Näytetään tekstit, joissa on tunniste Täytekakut. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Täytekakut. Näytä kaikki tekstit

11. tammikuuta 2014

Karvinen -kakku


Tämän kakun tein miehelleni hänen 29-vuotissyntymäpäiväksi. Idea Karviseen oli tosin syntynyt jo vuosi-parikin sitten, ja nyt vihdoin pääsin sen toteuttamaan. Karvinen oli näet hänen lempparihahmojaan lapsena.

Karviseen paistoin 6:n munan kaakaokakkupohjan säädettävässä suorakaiteen muotoisessa vuoassa, väliin laitoin suklaamoussea johon ripottelin joukkoon säilykemandariinien paloja. Appelsiini ja suklaa näet on tämän herran mielestä mahtava makuyhdistelmä, ja sitrushedelmät jotenkin sopivat ajatuksena oranssin väriseen kakkuun. Tästä tuli hieno ja veikeä kakku, ja mieheni mielestä tämä oli "hienoin synttärikakku ikinä".

* * *

Pohja:
6:n munan kaakaokakkupohja

Kostutus:
hedelmämehua

Täyte:
(sipaisu Lemon Curdia)
2 x suklaamousse
2 prk (á 175 g) säilykemandariineja

Päällystys:
SatinIce -massaa värjättynä pastaväreillä
mustaa marsipaania
elintarvikeliimaa

10. tammikuuta 2014

Käpykakku


Viime syksyn isänpäivän kahvipöydässä koreili käpykakku, itsetehty sellainen. Tein käpykakkua ensimmäistä kertaa elämässäni ja reseptin kehittelin itse, ja kaikki meni niin nappiin kuin vain voi. Kerrankin tuntuu että kaikki onnistui täydellisesti, ja olin siksi tästä niin tohkeissani. Makukin oli juuri niinkuin lapsuuden muistoissa. :)

Käpykakku tuo mieleen lapsuuden, koska sitä meillä oli usein kahvipöydässä. Sieltä mistä olen kotoisin, käpykakku on leipomoiden kestosuosikki edelleen ja sitä myydään ympäri vuoden tasaiseen tahtiin, enkä itse osaa ajatella käpykakun kuuluvan mihinkään tiettyyn vuodenaikaan tai juhlaan.
Minun muistoissani käpykakussa on aina ollut välissä vadelmahilloa, ja päällinen on ollut ruskeaa marsipaania jossa maistuu selkeästi suklaa. Välissä on ollut jonkinlaista kreemiä. Opettajieni mielestä oikeaoppisesti välissä on voikreemiä sellaisenaan tai suklaalla maustettuna, mutta itse en niin hirveästi välitä rasvaisesta voikreemistä, tämä kerman ja vaniljakreemijauheen yhdistelmäkin sopii väliin vallan mainiosti.

* * *

Pohja:
4 kananmunaa
1,5 dl sokeria
1 dl vehnäjauhoja (tai gluteenitonta jauhoa)
1 dl perunajauhoja
1 tl leivinjauhetta

Kostutus:
sokerivettä (20%)
rommiaromia ja/tai rommia

Väliin:
vadelmahilloa
750ml (=3 prk) vispikermaa
1,5-2 dl vaniljakreemijauhetta

Pinnalle:
1 dl kermaa vaahdotettuna kakun pinnalle
350g (ruskeaa) marsipaania
kaakaojauhetta
(ruskeaa elintarvikeväriä)

Koristeluun:
tomusokeria tai lumijauhetta

Valmista ensin pohja vaahdottamalla munat ja sokeri. Sihtaa joukkoon keskenään sekoitetut jauhot ja leivinjauhe. Levitä massa leivinpaperoidulle uunipellille, ja paista 200°C asteisessa uunissa n. 8-10 minuuttia, kunnes pohja on kypsä. Kumoa sokeroidulle leivinpaperille ja poista pohjapaperi.
Leikkaa jäähtyneestä levystä 4 kpl (erikokoiset) pisaran muotoisia paloja. Kannattaa tehdä kaavat leivinpaperista niin muoto pysyy oikeana ja voit varmistaa kakkupohjan riittävyyden.

Tässä välissä kannattaa valmistaa sokerivesi. Sokerivesi on liuos jossa on sokeria ja vettä suhteessa 1:4. Liuosta valmistetaan tarvittava määrä, ja se kiehautetaan niin että sokeri liukenee, ja jäähdytetään esim. vesihauteessa. Tämä käy kaikkien kakkujen kostutukseen. Mausta sokerivesi rommiaromilla ja/tai rommilla, itse käytin molempia.

Vispaa kerma ja sekoita siihen vaniljakreemijauhetta, kunnes kreemi paksunee ja maku on hyvä. Vaniljakreemijauheen menekki voi olla eri merkkien välillä erilainen, siksi on hyvä lisäillä kreemijauhetta pikkuhiljaa.

Kostuta kakun pohjimmainen levy, levitä päälle vadelmahilloa ja hillon päälle kermakreemiä. Kokoa kakku loppuun ja päällystä vielä lopuksi kauttaaltaan kreemillä. Kelmuta kakku kauttaaltaan ja muotoile käsin. Anna maustua kylmässä seuraavaan päivään.

Päällystä kakku marsipaanilla, joka on värjätty ruskeaksi kaakaojauholla. Tässä voi käyttää apuna myös ruskeaa elintarvikeväriä ja valmiiksi ruskeaa massaa. Kannattaa siltikin lisätä massaan kaakaojauhetta, jotta marsipaani saa suklaisen maun. Leikkaa marsipaanin pintaan piikit pitämällä saksia melkoisen vaakatasossa. Tässä parhaat ovat kapeat ja teräväkärkiset sakset (esim. parturisakset) jotta jälki on siistiä. Piikkejä voi muotoilla vielä käsin terävämmiksi ja pidemmiksi.

Koristele käpykakku halutessasi tomusokerilla tai lumijauheella.

