeli onnistunutta lopputulosta ja totesi sen olevan "huipputuote" kun käy niin moneen erityisruokavalioon. Myös eräs koulumme henkilökuntaan kuuluva keliakiaa sairastava työntekijä, jolle gluteenittomat tuotteet ovat luonnollisestikin hyvin tuttuja, kehui että nämä olivat erityisen hyviä ja onnistuneita korvapuusteja. Pussit hävisivät myymälästä alta aikayksikön eivätkä edes ehtineet pakkaseen.

Tämmöisinä hetkinä on kyllä aikamoinen voittajafiilis, ja tuntee olevansa omalla alalla. Erityisruokavaliot kun ovat vielä itselleni semmoinen osa-alue johon haluan panostaa ja tarjota mahdollisuuden nauttia hyvistä leipomotuotteista vaikka olisikin jokin rajoite ruokavaliossa.

22. toukokuuta 2013

Koulussa: Suolan merkitys leivonnassa

Suola vaikuttaa leivonnassa monella tapaa. Suola antaa ensinnäkin makua, mutta vaikuttaa myös taikinan käsiteltävyyteen ja tuotteen lopulliseen ulkonäköön, sekä säilyvyteen.

Leivoimme kolmessa eri ryhmässä ranskanleipää. Yksi ryhmä teki täysin suolattomia, toinen ryhmä ohjeen mukaisella suolamäärällä, ja kolmas ryhmä runsaalla suolamäärällä. Vertailimme sitten luokan kesken tuloksia niin ulkonäön, rakenteen kuin maunkin osalta.




Suolaton leipä oli ensinnäkin kamalan makuista, ei uskoisikaan kuinka paljon suolan puuttuminen voi makuun vaikuttaa. Suolaton leipä oli rakenteeltaan pehmeää ja löysää, ja väriä se sai epätasaisesti. Pinta oli muhkurainen, eikä leipä revennyt toivotusti ja oli muutenkin lässähtäneen oloinen. Tässä sisus oli selkeästi tummin.


Normaalisuolainen leipä oli ideaalisen näköinen ulkonäöltään ja väriltään, ja hyvärakenteinen. Kuori oli tasavärinen, tasainen ja hyvin revennyt. Maku oli tietenkin kohdillaan. Leipä oli myös hyvin kohonnut.



Voimakassuolainen leipä oli pinnasta tumma ja kova, ja rakenne oli suurihuokoinen. Suolaisuus tuli jälkimakuna.




Leipä on vähäsuolainen jos tuotteen suolaprosentti jää alle 0,6% (ruokaleivät) tai 1,2% (hapankorput ja näkkileivät). Voimakassuolainen on tuote, jossa suolaa on yli 1,2% (ruokaleivät) tai 1,6% (hapankorput ja näkkileivät. Normaalisuolainen ruokaleipä sisältää siis 0,6-1,2% suolaa. Suolan määrän merkitseminen leipätuotteeseen on pakollista.

Koulussa: 4. jakson yhteenveto (1. lukuvuosi)

4. jaksomme aihe oli kokeellinen leivonta.

Tämä aihe piti sisällään seuraavia teemoja:
- leipomoteollisuuden valmiit ja puolivalmiit tuotteet (vetopohjat, kreemit yms.) ja niiden käyttö
- luomuraaka-aineet ja niiden käyttö, luomuleivonta
- kokeellinen leivonta
- ravitsemuksen merkitys leivonnassa

Jaksolla valmistimme siis erilaisia tuotteita käyttäen erilaisia leipomoteollisuuden valmistuotteita ja vertailimme niiden makua ja koostumusta itsetehtyihin, ja kyllä eron huomasi varsinkin maussa. Hyvinä puolina valmistuotteissa on kuitenkin tasalaatuisuus, sekä prosessien nopeutuminen. Säilyvyyskin on etu, mutta sen kääntöpuolena on sitten runsaat lisä- ja säilöntäaineet.


