Näytetään tekstit, joissa on tunniste Muffinssit ja Cupcaket. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Muffinssit ja Cupcaket. Näytä kaikki tekstit

13. lokakuuta 2013

SLY24: Ruukku-kilpailu ja voitto kotiin!

Peashooter, Wall-nut, Jalapeno, Garlic, Sun Flower, 
sekä etummaisena Potato Mine.

SLY24 -kierroksella meille rinkiläisille tuli postissa pieni yllätyspaketti, josta löytyi Iloleipurin silikonisia muffinssiruukkuja 6 kappaletta, ja näihin liittyen olisi tulossa kilpailu jossa tehtävä oli ideoida ruukkuihin sisältöä. Meille annettiin siis hyvinkin vapaat kädet sen suhteen mitä ruukuissa voisi olla.
Kun sain ruukut ja luin tehtäväohjeet, oli melkeinpä heti selvää että teen Plants vs. Zombies -aiheisia ruukkuja koska olen jo pitkään haaveillut tekeväni jotain aiheeseen liittyvää, ja toisekseen, idea tuntui erikoisemmalta ja omaperäisemmältä kuin kaktuksien tekeminen. Näitä sitten askartelin koulussa marsipaanikurssilla muiden töiden lomassa.

No pääsi sitten käymään niin että nämä minun zombeja vastaan taistelevat kasvit äänestettiin voittajaksi kisassa! Vaikka lähdin kisaan sillä mielellä että kaktukset olisivat ehkä olleet helpommin tunnistettavissa, ja että tämä olisi siinä mielessä vähän riskibisnes jos peli ei ole tuttu äänestäjille.
Mutta oli mukavaa voittaa jokin leivontakilpailu, tosin en ole vielä kuin vasta muutamaan osallistunut SLY-ringin kautta. :)

Nämä ovat eri massoista tehtyjä, massoja on värjätty sekä pastaväreillä että erivärisiä massoja sekoittamalla. Käytin lisäksi joissain CMC-jauhetta kuivattamaan ja kovettamaan osia. Yksityiskohdat olen maalannut pastaväreillä. Ruukussa ei ole tällä kertaa mitään muffinssia vaan pelkkää marsipaania, kun askartelin näitä eri päivinä koulussa.


Minun täytynee vielä hieman selittää mikä tämä Plants vs. Zombies oikein on, niille joille se ei ole tuttu. Kyseesssä on tosiaan semmoinen hauska peli jota on tullut pelattua tietokoneella ja löytyypä kännykästäkin tämä uusin peliversio. Pelin ideana on että sinulla on talo ja piha, ja zombit yrittävät kadulta tulla pihasi läpi taloon syömään aivosi. Eri kasvien avulla sitten tuhoat zombeja. Peli ei ole ollenkaan mikään pelottava vaan pikemminkin huvittava, ja erittäin koukuttava.
Omia suosikkikasvejani pelissä on Kernel-pult, Peashooter, Snow PeaBonk Choy, ja Melon-pult -kasvillakin saa hyvin tuhoa aikaan mutta se maksaa enemmän "aurinkoja". Hyviä lähitaistelukasveja ovat Wall-nut, Cherry BombJalapeno, sekä Squash, ja vedessä Tangle Kelp on aivan ykkönen. Eri zombie-tyypit tosin tuhoutuvat erityyppisistä kasveista, joten jokaiselle kasville on tarkoituksensa ja tilanteensa. Peli vaatii siis hiukan myös strategista suunnittelua ja taktikointia.

20. joulukuuta 2012

Cookie Monster Cupcakes


Näillä osallistuin SLY-ringin Miss SLY Cupcake 2012 -kisaan. Voittoa ei lohjennut, mutta sainpahan vihdoinkin hyvän syyn päästä kokeilemaan tätä ideaa, jonka joskus aikoinaan bongasin jostain Riemurasiasta tai vastaavalta kuvasivustolta. Näiden yksilöiden pohjan tein kookoksen makuisena, ja kreemistä limen makuisen. Näihin ei ole sen kummempaa ohjetta, mutta ohessa selostus eri vaiheista ja kuinka toteuttaa ne. C is for Cookie! ;)

Valmista haluamasi makuisia kuppikakkuja, (esim. suklaa-kookos, mustikka-kookos, kookos-lime tai ihan perus kuppikakkupohja). Muffinssivuokia täyttäessä täytä ne liki täyteen, että kuppikakut kohoavat uunissa reilusti ja korkeiksi.