20. lokakuuta 2013

Baby bump -kakku (gluteeniton)


Tämä muhkeamuotoinen vauvamasu-kakku meni ystäväni ystävän Baby Shower -juhliin, joista tämä tuleva äiti ei tiennyt ennakkoon mitään. Ja minä pääsin siis tekemään masukakkua, jonka olenkin halunnut jo pidempään toteuttaa mutta lähipiirissäni ei olla lisäännytty viimeaikoina.
Juhlissa oli teemana vaaleanpunainen koska mitä todennäköisimmin tyttö sieltä olisi tulossa, ja kakunkin haluttiin olevan värimaailmaltaan juhlien koristeluihin sopiva. Täytteeksi valikoitui vadelma- sekä valkosuklaamoussea, joten kakku sopi täytteidensäkin värien puolesta teemaan. Lisäksi kakun tuli olla gluteeniton.

Lisäksi varmistin pitääkö raskauden aikana välttää jotain tiettyjä ainesosia kun muistelin semmoisesta kuulleeni joskus, ja varmistin mousseihin tulevan tuorejuuston sopivuuden kakun tilanneelta ystävältäni joka on itsekin äiti. Hän totesi että kyllä Suomessa valmistettua tuorejuustoa uskaltaa käyttää varsinkin jos ne on valmistettu pastoröidusta maidosta, ja ainakin tämä tällä kertaa käyttämäni Valion Viola maustamaton oli siten sopiva. Vadelmamoussen vadelmat olivat kotimaisia pakastevadelmia, ja Evirahan suosittelee kaikille näiden ulkomaisten vadelmien kuumennusta.

Vauvamasu-kakkua tehdessä kannattaa kiinnittää huomiota mittasuhteisiin, että rinnat ja vatsa ovat sopusuhdassa ja oikeassa kohdassa eikä kakku ole esimerkiksi leveämpi rinnan kohdalta kuin navan kohdalta.
Baby Shower -tyyppiset juhlat ovat alkaneet Suomessakin yleistyä, ja idea on minusta kiva ja se on hyvä tilaisuus kaikille vielä juhlistaa äitiä yhdessä ennenkuin vauva-arki alkaa.
Olen kuullut kakuista, joissa tulevan lapsen sukupuoli selviää juhlijoille kakun täytteen väristä (vaaleansininen tai vaaleanpunainen), ja se on siis pidetty siihen asti salaisuutena.
Toki kakun voi tehdä myös vaikka tulevan äidin lempiväreillä, tai jollain neutraalilla värillä jos ei välitä tästä vaaleanpunainen/vaaleansininen -jaottelusta tai vauvan sukupuolta ei ole haluttu tietää etukäteen.

Tämän kakun myötä tahdon onnitella Hannelea tulevan perheenlisäyksen johdosta!

* * *

Kakkupohja:
2 x gluteeniton kääretorttupohja

Kostutus:
vaniljasokerilla maustettua maitoa

Täyte:
1 x valkosuklaamousse
1 x vadelmamousse

Päällinen:
Satin Ice -massaa
sokerimassaa
pastavärejä värjäämiseen

12. elokuuta 2013

Schwarzwaldin kakku


SLY24 -kierroksen ensimmäisessä paketissa sain ohjeen tähän kakkuun, joka onkin pitkään kummitellut siellä TO DO -listalla. Kakussa on nimittäin kirsikoita (), ja ne sopivat erittäin hyvin yhteen suklaan kanssa joten kakun on pakko olla hyvää. Tätä tuli sitten kokeiltua viikonloppuna, ja ohje osoittautui oikein hyväksi.

En ole varma olenko tätä kakkua koskaan aiemmin syönyt, saattoi kyllä olla juuri tätä mitä Espanjassa kerran söin, ja ihmettelen jos en olisi tähän Tallinnan kahviloissakaan törmännyt. Ihastuin tähän kuitenkin suuresti, koska, no tietysti ne kirsikat, mutta myös koska kakku oli mehevä eikä liian raskas suklaapohjastaan huolimatta (kuten esimerkiksi Sacher). Lisäksi kuorrute oli erinomaista ja parempaa kuin pelkkä kermavaahto.

Ja kuten aiemmin kirjoitinkin, Schwarzwaldin kakku tunnetaan Amerikan puolella nimellä Black Forest cake, ja tämä saattaa johtua ainakin osittain siitä, että oikeaoppisesti Schwarzwaldin kakussa kuuluisi olla Kirschwasseria kostutuksessa, ja Amerikassa kostutuksessa ei yleensä käytetä alkoholia. Nimi voi olla myös muuten vain käännetty englanniksi.
Ruotsalainen Black Forest Cake onkin sitten ihan eri juttu eikä sillä ole mitään tekemistä tämän saksalaista alkuperää olevan kakun kanssa.


* * *

Kakkupohja:
200 g voita tai margariinia
2 dl sokeria
1 dl fariinisokeria
4 kpl kananmunia
4 dl karkeita vehnäjauhoja
1,5 dl kaakaojauhetta
1 dl mantelijauhetta
0,5 dl perunajauhoja
2 tl leivinjauhetta
2 tl vaniljasokeria
2 dl kevytmaitoa

Kostutus:
1,5 dl kirsikka- tai marjamehua *

Täyte ja kuorrutus:
2 dl vispikermaa
2 dl ranskankermaa
0,5 dl sokeria
2 tl vaniljasokeria
500 g kirsikoita (tuoreita tai säilöttyjä)
2 dl kirsikkahilloa

Koristeluun:
suklaata vuoltuna
10-12 tuoretta tai varrellista cocktail-kirsikkaa
kermavaahtoa kirsikoiden alle pursotettuna

Laita uuni kuumenemaan 175° asteeseen. Voitele ja korppujauhota (teflonvuoka ei tätä tarvitse) pyöreä, halkaisijaltaan n. 22 cm vuoka (itse käytin 20 cm vuokaa ja mahtui juuri ja juuri, myös 24 cm vuoka sopii). Vatkaa rasva ja sokerit vaahdoksi. Lisää kananmunat yksitellen kokoajan sekoittaen. Sekoita kuivat aineet keskenään ja sihtaa joukkoon vuorotellen maidon kanssa. Kumoa taikina vuokaan ja paista n. 50 minuuttia uunin alatasolla, kunnes kakku on kypsä eikä testitikkuun jää taikinaa. Jäähdytä kakkupohja täysin ja leikkaa sitten kolmeen osaan.
Vatkaa kerma vaahdoksi ja sekoita siihen ranskankerma ja sokerit. Poista kirsikoista kivet (säilykekirsikoita käytettäessä tarkista ettei niihin ole jäänyt kiven jäämiä) ja paloittele kirsikat. Jätä kirsikoita myös koristeeksi.
Kostuta kakkulevyt mehulla. Kokoa kakku levittämällä kerrosten väleihin hilloa, kermatäytettä ja kirsikanpaloja. Levitä kakun pintaan vielä kermaa ja koristele suklaarouheella ja kirsikoilla.