Yksi tämmöisistä valmistuotteista tehty tuote oli tämä kuvan kinuskileivos. Siinä käytimme valmiita pakastettuja vetopohjia, valmista kasvirasvakreemiä joka vaahdotettiin kuohkeaksi, valmista kinuskia ja hilloa. Täytyy kyllä myöntää, että maku oli hyvin teollinen.

Jaksolla kävimme läpi myös luomuleivontaa ja teimme erilaisia kokeiluja luomulaatuisilla raaka-aineilla. Luomuraaka-aineissa leipoutuvuus voi olla hyvinkin erilainen verrattuna tavalliseen, ja esim. jauhoerissä olla suuriakin eroavaisuuksia laadussa, johtuen pienistä tuotantomääristä.
Tekemistämme luomutuotteista varsinkin voisilmäpullat olivat erityisen hyviä, ja tuntuivat maistuvan paremmilta kuin tavalliset. Minua innostaisi kotonakin käyttää jatkossa enemmän luomuraaka-aineita leivonnassa.

Kokeellinen leivonta taasen tarkoitti sitä, että teimme tuotteita eri valmistusmenetelmillä vertaillen lopputulosta. Vertailimme myös valmiita jauhomixejä kuinka ne toimii ja onko maku- tai ulkonäköeroja alusta asti itsetehtyihin.

Jaksolla meillä oli myös tämmöinen projekti, jossa saimme itse pareittain tai pienissä ryhmissä suunnitella viikoksi itsellemme työt, ja tuotteiden piti olla muutettu luomuksi, kuitupitoisemmiksi tai kevyemmiksi (=vähärasvaisemmiksi).

Parini kanssa meillä oli tämmöiset tuotteet:
- ruisleipä luomuraaka-aineilla
- voisilmäpullat luomuraaka-aineista
- kakkupohjat luomuraaka-aineista
- kevyempi hyydykekakku
- kevyemmät pikkuleivät kasvimargariinilla
- kevyemmät ja kuitupitoisemmat croissantit
- kuitupitoisemmat sämpylät
- kuitupitoinen kauraleipä
- kuitupitoisempi marjapiirakka
- kuitupitoisemmat pikkupizzat (tomaatti-feta ja kinkku-ananas)

Ja sitten taas kuvasatoa jakson töistä:

Prinsessaleivoksia

Croissantteja

Suklaacroissantteja (sisällä suklaanappi)

Vuokaleipiä

Sämpylöiden nimeäminen on vakava asia ;)

Luomuruisleipiä

Luomuvoisilmäpullia

Kevyempi hyydykekakku

Marjapiirakka kuitupitoisemmalla pohjalla

Kuitupitoisempi ja kevyempi "croissu"

* * *

Jakson loppupuolella onnistuin ensin saamaan koulussamme kiertäneen ärhäkän flunssan, ja työtunneille ei ole asiaa jos yskii, aivastelee tai nenä vuotaa. Muutenkin työtunnit ovat jatkuvaa seisomista, nostelemista ja kantamista, niin siellä ei puolikuntoisena jaksa. No, flunssasta selvittyäni sain, jälleen, jännetuppitulehduksen ranteeseeni, ja tällä kertaa niin pahan ettei peukaloni liikkunut ollenkaan ja olin käsi paketissa, ja toisenkin viikon poissa työtunneilta. Tämän vuoksi, vaikka sairaslomalla olinkin, sain jaksosta merkinnäksi T eli täydennettävä. Yritän tämän hoitaa pois mahdollisimman pian, vielä tämän kevään aikana. Jakso ei siis ole hylätty eikä mene täysin uusiksi, mutta minun pitää osoittaa osaavani nämä opiskellut asiat.

13. toukokuuta 2013

Koulussa: Kuitupitoisuuden laskeminen

Koulussa opettelimme laskemaan tuotteen kuitupitosuuden. Tässä esimerkki laskukaavasta. Eri tuotteiden kuitupitoisuudet löytyvät esimerkiksi Finelistä.