Silmät voi valmistaa helposti joko suklaasta (valko- sekä tummasuklaata), Candy Meltseistä (valkoista sekä mustaa) tai sokerimassoista.

Suuhun tulevat keksit voi toki itse valmistaa, mutta näissä voi oikaista ja napata kaupasta mukaan jonkun perus-cookiepaketin jonka keksit ovat sopivan pieniä halkaisijaltaan.

Helpon ja hienon pinnan Cookie Monstereille saa kookoshiutaleista, jotka värjätään jauhemaisella sinisellä elintarvikevärillä. Värjääminen on niinkin yksinkertaista, että muovipussiin laitetaan haluttu määrä värjättäviä kookoshiutaleita ja hieman väriainetta ja sitten vaan ravistellaan pussia. Väriä voi lisätä tarpeen mukaan.

Kun kuppikakut on paistettu ja jäähtyneet, leikkaa sivuun kolo keksiä varten. Sivele kuppikakkuihin voikreemiä, ja pyörittele värjätyissä kookoshiutaleissa. Iske paikalleen silmät (mielellään vähän kieroon) ja keksi suuhun.

25. marraskuuta 2012

Brownie -muffinssit


Tämän ohjeen sain SLY21-kierroksen pariltani marraskuun paketissa, jossa teemana oli muffinssit ja kuppikakut. Ohje innosti kokeilemaan ensinnäkin koska browniet ♥, ja kun ohjeessa sokerina käytettiin fariinisokeria joka vaahdotettiin kananmunien kanssa, ja fariinisokeri tuo oman makunsa leipomuksiin ja arvelin että tässä se voisi toimia erinomaisesti.
Näitä leipoessa hetken ihmettelin kun ohjeessa ei ollut mitään nostatusainetta, että olisiko ohje käännös englanninkielisestä ohjeesta joissa yleensä käytetään ns. self-raising flouria, jossa on mukana nostatusaine. Mutta huoli osoittautui aivan turhaksi, näistä tuli nimittäin ensinnäkin taivaallisen makuisia, ja koostumus oli juuri oikeanlainen! Tämä ohje on aivan mahtava, ja oli onni saada se omiin reseptiarkistohin. Kiitos SLY-parilleni!


Lisäksi ohje antoi idean koristeluun. Haaveilen edelleen siitä Hard Rock Cafen hotfudgebrownie-jäätelö-kermavaahto-suklaakastike-cherryonthetop -jälkiruokamaljasta, ja päätin koristella browniet kermavaahdolla, johon päälle vähän suklaakastiketta ja varrellinen kirsikka päälle. Niin periamerikkalaista kuin olla voi. Näihin halusin myös yhdistää leopardimuffinssivuoat joita vihdoin onnistuin UllanUnelmasta löytämään ja tilaamaan ison satsin. Kirsikoiden ohella rakastan kaikkea leopardikuvioista, ja näistä tuli sitten tämmöisiä pin up -cupcakeja. Oh boys!

Brownietaikina:
200 g tummaa suklaata
85 g voita tai margariinia
2 isoa kananmunaa
200 g fariinisokeria
1 tl vaniljauutetta
140 g vehnäjauhoja (suosittelen karkeita)
75 g saksanpähkinöitä pilkottuina

Koristeluun:
kermavaahtoa
suklaakastiketta
12 kpl varrellisia säilykekirsikoita

Sulata voi/margarini ja suklaa yhdessä. Vatkaa kananmunat ja fariinisokeri vaahdoksi, sekoita vaahtoon vaniljauute. Sihtaa joukkoon vehnäjauhot, ja lisää suklaarasvaseos, ja lopuksi pähkinät. Sekoita mahdollisimman vähän, mutta niin että kaikki ainekset menevät tasaisesti sekaisin.
Lusikoi taikinaa muffinssivuokiin, tästä annoksesta tulee 12 kappaletta normaalikokoisia muffinsseja. Suosittelen muffinsipeltiä, jolla paistettaessa muffinssit eivät leviä vaan kohoavat. Paista 180°C asteessa n. 20 minuuttia. Näiden on tarkoitus jäädä hieman kosteiksi ja pehmeiksi keskeltä.

Halutessaan nämä voi koristella vaikkapa tällä minun tyylilläni, mutta ovat herkullisia sellaisenaankin.