* Itse muunsin ohjetta hieman siten, että kostutusta saa olla reilummin jos tykkää mehevästä kakusta. Ja oikeaoppisesti kakussa kuuluisi olla Kircshwasseria, ja suosittelenkin käyttämään kostutuksessa esimerkiksi kirsikkalikööriä (löytyy Virosta, Alkosta ei löydy makeaa kirsikkalikööriä) tai arrakkipunssia paremman puutteessa. Likööri tuo hienosti kakun maut esiin.

Samoin jos haluaa reilut kerrokset täytettä ja kuorrutetta niin suosittelen tekemään hieman suuremman satsin niin riittää paremmin. Myös kirsikkahillon määrää lisäsin reseptiin.

11. elokuuta 2013

Furby -kakku


Tämmöisen kakun tein siskonpojalleni, joka täytti kesällä 9 vuotta. Hän oli toivonut ja saanutkin synttärilahjaksi tämmöisen Furby -vekottimen, ja sitten kun yhdessä katselimme Furby -aiheisia kuvia ja videoita ja niissä näkyi Furby -kakkuja niin synttärikakun aihe vakiintui salamannopeasti. Itsekin innostuin tästä ideasta. Vietimme sitten yhdessä pienet synttärikekkerit kakkua syöden. :)

Kakku on koottu yhdestä kaakaokääretorttulevystä joista leikkasin neljä pyöreää palaa (ylimmät hiukan pienempiä), kostutettu kaakaolla ja täytteenä on Dumle-banaanimoussea. Pursotuksista tuli karvaisen näköiset ruohotyllalla. Koristeet tein etukäteen sokerimassasta. Kakku on sangen helppo toteuttaa ja valmistaa, joten sen tekemiseen voi ottaa mukaan myös pienempiä apulaisia.

* * *

Pohja:
1 x kaakaokääretorttupohja

Kostutus:
n. 2 dl kaakaota

Täyte:
1 x Dumlemousse + 1 banaani paloina

Koristelut:
pastavärillä värjättyä kermaa
sokerimassaa

25. kesäkuuta 2013

Vegaaninen vadelmakermakakku


Minulla on jo pidemmän aikaa mielessä pyörinyt vegaanisen täytekakun leipominen, ja muutenkin olen viimeaikoina ollut aktiivisempi leipomaan vegaanisia juttuja. Vegaanileivonta on minulle tuttua vuosien takaa, ja joitain täytekakkuja teinkin, mutta enpäs aiemmin ole kuvia näistä napsinut ennen kuin aloin blogia pitää.


Tavoitteena oli saada aikaiseksi kakku, jonka ulkonäöstä ei huomaisi sen olevan jotenkin tavallisesta poikkeava, ja missä makukin olisi kohdallaan. Päädyin tekemään tavanomaisen kermakakun soijavispikermalla ja kokeilla lupaavanoloista munatonta kakkupohjareseptiä hieman muunnellen.

Tätä AlproSoyan Airy&Creamy vispikermaa kokeilin ensimmäistä kertaa kakkuun. Siitä sai ihan hyvää pursotettavaa vaahtoa, ja makukin oli kohdillaan kun lisäsi joukkoon hieman tomusokeria. Pursotusominaisuudet paranevat jos vispatun kerman antaa kylmässä seistä hetken kulhossa.


Ollessani täysin vegaani, oli kermavalikoima vähän heikompi, ja useimmissa vispikermoissa oli oma makunsa joka erottui, eikä näistä mistään olisi saanut pursotuksia aikaiseksi. Varsinkin soijapohjaisista erottui soijan maku läpi aika voimakkaasti.
Soijalle löytyy myös vaihtoehtoja, GoGreenin Kauravispi. Siinä maku on oikein hyvä, ja sekin vispautuu ihan mukavasti. Sunnuntailta löytyy myös kaurapohjainen Kuohkea Vispi, tätä uudistettua koostumusta en ole itse kokeillut vielä mutta uskoisin senkin olevan toimiva tuote.
Kasvipohjaiset vispit ovat nykyään oikein mainioita, ja maistuvat varmasti muillekkin kuin vegaaneille tai maitoallergisille. Kannattaa kokeilla.


* * *

Pohja:
2 dl vehnäjauhoja (Anni Helena)
1,5 dl perunajauhoja
2 dl sokeria
2,5 tl leivinjauhetta
2 tl vaniljasokeria
100 g margariinia (Sunnuntai Laktoositon leivontamargariini on vegaaninen)
1 dl omena-Pilttiä
2 dl hiilihapollista vettä

Kostutus:
soijamaitoa vaniljasokerilla maustettuna

Välissä:
vadelmahilloa
AlproSoya Airy&Creamy -soijavispikermaa jossa hieman tomusokeria

Päällä:
vadelmia
hyytelösokerikiillettä
AlproSoya Airy&Creamy -soijavispikermaa jossa hieman tomusokeria

Lämmitä uuni 175°C asteeseen. Voitele ja korppujauhota 18-20cm kakkuvuoka.
Sekoita kuivat aineet keskenään. Sulata rasva ja anna sen hieman jäähtyä. Kaada rasva, omenasose ja hiilihapollinen vesi kuivien aineiden joukkoon ja sekoita tasaiseksi taikinaksi ja jatka sekoittamista pieni hetki. Kaada taikina vuokaan, ja paista uunin alaosassa n. 40 minuuttia. Kakku on kypsää kun siinä on kaunis väri, se irtoilee vuoan reunasta ja tuntuu kypsältä sormella painettaessa, ja tuoksuu kypsältä. Anna kakun levätä ja jäähtyä jonkin aikaa vuoassaan ennen kumoamista.
Tästä taikinamäärästä 18-20 cm vuoassa saa hyvin kakkupohjan jonka saa leikattua kolmeen osaan.
Omenasoseen tilalla voi hyvin käyttää myös esim. päärynäsosetta tai aprikoosisosetta. Uskoisin tämän onnistuvan mainiosti myös gluteenittomista jauhoista.