Grahamleipä
Vesi 1000g
Hiiva 60g
Suola 25g
Kuivaraski 50g
Leivänparanne 10g
Grahamjauho 1550g
Hiivaleipäjauho 150g
Gluteeni 15g
 yht. 2860g

Leivän raakapaino 450g
Leivän kypsäpaino 405g

Paistohäviö (g) = 450g - 405g = 45g
Paistohäviö % = 100 x 45g / 450g = 10%

Grahamjauho 1550g / 100 x 12,5g* = 197,35g
Hiivaleipäjauho 150g / 100 x 5,5g* = 8,25g
* = tuotteiden kuitumäärä grammoina per 100g
Taikinan kuitumäärä = 197,35g + 8,25g = 205,6g

Taikinan kypsäpaino = 2860g - (2860 x 10 / 100) = 2574g
Kuituprosentti = 100 x 205,6 / 2574 = 7,987 = n. 8%

+ = plus
- = miinus
x = kertaa
/ = jaettuna

Jos et tätä ymmärrä, niin älä huoli, en minäkään tunnu tätä ymmärtävän. Liian monimutkaista. :D

4. huhtikuuta 2013

Koulussa: Luomuraaka-aineilla leipomista

Koulussa opiskelut jatkuvat, ja nyt meneillään onkin jo 4. jakso tältä ensimmäiseltä lukuvuodelta. Jakson teemana on kokeellinen leivonta, joka tarkoittaa että kokeilemme eri raaka-aineita ja niiden käyttäytymistä, tutustumme leipomoalan valmistuotteisiin kuten kreemeihin ja valmiisiin pohjiin, ja yksi aiheista on myös luomuraaka-aineet leivonnassa.

Meidän tuli suorittaa seuraavanlainen leivontatesti, ja raportoida havaintoja.

Leivoimme vehnäsämpylöitä 2:n litran taikinoina, toisen tavallisilla raaka-aineilla, ja toisessa käytimme vehnäjauhoina ja sokerina luomua, voitakin olimme luomuna tilanneet mutta sitä emme saaneet. Tuorehiiva  lasketaan luomuraaka-aineeksi.

Sämpylöiden perusohje oli seuraavanlainen:
2,000 kg vettä
0,400 kg maitojauhetta (vähälaktoosinen)
0,200 kg hiivaa
0,060 kg sokeria
3,500 kg vehnäjauhoja
0,040 kg suolaa
0,100 kg voita (vähälaktoosinen)

Luomuversion ohje:
2,000 kg vettä
0,400 kg luomuvehnäjauhoja (korvaamaan maitojauhe)
0,200 kg hiivaa
0,060 kg luomusokeria
3,500 kg luomuvehnäjauhoja
0,040 kg suolaa
0,100 kg kirnuvoita (oli tarkoitus olla luomua)

Taikinat valmistuivat kumpikin seuraavissa ajoissa:
n. 2 minuuttia sekoitusta
n. 7 minuuttia vaivausta jolla saavutettiin hyvä sitko
suolan ja pehmeän voin lisäys taikinaan, hieman myös jauhoja
2 minuuttia vaivausta jotta suola ja voi sekoittuvat hyvin

Kumpikin taikina jätettiin hetkeksi pöydälle lepäämään, kummassakin meni suunnilleen sama aika.
Paloittelu 2100 gramman paloihin, kevyt riivaus, lepo.
Paloista pyöritettiin pullanpyörittäjällä 70 gramman pyöreitä sämpylöitä, 30 kpl per pala ja levy.
Settaus pellille 15/pelti ja nostatuskaappiin. Nousu tapahtui molemmissa samaan tahtiin ja yhtä hyvin.

Jauhojen lopullinen menekki:
Tavallisessa -585 g
Luomussa -170 g

Johtopäätöksiä:
Leipoutuvuudessa ja taikinan käyttäytymisessä ei ollut eroa, mutta kuten ylensääkin luomujauhoja käytettäessä, vehnäjauhojen menekki oli tavallisia jauhoja suurempi. Tämä vaihtelu voi olla suurtakin, koska luomujauhojen tuotantomäärät ovat pienempiä eikä laatua saada tasattua yhtä hyvin kuin tavallisissa vehnäjauhoissa.
Pinnan värissä oli selkeä ero, luomusämpylä oli selkeästi vaaleampi. Osasyy tähän voi olla siinä, että tavallisessa sämpylässä käytimme maitojauhetta ja luomussa tätä ei ollut.
Rakenne oli luomussa huokoisempi ja sämpylä oli ilmavampi. Luomusämpylä oli muhkeamman muotoinen.
Makueroa emme näissä huomanneet.