Jäähtynyt kakkupohja leikataan kolmeen osaan. Kostutusta kannattaa käyttää maltillisesti, kakkupohja on nimittäin melko kostea ja mehevä. 
Kakun väleihin laitoin ensin vadelmahilloa ja hillon päälle kermavaahtoa. Tässä välissä kakku olisi hyvä laittaa kelmuun ja jääkaappiin vetäytymään esim. yön yli.
Päällipinnalle laitoin sipaisun hilloa, jotta pohja ei paista vadelmien alta ja vadelmat kiinnittyvät hilloon. Vadelmat olivat viimekesänä keräämiäni villivadelmia, jotka olin pakastanut kokonaisena ensin tarjottimella ja sitten latonut kerroksittain rasiaan ja leivinpaperit väliin. Näin sain marjat pysymään ehjänä pakastimessa ja ne näyttivät kakun päällä aivan tuoreilta.
Vadelmien päälle laitoin heti kuuman hyytelösokerikiilteen, ja sitten pursottelin kermat. 

Kakusta tuli hyvännäköinen eikä siitä tosiaan huomannut ulkoapäin mitään tavallisesta kermakakusta poikkeavaa. Maistatin kakkua useammalla kaikkiruokaisella henkilöllä, eivätkä he keksineet mikä kakussa olisi normaalista poikkeavaa. Soijakermakin meni aivan täydestä. Pohjasta tuli myös erinomainen, ja ehdottomasti paras kananmunaton pohja jota olen tehnyt tai maistanut. Monesti kananmunaton pohja on ollut kuivaa ja liian tiivistä, mutta tämä oli suussasulavaa. 

2. maaliskuuta 2013

Hemtex -kakku IV


Jälleen oli Kampin Hemtexissä VIP-asiakasilta, ja ohjelmaan kuului tietenkin tarjoilut kakkuineen. Sain taas tehtäväkseni tämän reilunkokoisen kakun, ja toiveena oli keväiset värit ja kukkia. Väliin laitoin sitruunatahnaa ja vaniljamoussea, joka oli raikas ja pirteä yhdistelmä. Ensin ajattelin koota kukat isoksi keoksi keskelle, mutta päädyin kuitenkin asettelemaan ne näin. Tuo nimilaatan meinasin jätää pois kokonaan, mutta päädyin semmoisen kuitenkin viime hetkillä kyhäämään.

Illassa esiteltiin kevään uutuuksia, ja myymälä oli jo hyvin täyttynyt sekä pastellisista että herkullisen voimakkaista väreistä ja tietenkin kukkakuoseista. Ainakin minulla tulee aina näin talven viimemetreillä palava halu saada kotiin jotain värikästä piristystä, ja viherpeukaloani alkaa syyhyämään kovasti. Kohta saakin jo laittaa ensimmäiset siemenet itämään.

***

Pohja:
4 x kääretorttupohja

Kostutus:
n. 8 dl Juissi sitruuna-lime -mehua

Täyte:
2 prk Lemon Curd -sitruunatahnaa
3 x vaniljamousse

Kreemi:
Flora Vispiä + vaniljakreemijauhetta

Koristelut:
1,5 kg FunCakes vaahtokarkin makuista kaulintamassaa
kukat on valmistettu Wiltonin kukkamassasta jota värjäilin eri väreillä

Koira -kakku (gluteeniton)


Tämmöinen ajokoiraa mukaileva kakku tuli väsättyä. Kakku oli pyynnöstä sekä gluteeniton että vähälaktoosinen. Täytteeksi valikoitui Dumle-mousse banaanipaloilla, ja sen valmistin toisella tapaa kun Dumle -suklaalevyt ovat kyllä gluteenittomia mutta sisältävät laktoosia. Ratkaisuna toimi mousse tummasta suklaasta, johon lisäsin kinuskikastiketta! Yleensä monet erityisruokavaliot pystyy huomioimaan pienellä kikkailulla, tai vaihtamalla tuotteen toiseen merkkiin joka saattaakin olla sopiva.

Mieleeni tuli ajatus, että miten hienosti tämän olisi saanut väritettyä airbrush-tekniikalla... Ja ei, tämä ei ole sitten mikään tekosyy hankkia semmoisia vehkeitä! :D

***

 Pohja:
5:n munan gluteeniton kakkupohja neliövuoassa 
(hieman hävikkiä muotoilussa)

Kostutus:
vajaa 2 dl vähälaktoosista maitoa jossa vaniljasokeria
(gluteeniton kakkupohja tarvitsee huomattavasti vähemmän kostutusta)

Täyte:
1 x Dumle-banaani-mousse soveltaen niin että suklaana käytin tummaa ja lisäsin joukkoon kinuskikastiketta. Varmistin että käyttämäni merkit olivat sekä gluteenittomia että vähälaktoosisia.

Kreemi:
1 prk Flora Vispiä + vaniljakreemijauhetta (Sallisen on gluteeniton ja laktoositon)

Koristeet:
valkoista Satin Ice -massaa
mustaa sokerimassaa/marsipaania
Satin Ice -massaa värjättynä Wiltonin pastavärillä Teddy Brown sekä kaakaojauholla
maalauksissa Wiltonin White-White väriä sekä mustaa elintarviketussia

22. joulukuuta 2012

Aapinen -kakku (gluteeniton)


Tämä kakku lähti opettajaksi valmistuneen Jaanan kahvipöytään. Toiveena oli Aapis-aiheinen kakku, jossa olisi Aapiskukko karttakeppinsä kanssa, muuten sain vapaat kädet toteuttaa kakun.
Googlailin Aapisten kuvia, ja löysin kuvia tämän värisestä ja tyylisestä Aapisesta, sekä perinteisestä puna-keltaisesta Aapisesta, ja mietin pitkään kumpi olisi tyylikkäämpi. Päädyin kuitenkin tähän väriin joka olisi hieman aikuisempi, ja tämä (valmiiksi tämän värinen) turkoosi massa oli väriltään niin houkutteleva.

Kakun tuli olla gluteeniton, ja jälleen toivottiin täytteeksi sitruuna-lakritsia. Paistoin gluteenittoman 6:n munan kakkupohjan säädettävässä suorakaiteen muotoisessa reunavuoassa. Marsipaanin alle laitoin voikreemiä, koska kakku oli matkustamassa hieman kauemmaksi, ja voikreemi on parempi kosteuseriste ja jämäköittää kakun reunoja.
Kirjaimet otin muotilla massasta, mutta kukon päädyin maalaamaan pastaväreillä turkoosin massan pintaan, ja se onnistuikin ihan mukavasti vaikka vapaalla kädellä teinkin, siinä välissä mallikuvaa muutaman kerran vilkaisten. Tästä tuli ihan hieno, vaikka aikaa ei mitenkään tuhottomasti ollut, ja ideana tämä sopii opettajaksi valmistuvalle todella hyvin.

Onnittelut valmistumisesta Jaana!

***

Pohja:
6:n munan sokerikakkupohja gluteenittomana

Kostutus:
3 dl Spriteä

Täyte:
1 prk Lemon Curdia
2 x lakritsimousse

Kreemi:
2 x voikreemi

Päällystys:
250 g = 1 pkt FunCakes turkoosia marsipaania
valkoista massaa
kukon maalauksessa käytetty Wiltonin pastavärejä

25. marraskuuta 2012

Tuhkimon lasikenkä -kakku


Tämä kakku meni Miisa-tytön 6-vuotisjuhliin. Hän oli toivonut kakusta Tuhkimo -aiheista ja kakun päällä piti olla Tuhkimon lasikenkä. Kakun toteutuksessa piti ottaa huomioon myös useat allergiat (mansikka, banaani, sitrushedelmät, ananas, pähkinät), ja kakun tuli olla täysin laktoositon. Kakku ei myöskään saanut olla yltiömakea ja sokerinen, vaan mielummin raikas ja rahkatäytteinen. Nämä rajoitteet huomioituina päädyimme mustikkarahkatäytteiseen kakkuun, jossa sokerimassapäällys (marsipaani kun ei käy), ja laktoosittomilla maitotuotteilla valmistettuina.

Kakku itsessään onnistui ihan hyvin, tuo kenkä vaan oli hieman haasteellinen tapaus ja herkkä rikkoutumaan. Kenkää olisi pitänyt alkaa työstämään paljon aikaisemmin kuin kiireessä edellisenä iltana, jotta se olisi kuivunut hyvin ja kestänyt paremmin kasassa. Lasikengän olisi saanut upeasti toteutettua kondiittorin sokerista eli isomaltoosista, mutta sen kanssa työskentelyyn en ole perehtynyt eikä minulta (vielä) löydy tarvittavia välineitä sen käsittelyyn. Jossain vaiheessa tulemme tätä käsittelemään koulussakin.

***

Pohja:
4:n munan sokerikakkupohja

Kostutus:
2 dl laktoositonta maitoa jossa ripaus vaniljasokeria

Täyte:
1 x mustikkarahka laktoosittomana

Kreemi:
2 dl laktoositonta vispikermaa

Päällystys:
vaaleansinistä sokerimassaa (Renshaw)
valkoista sokerimassaa koristeluihin (Renshaw)
kimallepuuteria, hopeahelmiä

17. marraskuuta 2012

Hemtex -kakku III


Sain taas tehtäväkseni ison kakun Kampin kauppakeskuksen Hemtexin VIP-iltaan, jonne oli kutsuttuna niin kanta-asiakkaita kuin bloggaajiakin ja sisustusalan ihmisiä. Ajankohdan mukaan kakun toivottiin sopivan myymälän jouluiseen valikoimaan ja tunnelmaan, päävärit olivat punainen ja valkoinen sekä ripaus mustaa. Muodoksi keksin tehdä suuren neliskanttisen lahjapaketin, ja näin saatiin aikaiseksi mahdollisimman iso kakku ja kakkua riittäisi mahdollisimman monelle halukkaalle.

Edelliset Hemtex -kakut ovat olleet täytemauiltaan aina sesongin mukaisia; kesällä mansikka-lime, syksyllä marjaisa kuningatar-vanilja, ja jouluun ajattelin sopivan suklaamoussetäytteen johon kaveriksi päätyi vadelmahillo.

***

Pohja:
4 x kaakaokääretorttupohja

Kostutus:
n. 6 dl vaniljasokerilla maustettua maitoa

Täyte:
1,2 kg vadelmahilloa
4 x suklaamousse maitosuklaalla

Kreemi:
vaniljakreemijauheella jämäköitettyä vispikermaa

Päällinen:
1,25 kg marsipaania

11. marraskuuta 2012

Samppanjapullo -kakku


Tämmöinen juhlajuomapullo tuli tehtyä tilauksesta, kakun idea oli asiakkaan toive.
Kakun kokosin kääretorttupohjalevystä, josta leikkasin ensin yhdestä sivusta pitkän kapean kaitaleen pullon kaulaa varten, ja lopun laitoin kolmeen osaan josta tuli pullon muu osa. Kostutin kakun säilykepäärynöiden mehulla, ja väliin tein päärynä-vaniljamoussea, jonka reseptin lisään tuonne Kakuntäytteet -sivuun. Marsipaanin alla on kermavaahtoa eristeenä. Pullon etikettiin on maalattu sankarin nimi ja ikä, sekä punaisessa sinetissä on vuosikertana sankarin syntymävuosi.
Tästä tuli aikas hieno ja idea on hauska, tämä ei ollut loppujen lopuksi edes hankala toteuttaa.

Täytyy sanoa tähän väliin, että on alkanut ärsyttämään kuvien heikkolaatuisuus, kun sävyt vääristyvät ja kakkujen kolmiulotteisuus ei tule kuvista ilmi. Luonnossa moni näistä, kuten tämäkin, oli paljon hienompi kuin tässä pokkarikameralla kiireessä otetussa kuvassa. Olisihan semmoinen digijärkkäri "ihan kiva" kakkuja ja ruokia kuvatessa.