Vasemmalla tavallinen, oikealla luomu.

Tavallinen sämpylä halkaistuna.

Luomusämpylä halkaistuna.

12. helmikuuta 2013

Koulussa: 3. jakson yhteenveto (1. lukuvuosi)

Kolmas jaksomme jakautui kahteen osioon, 4 ov työssäoppimista sekä 4 ov elintarvikeprosessien osaamista, yhteensä siis 8 ov (ov=opintoviikkoa). Aluksi olimme joulukuun alusta alkaen työssäoppimispaikoissamme, välissä pidimme kahden viikon joululoman, ja loppiaisen jälkeen olimme vielä viikon työssäoppimassa ennenkuin palasimme kouluun.

Minä suoritin oman työssäoppiseni siis  
Cafe Esplanadin omassa leipomossa. Viihdyin hurjan hyvin, ja oli ihanaa kun sai tehdä niin monenlaista. Sain tehdä oikeastaan kaikkea mitä muutkin siellä työskentelevät, tosin klo 4 aamulla tuleva leipuri teki pulla- ja leipätaikinat ja hoiti niiden valmistamisen ja muotoilun
(eli ylöslyönnin) kylmiöön valmiiksi, ja sieltä haimme niitä nostatukseen ja voitelimme ja päällystimme. Samaa kakkua ei välttämättä aina tehnyt alusta loppuun sama henkilö, koska esim. hyydykekakuissa oli monta vaihetta ja välissä saattoi joutua odottamaan, ja koristelutkin tehtiin vasta ennen esillepanoa.

Tekemiäni töitä:
- mustikkapiirakkaa
- porkkanakakkua
- hyydykekakkuja
- sitruunamarenkipiirakkaa
- suklaakahvikakkuja
- muffinsseja
- croissantteja
- cookieseja
- joulutorttuja
- joulupipareita
- Runebergin torttuja
- korvapuustien voitelua ja viinereiden täyttöä
- paistamista
- koristelua ja esillepanoa
- siivoamista tietysti myös

Kaikenkaikkiaan ensimmäinen työssäoppimisjaksoni meni hyvin, ei tullut poissaoloja eikä myöhästymisiäkään. Näytönkin suoritin, ja se tarkoitti että päivän ajan valmistin itsenäisesti tuotteita joita olin jo aiemminkin siellä tehnyt. Tein mustikkapiirakoita, suklaakahvikakkuja, sekä croissantteja. Tästä jaksosta ja näytöstä tuli sekä työpaikan että opettajan puolelta hieno rivi K3 -arvosanoja, eli kiitettäviä (meillä arvosteluasteikko on nykyisin 1-3). Olin aika iloinen ja ylpeä itsestäni. :)
Arvostelussa sanottiin, että minulla on hyvä ote taikinaan, olen tarkka ja täsmällinen, tulen hyvin toimeen muiden kanssa ja osaan huomioida muut, ja olen ihanan kiinnostunut alasta ja kaikesta siihen liittyvästä, että minulla on selkeä halu alalle.

Erityisesti jäin kaipaamaan radiota (jota koulussamme ei saa olla), ja sitä rentoa ilmapiiriä, ja kun jokainen keskittyy omaan työhönsä ja on siitä vastuussa.
Kahvilan puolella oli myös semmoinen mehukone, jonne laitettiin appelsiineja semmoiseen kouruun, ja sieltä ne pyörivät kuin lottopallot sinne puristimeen, ja hetkessä oli lasi täynnä jotain maailman ihaninta appelsiinimehua. Huvitusta muissa tuntui herättävän myös lounasannokseni, joka koostui päivittäin pääosin vesimelonista. Ehtymätön vesimelonivarasto olisi mukava omassakin jääkaapissa. ;)