***

Pohja:
1 x kääretorttupohja

Kostutus:
päärynämehua

Täyte:
1 x päärynä-vaniljamoussea

Kreemi:
vispikermaa + vaniljakreemijauhetta

Päällinen:
1 pkt = 250g marsipaania sävytettynä Wiltonin pastavärillä sävyllä Moss Green
mustaa ja punaista massaa koristeluihin
kultamaalia

3. marraskuuta 2012

Musta kissa -kakku (gluteeniton)


Tämä kakku lähti tupareihin tutulleni, jonka kanssa olen aiemmin työskennellyt samassa paikassa ja hän on nykyään koulussani opettajana. Tupareiden ajankohta sattui sopivasti pyhäinpäiväksi, ja heidän taloudestaan löytyy musta norjalainen metsäkissa nimeltä Odin, josta idea kakun aiheeksi tuli. Kakun tuli olla gluteeniton, ja mauksi toivottiin salmiakkia ja sitruunaa.

Paistoin kakkua varten 6:n munan kakkupohjan säädettävässä suorakulmion muotoisessa irtoreunavuoassa. Siivutin kakun kolmeen osaan ja muotoilin kissan pään muodon; kulmat pois alhaalta ja pieni kaistale ylhäältä keskeltä. Leikatuista paloista tein pienen kohouman kuonon pääksi.
Kakkupohjassa vehnäjauhot oli korvattu gluteenittomalla jauhoseoksella. Kostutus Spritellä, sipaisu Lemon Curdia, ja väliin lakritsimoussea johon lisätty Turkish Pepper Crushia. Seuraavana aamuna sitten eristeeksi ja silotteeksi vaniljakreemijauheella jämäköitettyä vispikermaa, ja päälle musta massa. Silmät, nenä ja suu on tehty massasta, ja vähän maalailin ilmettä ja yksityiskohtia (kuvassa salama toi oudosti esiin valkoisen maalin ja lopputulos näyttää oudolta).

Gluteeniton leipominen ei loppujen lopuksi tunnu kovin vaikealta ainakaan teknisesti, pitkälti samat työvaiheet sekä työtavat. Todella tärkeää on vaan olla tarkkana kaikkien käytettyjen raaka-aineiden ainesosaluetteloiden kanssa ja tietää eri ainesosat ja niiden eri nimitykset ja sopivuus keliaakikolle.
Osalla keliaakikoista ja vilja-allergisista herkkyys on tosin niin raju, että tuotetta ei saisi valmistaa samoissa tiloissa ja samoilla välineillä kuin gluteenia ja viljoja sisältäviä tuotteita, eikä ainesosaluettelossa saisi lukea edes "saattaa sisältää jäämiä" tai "valmistettu tuotantolinjalla jossa käsitellään ...", ja aivan pikkiriikkinenkin määrä gluteenia aiheuttaa oireet.

***

Pohja:
6 kananmunaa (M)
2 dl sokeria
2 dl gluteenitonta jauhoseosta
1 dl perunajauhoja
2 tl leivinjauhetta

Kostutus:
vajaa 3 dl Spriteä

Täyte:
1 prk Lemon Curdia (gluteeniton)
1 x Lakritsimousse (johon lisätty Turkish Pepper Crushia)
(lakritsimousse on valmistettu Prix Lehmätoffee Laku -karkeista)

Kreemi:
vaniljakreemijauhetta (Sallisen tuote on gluteeniton) + Flora Vispi

Päällyste:
2 pkt mustaa marsipaania tai sokerimassaa
keltaista massaa, valkoista väriainetta
viikset mustaa spagettia (ei gluteeniton)

17. syyskuuta 2012

Hemtex -kakku II



Tässä taannoin oli taas kysyntää isolle kakulle Hemtexin VIP-asiakasiltaan kauppakeskus Kampin liikkeeseen, ja tämmöinen tuli toteutettua. Kakku koottiin kääretorttulevyistä, ja väliin laitoin sekamarjahilloa sekä vaniljamoussea, ja päälle tuli jälleen liikkeen logo ja tällä kertaa kermaa raapalla kuvioituna reunoille sekä tähtipursotukset.

Kakku hupeni hetkessä ja ihmisten kommentit joita salakuuntelin, olivat hyvin positiivisia. Onnistunut oli kakku siis, ja tällä kertaa logon raidoituskin meni oikein päin. ;)

***

Pohja:
4 x kääretorttupohja

Kostutus:
7 dl vaniljamaitoa

Täyte:
1,2 kg sekamarjahilloa
4 x vaniljamoussea

Päällinen:
vaniljakreemikermavaahtoa sokerimassan alla
n. 500 g sokerimassaa (mustaa sekä valkoista)
vispikermaa pursotuksiin

26. elokuuta 2012

Salama McQueen 3D -kakku


Tämä Salama McQueen -kakku meni ystäväni Miran Väinö-pojan 3-vuotisjuhliin. Väinö oli tänäkin vuonna toivonut Cars -aiheista kakkua, ja puhelimessa Väinö kertoi minulle että hän tahtoisi kakkuunsa mansikoita, banaania ja mustikoita. Täytteeksi tein siis moussea johon tuli reilusti mansikoita, mustikoita sekä banaanipaloja.

Kakun muotoilin kääretorttupohjista. Ensin leikkasin 3 auton kokoista levyä, ja sitten samanlevyisen kapean kaistaleen, sekä n. puolikkaan auton kokoisen levyn. Nämä kokosin niin että ensin täytin ja kostutin kaksi isoa väliä eli kolme pohjaa, päällimmisen pohjan päälle laitoin pienelle alueelle täytettä, siihen sen pienen palan, päällystin tämän täytteellä ja laitoin viimeisen palan kaarevasti täytteen päälle.

Päätin tässä kakussa kokeilla helpompaa keinoa kakun tasoittamiseen ja eristeeksi sokerimassan alle, nimittäin kermavaahtoa jossa vaniljakreemijauhetta. Olen tähän asti aina käyttänyt sokerikreemiä, ja voin kertoa sen levittämisen olevan koko kakun tekemisen inhottavin vaihe ja kävyn kärvähtäminen on hyvin lähellä joka kerta.
Olen pelännyt että kermavaahto olisi liian kosteaa ja massa lähtisi sulamaan, mutta sehän käyttäytyi oikein hyvin. Oli helppo ja nopea levittää kakun päälle, ja sokerimassa asettui hyvin eikä lähtenyt sulamaan. Jatkossa varmastikin suosin tätä vaihtoehtoa.