***

Koulussa opinnot jatkuivat elintarvikeprosessiosaamisen töillä. Tämä tarkoitti 4:n viikon jaksoa, jossa valmistimme erilaisia ruokia ja perehdyimme niiden raaka-aineisiin ja käsittelyyn. Jaksolla käsittelimme paljon lihaa, kanaa ja kalaa, sekä opiskelimme lihan teoriaa kuten ruhon osia sekä niille sopivia käyttökohteita. Tämä on onneksi niitä harvoja kertoja, kun opinnoissamme olemme lihan kanssa näin paljon tekemisissä. Yleensä leipuri-kondiittori käyttää lihatuotteita lähinnä valmistaessaan esim. voileipäkakkuja tai suolaisia piirakoita, ja tällöinkin liharaaka-aine on valmiiksi kypsää ja esim. kinkkusuikaleita tai leikkeleitä.

Minä nyt en arvatenkaan ollut aiheesta kovin innostunut, enkä mielelläni käsitellyt lihaa tai kalaa edes hanskat kädessä. Maistamaan en suostunut eikä siihen onneksi kukaan pakottanut, ja sain aina jonkun luokkatoverin maistamaan puolestani. Olen tosiaan ollut nyt liki 7 vuotta kasvissyöjä (lakto-ovo-vegetaristinen, välillä ihan vegaanikin) enkä sinä aikana ole myöskään käsitellyt lihaa tai kalaa, joten on melko lailla unohtuneet ne taidot.
Minulle oli sangen kova paikka myös vierailumme eräässä helsinkiläisessä lihaleikkaamossa ja - jalostamossa. Se kloorin, veren, savun ja kuoleman haju oli kamalaa, enkä pystynyt olemaan koko kierrosta mukana nähdessäni puolikkaita eläinten ruhoja roikkumassa sieltä kiskolta. Muutenkin koko paikka oli hyvin ahdistava. Ei kiitos tällaisia retkiä enää.

Käsittelemämme aiheet:
- lihan teoriaa (ruhon osat ja niiden käyttö)
- kalan teoriaa (eri lajit ja niiden käyttö)
- maitotuotteet
- marjat, hedelmät ja kasvikset
- elintarvikkeiden lisäaineet
- pakkausmerkinnät
- 4 h ensiapua

Valmistimme seuraavia tuotteita ryhmissä:

Kala- ja lihatuotteiden valmistus:
- stroganoff
- lihakeitto
- jauheliha-kaalilaatikko
- mausteinen broilerkastike
- silakkapihvit
- kalapihvit
- italiansalaatti

 Juustot:
- piimäjuusto
- juoksutinjuusto

Kasvisruoat:
- porkkanasosekeitto
- kukkakaalisosekeitto
- porkkanapihvit

Jälkiruoat:
- vispipuuro
- marjatalkkunahyve
- ruusunmarjakiisseli

Hillot, marmeladit:
- erimakuisia marmeladeja
- erimakuisia hilloja (ja minä tietysti tein kirsikkahilloa)

Jaksolla tuli sairasteltua melko paljon, ja jouduinkin olemaan harmillisen paljon poissa. Liikkeellä oli kaikenmaailman flunssat ja influenssat, vatsataudeista puhumattakaan, ja nämä aiheuttivat välillä suurtakin katoa luokastamme ja koulusta ylipäänsä. Pystyin kuitenkin korvaamaan poissaolot ja opinnot jatkuvat sillä hyvällä mallillaan kuten tähänkin asti. Neljännessä jaksossa on luvassa mm. kokeellista leivontaa. Viides eli ensimmäisen vuoden viimeinen jakso on vielä auki, olenko työssäoppimassa vai jonkun toisen ryhmän mukana koulussa, kun muu ryhmämme suorittaa ns. yhteisiä aineita (äidinkieltä, matematiikkaa, englantia, ruotsia ym.) joista minulla on jo suoritukset aiemmilta opiskeluilta. Se selvinnee kuitenkin varmasti pian. :)