Kakku onnistui siis kaikinpuolin hyvin, ongelmatilanteita ei tullut ja sitä huomaa kehittyvänsä tässä hommassa. Erityisesti sokerimassan/marsipaanin käsittely ja päällystämisen lopputulos on asia, joka tuntuu paranevan kerta kerralta. Toki jotkut kakut ovat hankalamman muotoisia, ja kyllä noissa massoissakin on eroja, mutta tekemällä sitä kuitenkin parhaiten oppii. :)

***

Pohja:
1,5 x kääretorttupohja

Kostutus:
n. 3 dl marjamehua

Täyte:
1 prk = 250 ml Flora Vispiä
1 prk = 200 g Sunnuntai rahkavalmiste Vanilja
0,5 dl vaniljakreemijauhetta
250 g mansikoita ja mustikoita
1 pieni banaani

Kreemi sokerimassan alle:
Flora Vispiä + vaniljakreemijauhetta

Päällinen:
2 pkt = 500 g punaista vaniljanmakuista sokerimassaa (FunCakes) 
mustaa, keltaista, valkoista, vaaleansinistä sokerimassaa
oranssia pastaväriä maalaukseen (Wilton)
elintarvikeliimaa osien kiinnittämiseen

28. heinäkuuta 2012

Kakkua lempparibändille!



Tuli tässä joskus taannoin mieleen semmoinen hurja idea, että tekisin kakun suosikkibändilleni Die So Fluidille, kun taas Suomeen tulisivat. Noh, tuossa huhtikuun puolivälissä sitten vahvistui keikat, ja chattailin ideastani bändin keulahahmolle Grogille, ja tiedustelin etukäteen onko remmin joukossa mahdollisesti joitain huomioon otettavia ruokavalioita tai rajoituksia.

Melkoisen selvä visio oli alusta lähtien että kakku olisi mustalla massalla päällystetty ja siihen tulisi päälle bändin punainen saksilogo. Täytteen suhteen mietin pitkään vaihtoehtoja, ja kakun väreihin olisi sopinut lakritsi/salmiakkimousse ja vadelmamousse tai tuoreita vadelmia lakritsimoussen päälle, ja kakkupohjan olisi voinut värjätä punaiseksi. En kuitenkaan uskaltanut lähteä ottamaan riskiä ja tarjoamaan salmiakkista makuelämystä briteille, se on liian suomalainen juttu ymmärrettäväksi ja melkoisen kiero maku. ;)
Päädyin sitten tekemään raikkaan moussen tuoreista vadelmista, ja siihen päälle ripottelin lehmätoffeen palasia. Marjaiset ja hedelmäiset mousset raikastavat kokonaisuutta kakussa joka on päällystetty makealla sokerimassalla tai marsipaanilla.

Kakkua nautiskeltiin muikein ilmein keikan jälkeen backstagella. ;)


***

Pohja:
4 munan sokerikakkupohja 22 cm vuoassa

Kostutus:
2 dl vaniljasokerilla maustettua maitoa

Täyte:
1 x vadelmamousse tuoreista vadelmista
moussen päälle ripoteltu reilusti lehmätoffeen palasia

Kreemi:
1 x sokerikreemi

Koristelu:
1 pkt 250g mustaa vaniljanmakuista sokerimassaa (FunCakes)
punaista sokerimassaa logoon

13. kesäkuuta 2012

Margitin 30-vuotiskakku


Tässä yksi aamupäivä tuli tutultani yhteydenotto että olisi tarvetta kakulle. Tämä tuli h-hetkeä edeltävän päivän aamuna eli kakun suunnittelun ja toteutuksen kannalta melko myöhään, mutta onneksi minulla oli vapaata ja oli vielä ajallisesti mahdollisuus tämä toteuttaa. :)
Kakun toteuttaminen ei kuitenkaan ole aivan yksinkertaista, täytyy nimittäin tehdä raaka-ainehankinnat ja erikoisempia tarvikkeita joutuu yleensä hakemaan erikoisliikkeistä, ja ne voivat olla vaikka loppu juuri silloin. Lisäksi kakun valmistus jakautuu useammalle päivälle; ensimmäisenä pohjan paisto (kääretorttupohjat tosin voi käyttää melkein heti jäähdyttyään), toisena kakun kostutus ja täyttö ja yöksi jääkaappiin vetäytymään, ja sitten kolmantena päällystäminen ja koristelu. Ja erilliset koristeetkin kuten kukat pitää tehdä etukäteen.

Toivomuksina oli että kakussa olisi sankarittaren lempiväriä eli liilaa (joka oli myös juhlien pukukoodina), kakku olisi vähälaktoosinen, ja sitä riittäisi ruokailun jälkeen noin 50:lle henkilölle. Muuten sain vapaat kädet toteutukseen. Täytteeksi tuli sekamarjahilloa ja vaniljamoussea, ja näin kakun sisälle muodostui myös liilat raidat.

Kakku lähti kotoani pursotuksia vaille valmiina, reunoilla reunakalvot ja säädettävä reunavuoka tukemassa kakkua. Pursotin kakun paikanpäällä, ja se ei ollutkaan mikään niinsanotusti piece of cake, kun tämä tapahtui ravintolan keittiössä jossa oli ensinnäkin hiostavan kuuma, ja täysi hälinä päällä. Tuo kuumuus teki tietenkin kerman pursotuksesta haastavaa ja oli vaikea saada aikaan nättiä jälkeä kun tuntui että kerma lähtee valumaan. Toinen juttu oli se, että olen huono keskittymään kun työtäni seurataan ja kun on ihmisiä muutenkin samassa tilassa, tulee suorituspaineita... Pursotusjälkeen en siis ole ollenkaan tyytyväinen, hieman perfektionisti kun olen.

Mutta kakku oli kelvannut ja kerännyt kehujakin, niin sehän on tärkeintä. :)

***

Pohja:
4 x kääretorttupohja

Kostutus:
n. 7 dl maitoa

Täytteinä:
1,2 kg sekamarjahilloa
4 x vaniljamousse

Kreemi:
1 x sokerikreemi (vain päälliosaan marsipaanilevyn alle)

Koristelu:
1 pkt = 250 g Fun Cakesin liilaa marsipaania
ruusut ja lehdet sokerimassaa
teksti valkosuklaata

Pursotukset:
 4 pkt = 1 L Flora Vispiä (+vaniljakreemijauhe)

4. kesäkuuta 2012

Juhlava mansikkakermakakku


Tämä kaunokainen oli tilauskakku ystäväni 30-vuotisjuhliin. Hän halusi nimenomaan mansikkakermakakun, eikä mitään kovin makeaa sellaista. Kakun täytteiksi valikoitui sitten tuoreista mansikoista tehty mousse, ja täytteen alle levitin Lime Curd -tahnaa, joka sopii mansikan kanssa oikein hyvin. Lopputulos ei ole liian makea ja Lime Curd tuo raikkaan säväyksen. Kakku oli pyynnöstä vähälaktoosinen.

Mansikat saa ladottua kuvan mukaisesti valikoimalla suht samankokoisia ja muotoisia mansikoita, ja leikkaamalla ne pystysuunnassa koosta riippuen kahdeksi-neljäksi siivuksi. Kakun reunimmaineseen kierrokseen laita näitä mansikoiden reunapaloja leikkauspinta kakkua vasten, näin saat ladottua mansikkasiivut tuettuina näihin. Sitten vaan kierros kierrokselta ladotaan näitä mansikkasiivuja niin että mansikkasiivun kärki on aina kahden alemman keskellä. Ei se niin vaikeaa ole, ja lopputulos on hyvin näyttävä.

Tämän pursottelin pienessä kiireessä, kun olin itse lähdössä matkalle melkeinpä samalla oven avauksella kun kakkua haettiin, mutta siihen nähden sangen onnistunut lopputulos ja nätit pursotukset. Olisihan ne pursotukset voineet yhtä nätisti onnistua kondiittorikoulun pääsykokeissakin... ;)

***

Pohja:
8 munan sokerikakkupohja 24 cm vuoassa

Kostutus:
4 dl vaniljamaitoa

Täyte:
1 prk Lime Curd -tahnaa
2 x mansikkamousse

Päällä:
n. 500 g mansikoita
hyytelösokerikiille

Pursotukset:
1 prk Flora Vispi + 1 rkl vaniljakreemijauhetta

18. toukokuuta 2012

Äitienpäivän suklaa-kirsikkakakku



Äitienpäivä oli jälleen hyvä syy leipoa kakkua, ja tässä kakussa toteutinkin monta eri kokeilua. Ensinnäkin, tämä oli ensimmäinen kerroskakkuni. Toiseksi, kokeilussa oli lupaava suklaakakkupohjan ohje joka mielestäni on pientä hienosäätöä vaille erinomainen. Ja kolmanneksi, tämmöisen hanami -henkisen kakun jossa inspiraationa ovat kukkivat kirsikkapuut, olen jo pitkään halunnut tehdä, ja äitienpäivä sopi tälle kakkuidealle hyvin, ja juuri nyt kirsikkapuut kukkivatkin.

Kakku on siis koottu kahdesta eri suklaakakkupohjasta; normaalista 4:n munan pohjasta 24 cm:n vuoassa, ja tarpeeksi pienen vuoan puutteessa toinen pienempi kakkupohja paistui teräskattilassa, ja onnistui siinä aivan loistavasti. Kumpikin pohjakerros on leikattu kolmeen osaan.
Kakku on kostutettu maidolla jossa vaniljasokeria, ja väleissä on kirsikkahilloa sekä kirsikkamoussea. Kirsikan ja suklaan yhdistelmä on vaan niin täydellinen, ja tämä kakku oli kuitenkin raikas eikä ollenkaan liian makea.  Eristeenä ja pakkelina sokerikreemi, ja päällysteenä marsipaania.
Kukat tein semmoisella kätevällä leikkurilla, josta kukka irtosi nätisti mäntää painamalla, ja muotoilusientä vasten painamalla sai aikaa tuon muodon eivätkä jääneet litteiksi. Kukissa pyöräytin hieman sivellintä jossa semmoista hennon vaaleanpunaista metallinhohtoista tomuväriä. Oksat värjäsin ruskealla pastavärillä ja pyörittelin joukkoon kaakaojauhoa. Nämä koristeet sitten kiinnitin elintarvikeliimalla kiinni kakun pintaan.


***

Kakkupohjat:
4:n munan suklaakakkupohja
2:n munan suklaakakkupohja

Kostutus:
3 dl vaniljasokerilla maustettua maitoa

Täytteet:
kirsikkahilloa
1,5 x kirsikkamousse

Kreemi:
1,5 x sokerikreemi

Koristelut:
päällinen marsipaania
kukat sokerimassaa joissa vaaleanpunaista helmiäistomuväriä
oksat ruskeaksi värjättyä ja kaakaojauholla maustettua sokerimassaa
koristeet kiinnitetty elintarvikeliimalla

9. toukokuuta 2012

Kitara -kakku



Kitara-kakku oli pitkään haaveissa että pääsisin semmoisen toteuttamaan, ja tuli sitten semmoiselle tilausta ja pääsin näpertämään tämmöisen soittopelin.

Kakkua lähdin kokoamaan kääretorttupohjista sopivia paloja leikkelemällä. Olin luonut valmiiksi kaavat osista suht sopivilla mittasuhteilla ja sain kaksi kakkulevyä riittämään niinkin tarkasti ettei yhtään pohja-ainesta jäänyt ylitse. Täytekerroksia oli kaksi, ananasmoussea ja lakritsimoussea, jotka toimivat todella hyvin yhdessä. Sokerikreemillä taas pystyi kakun muotoa hiomaan ja sitä voisikin nimittää kakkupakkeliksi. Päällinen ja koristelut sokerimassaa, ja kitarankielinä ympäri Helsinkiä etsittyä ja loppujen lopuksi löytynyttä lakritsinauhaa.

Kitaran mallina toimi Gibson SG, ja tämän kustomoidun yksilön nimesin Rami 30 Special Editioniksi. Tilulilu!

***

Pohja:
2 x kääretorttulevy

Kostutus:
n. 4 dl Spriteä

Täytteet:
1,5 x ananasmousse
1,5 x lakritsimousse

Kreemi:
1,5 x sokerikreemi salmiakkivivahteella

Koristelu:
päällinen ja koristelut sokerimassaa
kielet lakritsinauhaa